• gravidochtjock

Hur ska man orka arbeta?

Hej!

Jag är i vecka 8 just nu och har sedan v.5 mått så fruktansvärt illa och känt mig snurrig. Har även haft smärta i nedre delen av magen (som ska vara vanligt?). Jag är också otroligt trött hela tiden och sover lätt mer än 10 timmar om natten. Skulle även kunna sova mitt på dagen några timmar!

Imorgon börjar jag arbeta igen efter semestern men kan för allt i världen inte förstå hur jag ska orka! Jag jobbar som badvakt, så det är inte ett jättefysiskt arbete men miljön är tuff (tropisk värme).

Jag kan ju inte sjukskriva mig redan? Kommer detta att vända? Eller ska man behöva må såhär i 7 månader till???

Ska lägga till att detta är min första graviditet så allt känns lite skrämmande.

• Svar på tråden Hur ska man orka arbeta?
  • Christabel81

Första trimestern är man ofta sjukt trött. Det vänder för många efter några veckor. Det gjorde det för mig efter att jag varit sjukt trött till vecka 15 ungefär.

• Lluiht

Insåg inte förrens efteråt hur trött jag också var den perioden. Äta sova och jobba var det som gällde

• gravidochtjock

Tack för ditt svar!

Men jag är så orolig för att må illa på jobbet och ska tvingas gå hem pga det. Än så länge har vi inte berättat något om att jag är gravid så vill gärna hålla det så länge som möjligt men antar att man till slut måste berätta för jobbet.

• amalie79

Det kommer att vända och tröttheten blir oftast också bättre! Fast det låter ju inte jättebra att vara snurrig när man har ansvar för andra människor i ett badhus iof.

• Gladskit

Jag tror också att det kommer vända, jag var som en zombie de första veckorna men det blev bättre!
    Men OM du mår väldigt väldigt illa och inte kan klara av ditt jobb så är du ju sjuk, liksom även någon som inte är gravid kan bli magsjuk eller så.
    Så då kan du ju sjukskriva dig några dagar.

• MissHelene

Jag mådde så sjukt illa hela första trimestern, illamående och tröttheten vände inte förns i 4 månaden ungefär. Bm försökte peppa mig att d går över men jag fick nästan självmordskänslor då det gick över till psykiskt jobbigt. Jag trodde hela graviditeten skulle komma att bli så. Nu e jag i vecka 23 och mår alldeles utmärkt och njuter av graviditeten, ngt jag inte kunde se framför mig skulle ske för ett tag sedan :D man får hitta sina knep för att klara dagen, jag sjukskrev mig inte en endaste dag pga att jag trodde att jag skulle få må skit hela graviditeten. Jag är undersköterska och jobbar inom hemtjänsten så har ett psykiskt och fysiskt tungt jobb. Så håll ut! Ljusare tider väntar även om det inte känns så :D

Svar på tråden Hur ska man orka arbeta?