• Vanja

    Förskolan under föräldraledigheten

    Vad säger ni nu alla om att ha äldre syskon på förskolan några timmar om dagen när man är hemma med den lilla? Jag har tänkt att

  • Svar på tråden Förskolan under föräldraledigheten
  • Vanja

    Hann inte klart :) jag har iallafall tänkt att det är självklart att barnen ska få fortsätta som vanligt (fast kortare dagar) att få gå o leka med sina kompisar. Har två kolikbebisar sedan tidigare och är ganska säker på att även nästa kommer vara de med. Att få komma till förskolan skulle i sånna fall nog kännas jätteskönt för syskonen tror jag,.att få en paus liksom.. Vet att det var jättejobbigt för min äldsta när lillasyster kom som bara.skrek hela tiden. Fick idag höra att förskolelärare tydligen pratar väldigt illa.om föräldrar som lämnar på förskolan medans dom är hemma och "myser" med bebisen. Är det så? :(

  • Ungoliant

    Beror på ålder på den äldre. Hos oss är det tomt i lekparkerna på dagtid, när det gäller barn över 1,5 år. Ett barn i 4-5-årsåldern hade jag därför gärna haft på förskolan några timmar varje dag, för social stimulans, kompisar, pedagogik och skolmiljövama. Vårt första var däremot bara två när andra kom och då kändes det bättre att ha båda hemma.

  • Bumblebee

    Vår dotter kommer troligtvis att gå fem tim/ dagar i veckan. 
    Kan vara skönt att några rutiner finns kvar för henne när lillebror kommer. Jag tänker lite att vi inte vet hur han kommer att bli, kanske han är jätte kinkig eller får kolik och då kan det vara skönt att få komma hemifrån för henne. De dagar jag vill och vi känner för det kommer hon att vara hemma tillsammans med oss. Precis som i början när han anlänt så kommer hon att få vara hemma här med oss övriga.

  • Maddi

    Våran är 2,6 och börjar i slutet av augusti. Jag är hemma med syskon och kommer skola in 2 åringen.

    Man ser att han nu tycker de är roligt med andra barn och öppna förskolan är bara 4 timmar i veckan och jag känner inga andra med barn pga att vi är nästan är nyinflyttad.

    Jag hoppas vi tagit rätt beslut. Vi kommer ge de ett par månader, är de så att han efter de vill vara hemma säger vi upp platsen.

  • Vanja

    Skönt att läsa att det finns fler! Rutiner är ju nånting väldigt viktigt för små barn anser jag och med en liten bebis kan det ju bli lite hur som helst.. Sov ofta 2-3timmar om natten när mina var små och då vart det ju som de vart med rutinerna.. Förskolans rutiner är ju en bra grund att följa. Sen om man då inte sovit under natten tex. Så har man några timmar att andas/komma ikapp hemma innan barnen kommet hem.. O då kanske dom köket sig med att springa av sig nån timme i lekparkenen och inte behöver aktiveras på samma vis som om dom varit hemma hela dagen..

  • Vanja
    Vanja skrev 2015-08-11 19:22:48 följande:

    Skönt att läsa att det finns fler! Rutiner är ju nånting väldigt viktigt för små barn anser jag och med en liten bebis kan det ju bli lite hur som helst.. Sov ofta 2-3timmar om natten när mina var små och då vart det ju som de vart med rutinerna.. Förskolans rutiner är ju en bra grund att följa. Sen om man då inte sovit under natten tex. Så har man några timmar att andas/komma ikapp hemma innan barnen kommet hem.. O då kanske dom köket sig med att springa av sig nån timme i lekparkenen och inte behöver aktiveras på samma vis som om dom varit hemma hela dagen..


    Nöjer sig
  • Natulcien

    Det beror väl på den aktuella familjens situation, hur förskolan är, storasyskonets ålder m.m.
    Om det äldre syskonet är under 3 år så har nog barnet det bättre hemma med förälder och bebisen. Men om det handlar om äldre barn, som dessutom kanske har gått ett tag på förskola och har kompisar så är det nog roligare för dem att gå några timmar på förskolan. Om dina barn är 3 och 4,5 så låter det ju vettigt att låta dem gå ett par timmar om dagen?

    Sen vill jag inflika att förskolepedagoger som "talar illa" om föräldralediga nog har valt fel yrke och saknar professionalism. När nu möjligheten, eller rättigheten om man så vill, finns att ha äldre syskon på förskola, så är det ju så. Det ska förskolepedagoger inte lägga sig i, eller "tala illa" om.

  • mammalovis

    Jag skulle först och främst vilja säga att alla barn är olika. En del barn tycker det är konstigt att mamma lämnar dem och är hemma och myser med bebisen, andra saknar sina kompisar och vill till förskolan, så det finns inget rätt eller fel, utan man får känna in och följa sitt eget barns behov.

    Där det kan bli mer fel är när föräldern precis skolar in ett litet barn i samband med syskonets ankomst, det KAN bli väldigt galet och barnet får en extra tuff inskolning med separationsångest om det sammanfaller med närmandefasen i dryga 2-årsåldern.

    Sedan vet jag förskollärare som tycker att barn ska få vara hemma mer med sina föräldrar under föräldraledigheten som det var förr, men å andra sidan var situationen annorlunda då fler var hemma med äldre barn, så det gick att hitta jämnåriga i lekparken. Nu går de flesta 3-5 åringar 15 timmar.

    Min äldsta blev storasyster vid 2,5 år och hade då gått på förskolan länge. Hon pratade jättemycket om sina kompisar och fröknar, så hon ville ju fortsätta träffa dem, så vi körde på det. Sedan hade vi ju ändå 4 veckors sommarlov strax därefter. Den perioden var ju tråkigare då öppna förskolan var stängd.

    Nu väntar vi syskon i oktober och mellanbarnet hinner då vara 2 år, 4 månader. Jag antar att vi gör liknande med 3 5-timmarsdagar, om det inte blir i värsta sjukdomstiderna. Man vill ju inte gärna få hem en massa baciller, men det är ju svårt att undvika med storasyskon om man inte isolerar sig fullständigt. Sedan har vi 2 dagar då vi kan gå till öppna förskolan och leka. Men vid magsjuka håller vi oss mer frivilligt hemma. Tyvärr hjälpte inte den veckan vi var hemma sist, utan vi fick det ändå när hon började igen.

    Sedan finns det ju kommuner som erbjuder 30 timmar och de föräldrar som nyttjar timmarna bara för att man "ska" kan jag väl tycka resonerar fel om inte föräldern är väldigt inkompetent eller slutkörd av bebis som inte sover eller syskon med kolik, då först kan det ju vara för barnets bästa. Så det finns väl gradskillnader.

    I vissa barngrupper är det ju väldigt mycket barn och då kan ju personalen tycka att det vore skönt om barn till föräldralediga var hemma, då det skulle ge mer tid till dem som måste vara på förskolan p g a föräldrarnas arbete.

    Så lägg ingen vikt vid vad andra tycker, utan följ din magkänsla för dina barn.

  • Vanja

    Tycker ni alla.har.mycket bra att komma med. Känner mig genast mer bekväm med mitt "beslut". Men som sagt, inget står ju skrivet i sten.. Skulle det visa sig att barnen ville vara hemma så skulle jag ju inte ha hjärta att skicka iväg dom. Tack alla!

Svar på tråden Förskolan under föräldraledigheten