• VeronikaK

Hur betalar ni era resor?

Hej!

Funderar på det där med resor och att många familjer verkar resa mycket. Förundras lite över att så många ändå verkar ha råd. Många gör flera utlandsresor per år. Är det vanligt att betala av resor över tid som någon form av avbetalning? Hur gör ni som gillar att resa? Och ni som betalar hela på en gång - hur länge brukar ni spara? Lite nyfiken hur andra familjer gör helt enkelt. :) 

• Svar på tråden Hur betalar ni era resor?
  • Frontline

Vi har ett sparkonto enbart för resor skulle aldrig falla mig in att låna pengar för en resa..

Vi ska på en långresa nästa år som går på en hel del då vi är 2 vuxna och 3 barn men den resan har vi pratat om ett par år att göra så vi satte ett datum och sparar.
    Har redan sparat in pengar och fickpengar till den resan.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Bullen2015
    VeronikaK skrev 2015-08-11 12:19:15 följande:

Hej!

Funderar på det där med resor och att många familjer verkar resa mycket. Förundras lite över att så många ändå verkar ha råd. Många gör flera utlandsresor per år. Är det vanligt att betala av resor över tid som någon form av avbetalning? Hur gör ni som gillar att resa? Och ni som betalar hela på en gång - hur länge brukar ni spara? Lite nyfiken hur andra familjer gör helt enkelt. :) 

Jag tar oftast på räntefritt på 4månader... Men då ska man veta att man klarar av att få ihop dom pengarna eller ha dom pengarna... Annars blir det dyrt med ränta och det är inge bra. Jag har ett resesparande... Men tar heldre ett lån som jag hittills kunnat betala tillbaks efter 4månder ( mitt sparande täcker alltid lånet )... Det är ju så "lånar" man från sig själv, betalar man aldrig tillbaks ;) En räckning betalar man alltid :)
  • Zayco

Jag sparar pengar inför resor. Tar aldrig på avbetalning 

• Fjäril kär

Vi hittar mycket förmånliga kryssningar och shoppingresor på tex Lets deal. Varit i Tyskland och Riga flera gånger tack vare det och det kostade några futtiga hundralappar.

När vi åker utomlands så går skattepengar till såna resor och vi bokar alltid långt i förväg till bättre pris och reser aldrig under högsäsong då det ju är som dyrast.

• Fjärilslarv

Hej!

sparar ihop till den såklart....
  • Paulina P P

Hej!

Jag undrar också. Jag och maken har bra löner, men unnar oss max en resa per år. Vissa år reser vi inte alls för vi tycker det är för dyrt. Vi skulle aldrig få för oss att låna till en resa. Huvudlöst enligt mig.
  • FrökenKanSjälv

Vi har ett semesterkonto som vi lägger in pengar på varje månad. Vi reser 2-3 ggr per år hela familjen.

Det är en prioriteringsfråga vad man lägger pengar på (så länge man inte har extremt låga inkomster). Vissa bor dyrt, vissa äter dyrt, vissa köper mycket elektronik, vissa köper dyra kläder eller inredning, osv. Vi prioriterar att resa och ligger på låg-mellannivå på övrigt.

• MjauMjauMjau

Man sparar helt enkelt och beställer resan i god tid. 

• VeronikaK
    Fjärilslarv skrev 2015-08-11 13:08:13 följande:
    sparar ihop till den såklart....
    Det är väl inte såklart. En del verkar ju också köpa resor på avbetalning osv. Jag värderar inte något av alternativen, jag var bara nyfiken på hur andra gjorde, och det verkar ju skifta lite även om de flesta i den här tråden verkar köra på sparkonto särskilt avsett för resor.
  • Frontline

Jag har kompisar som spenderar hela semestern med husvagn på antingen 1 camping eller en vecka här och där.
    Vi håller oss hemma och tar en dagstur då och då eller hittar på lite saker i vår närhet som inte kostar allt för mycket och istället så åker vi utomlands 2 gånger om året.
    Kompisarna undrar hur vi har råd med det då brukar jag bara fråga vad deras sommar kostar med att campa 1 hel månad.
    Dom frågar inte så mycket mer sen..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • micjos

Vi har ett resekonto där vi sparar varje månad. Sparar ett år och åker en ggr/år. Skulle vilja åka minst 2ggr/år men då vi är fem i familjen så har vi inte råd med det men känns fantastiskt att vi kan åka en ggr/år då många inte kan det.

• SVejsan

Har man råd att ta ett lån till resa sår har man ju råd att spara till resan. Bara planera!

Vi sparar, och hur mycket beror ju hur vi prioriterar. Det som inte går åt läggs i bufferten.

• majaas

Vi lägger undan ca 6000-9000 kr i månaden till vårt rese konto, så det räcker till våra 2-3 resor vi gör per år. Tror de flesta sparar till sina resor. Tyvärr är det viss avundsjuka man möts av ibland när man berättar om hur mycket vi reser. Vi lägger en del av våra löner på detta och andra väljer något annat som de vill spendera sina pengar på.Solig

• Stella was a diver

När vi betalat alla räkningar och gett oss själva månadens slant till övrigt så sätter vi över resten på ett sparkonto. Sedan använder vi dom pengarna för att resa nästa sommar eller när vi nu åker. Skulle aldrig låna för att resa utan resa billigare i så fall.

• Gladskit

Vi sparar till våra resor.
    Skulle faktiskt aldrig ta en resa på avbetalning, då väntar jag hellre ett år och ser till att jag har råd först. Tänk om resan blir misslyckad av någon orsak, kul att gå då och betala av på den i efterhand... nej inte särskilt.

Vi brukar resa varje-vartannat år. Men vi prioriterar bort mycket annat då också och lägger gärna pengar just på detta. Så det handlar helt om att kunna hushålla med pengar och just prioritera, tycker jag.

• Fidelisen

Vi sparar till våra resor eller betalar resan pö om pö fram till vi åker (alltså nått hotell den månaden...hyrbil den månaden osv)

• Dixie

vi sparar till våra resor - sedan lägger vi ner ganska mycket tid på att planera resorna och får på så sätt ner priset på resorna! 

Svar på tråden Hur betalar ni era resor?