• meh87

Min 6 åring ständigt beroende av andra och stort bekräftelsebehov

Min 6 åring ständigt beroende av andra och stort bekräftelsebehov.

Min flicka är 6,5 år börjar förskolan snart, nu under sommarledigt och även innan efter en hel dag på (heltid)förskolan, så ska det hända saker hela tiden och hon blir aldrig nöjd :( Att måsta bara vara hemma en hel dag eller efter dagis är som ett trauma för henne och hon blir totalt knäckt och tycker att man är dum och elak. Det är så stressande detta beteende så jag får ont i magen av henne. Hon kan leka med sin lillasyster på 3 år korta stunder hemma men vill helst bara jävlas och retas med henne, annars försöka allt för att jaga igång henne till spring och härj hopp och studs. Hon försöker även ta med sig henne in till toaletten bara för att kissa och distraherar henne när hon leker med något, ser film äter eller vad som helst, gör störande ljud, petar på henne ja allt för att bli bekräftad. Lillasyster är mer för lugna stilla lekar, pyssla rita eller se film.

När hon har gjort allt hemma så börjar tjatet om kompisar, ring den ring den, kan vi åka dit och dit, jag vill göra det och det. När hon får nej så kommer ätandet, kan jag få godis, glass, mackor, flingor frukt mm.. Trots att hon precis ätit. Som sista alternativ har hon våra grannar som är pensionärer, bara.för.att behovet att vara med någon. Hon är en otroligt fin och utåtriktad tjej, har massa kompisar både på dagis och fritiden, får nya vänner hela tiden tar gärna kontakt med nya barn och bjuder in till lek. Varken högljudd eller bråkig av sig. Hon är väldigt omtyckt av alla, rolig och äventyrlig många dras till henne, det är ju jättekul såklart men det blir för mycket? Är detta normalt eller...är det något psykiskt? hur kan jag hjälpa henne isåfall? :/

Och förövrigt så har både hon och hennes syster fått lika mycket uppmärksamhet kärlek närhet och allt vad det innebär i lagom mängd. Regler och gränser har vi varit noga med och de är oftast inga problem så.

• Svar på tråden Min 6 åring ständigt beroende av andra och stort bekräftelsebehov
  • mammalovis

Jag tror en del barn fastnar i att det hela tiden ska vara roligt och hända saker. Numera behöver barn få lära sig att ha tråkigt och därmed utveckla kreativiteten samt ta det lugnt. Sedan är ju 6-åringar inne i en ny fas många gånger. En del tror nog att de kan bestämma allt i världen och det är väl där hon försöker få igenom sina förslag hela tiden. Hon försöker ju lösa sin tristess med nya idéer, tills något faller i god jord.

Sedan kan ju det intensiva beteendet vara ett sätt att hindra att hon somnar av trötthet istället, för då kan hon ju missa något roligt.

Även här har 4,5-åringen varit väldigt fysiskt på oss och lillasyster i sommar, men det lugnade sig tack och lov när vi båda hade semester, så jag förstå din frustration.

Svar på tråden Min 6 åring ständigt beroende av andra och stort bekräftelsebehov