• Näng

Nyinflyttad och hur hjälper vi dottern att hitta kompisar.

Hej! Vi är nyinflyttade i en mellanstor ort sedan 6v. Vår dotter är 11år och börjar skolan på måndag. För att hon skulle träffa vänner här satte vi henne i fotbollsskola och träning. Vår dotter som i vanliga fall är morsk av sig vågar nu knappt svara på tilltal. Hon upplever att tjejerna är snälla mot henne men en tjej upplever min dotter peka på henne och kommentera henne. Samt uttalat sig om hennes utseende och ssgt att hon inte "får stp hör" under en lek. Vår dotter har inte tränat lika länge som de andra och känner att hon är avsevärt mycket sämre och det gör att hon blir så nervös att det blir ännu värre. Vår dotter vill inte att vi talar med tränarna då hon tror att det kanske blir värre. Hon bara gråter och längtar "hem". Jag är så ledsen för hennes skull och vet inte riktigt vad jag ska göra. Tips och tankar mottages tacksamt!

• Svar på tråden Nyinflyttad och hur hjälper vi dottern att hitta kompisar.
  • Fjäril kär

Kanske hitta en aktivitet som hon själv känner är mer rolig och spontan än inriktad på resultat. Känner hon sig sämre än lagkamraterna hjälper det inte att hon får en vän i gänget. Blir hon då särbehandlad av tränaren för att komma ikapp blir det ännu värre.

Kanske bättre med en aktivitet som är mer inviduell än lagsporter.

• kaffe

Nu är det inte så lång tid kvar, men du kanske ändå kan göra en insats för din dotter på ett enkelt sätt. Har du möjlighet att få tag på klasslistan?

I så fall är mitt tips att lite enkelt bjuda in klassens tjejer till er. Det behöver inte vara någon stor grej. Ring runt till tjejerna i klassen och prata med föräldrarna. Säg att ni är nyinflyttade och att din dotter är lite nervös inför att börja ny klass. Säg att du för att hjälpa din dotter tänkte samla alla tjejer inför skolstarten hemma hos er och till en liten " Ny i klassen fest".

Viktigt är att du har ett program med aktiviteter  så det inte bara kommer hem ett gäng tjejer till er och så står dom där utan att veta dom ska göra. Grilla korv, gör pinnbröd, be barnen berätta det bästa och sämsta med skolan för din dotter en efter en. Ansträng dej för en kväll och din dotter kommer att gå med lite lättare steg till skolan på måndag.

Svar på tråden Nyinflyttad och hur hjälper vi dottern att hitta kompisar.