• Kaja07

Svek och låst läge

Min man och hans pappa har i alla år haft ett komplicerat förhållande som bland annat innebär att min man inte litar på honom, inte vill anförtro sig eller ha för mycket att göra med honom. Hans pappa har under alla år prioriterat annat högre än honom och har svårt att förstå hur andra kan uppleva hans val och kommentarer. När de träffas blir det lite ansträngt och de hugger på varandra. Sedan två år tillbaka har hans pappas sambo sagt upp kontakten med vår familj. Det innebär att vi enbart träffar hans pappa. Omständigheterna kring kontaktbrytningen var väldigt speciella och gjordes via pappan. Hela brytningen upplevs som ytterligare ett svek mot min man där hans pappa låtit detta ske utan att någon vilja eller möjlighet att reda ut vad som lett till brytningen. Sveket gör att deras relation blir sämre. Vi har försökt med att komma vidare för att lösa situationen, men det är låst från sambons sida. Vi har även funderat på att bryta kontakten med pappan, men han är farfar till våra barn och det vill vi inte göra. Så just nu umgås vi begränsat och det är jobbigt när detta ligger och skaver. Tips på hur vi kan hantera och förhålla oss?

• Svar på tråden Svek och låst läge
  • aleydis

Ja.. I slutändan kan man bara påverka sig själv och hur man väljer att agera... Ni har gjort det ni kan för att lösa situationen. Då är frågan om ni kan acceptera situationen som den är eller om ni vill bryta kontakten.

Vi har liknande problem med min svärmor, vi väljer att ha lite kontakt för att hon ska få träffa sitt barnbarn. Känns inte aktuellt att bryta helt.

Svar på tråden Svek och låst läge