• Hedern

Är färgblind men vill bli Polis.

Hej, har alltid velat bli polis enda sen jag va liten och nu när jag funderar på att börja Polis Högskolan så läste jag att man va tvungen att ha 11 av 12 rätt på så kallad ishihara testet så jag sökte upp det på nätet och kunde verkligen inte se några siffror. Tydligen så är man färgblind om man inte kan se dem och jag menar jag har inte märkt det förrän nu har aldrig haft problem förr att se färger. Så kortfattat är det kört för mig att uppfylla min dröm bara för jag inte klarar av att se några siffror på ett sånt test? Väldigt tacksam för svar

• Svar på tråden Är färgblind men vill bli Polis.
  • athanatos

Måste poliser se färger?
    Fast dom gillar ju att misshandla svarta människor och då kan det ju vara bra att se skillnad på folk :D

• Hedern

Onödigt kommentar , finns många dåliga poliser jag vet men just därför jag vill bli polis så jag kan förbättra vårat samhälle rättvist :D

• Mascaraklumpar

Ja, är du färgblind är det tyvärr kört. Vissa yrken kräver perfekt färgseende, helt enkelt - samma sak med pilot och lokförare. Hoppas du hittar en ny dröm!

• Hedern

fyfan jag som hade drömmar om att vara i SÄPO osv men väldigt tacksam för snabbt svar :)

• athanatos
    Hedern skrev 2015-08-12 21:31:09 följande:

fyfan jag som hade drömmar om att vara i SÄPO osv men väldigt tacksam för snabbt svar :)

Du får väl arbete för Säpo utan att vara polis då.
  • Hedern

Måste man inte starta som vanlig polis för att sen jobba sig uppåt till SÄPO?

• athanatos
    Hedern skrev 2015-08-12 21:52:30 följande:

Måste man inte starta som vanlig polis för att sen jobba sig uppåt till SÄPO?

Om du arbetar som polis ja. Men du kan fortfarande jobba åt Säpo och göra andra saker. T ex IT.
  • nnnnnnnn

Det kan inte bero på att du ser det på skärmen?
    Har du på rejält med ljus på skärmen? (INGET energisparläge tex)
    Har du rätt färginställning i skärmen?

Om det stämmer - har du testat ett pålitligt test? (det är inte fel på testet?)

Jag menar  - om du inte märkt något förrän nu... Lite konstigt.

Jag testade detta och såg alla bra:

colorvisiontesting.com/ishihara.htm

• Hedern

kan bara se första sen ser jag inga mer, asså får damp kan se skillnad på rött , grönt , gul när det gäller trafikljus va ute och körde förut och satt med en polare och så fråga han vilken färg den bilen var osv och hade alla rätt , finns det några andra test än dem såkallade ishiharah testen?

• nnnnnnnn

de testar ju färger som ligger väldigt nära varandra i upplevelse om man har svårt att se skillnad på orange/röda toner och gröna toner.

Lite skillnad på knalliga färger och milda!

Även för en med perfekt färgseende (som jag) så är det svårare på skärmen än i verkligheten (har testat på riktigt) och jag får liksom slappna av i ögonen och se vilken (ofta slingrig eller krusidullig) siffra som framträder när jag bara tänker  -  orange!  eller   -  grönt!

• nnnnnnnn

De är ju lurigt uppbyggda också, för om man inte ser skillnad på tex murrigt grönt och grått,  eller orange och grönt, så har de ofta gjort en "osynlig" siffra i samma färg som bakgrunden och en "synlig" siffra i kontrastfärgen, så om man försöker tex titta på prickarnas placering så kan man se 8 när det är 5 som markeras av orangea prickar, gröna prickar av samma "nyans" eller "mättnad" läggs till så att de bildar 8:an tillsammans med de orangea prickarna.
    SÅ man måste verkligen ha full färgsyn!

och ibland är det supersmala siffror!

Och på ett par av dem var det 2 siffriga tal istället för en ensam siffra... Ser man då den ena tydligt så kanske man inte letar efter fler.

Mitt tips - testa med riktiga kort/bilder - inte på nätet!

• Hedern

Va hos optikern idag och kollade på såna tester fast i en bok och tyvärr kunde jag inte se några siffror där som det var på nätet... får la ge upp mina drömmar om polis och hitta en ny dröm

• Hedern

Tycker de är skit tråkigt bara att en sån liten sak ska stoppa mig från att bli Polis.

Svar på tråden Är färgblind men vill bli Polis.