• sofie9166

Svärföräldrarna

Min partner är finsk hans mamma kan svenska och är lätt att prata med. Men hans pappa är svårare han kan bara prata finska. Jag försöker lära mig finska men det är inget lätt språk när man hör dom prata.
    Vad ska jag göra för att hans pappa inte ska vara så blyg för mig och försöka våga prata med mig, han är en blyg person men hur kan man som lättast få det att släppa hans son kan ju översättaObestämd

• Svar på tråden Svärföräldrarna
  • BCH52

Omtänksamt av dig att vilja få hans pappa att bli bekväm med dig. Det är säkert inte lätt för honom när han inte kan språket och dessutom är tillbakadragen till sin personlighet.

Nu kan man ju kommunicera på andra sätt än genom att prata. Finns det några aktiviteter ni kan göra tillsammans, vilka intressen har han.

Om han är blyg så tror jag att han skulle känna sig tryggare om du försöker prata hans finska med honom. Använd ett lexikon och be honom rätta dig om du uttalar fel/säger fel. Bjud på dig själv helt enkelt.

Fungerade utmärkt för min son när han skulle lära känna sin lettiska svärmor. Nu talar de med gester, enstaka lettiska ord (som min son oftast uttalar fel) men fungerar ändå och några svenska ord som svärmor snappat upp. Konstigt nog förstår de varandra utmärkt numera.

• sofie9166

Ja, det är klart att jag vill att han ska vara bekväm runt mig.
    Intresse vet jag faktiskt inte med tanke på att han är blyg och inte kan språket.
    Men jag försöker lära mig Finska tyvärr det ett svårt språk.

Svar på tråden Svärföräldrarna