• Anonym (Anonym)

    Föräldrapenning efter tjänstledighet

    Hej,

    Jag har fast tjänst sedan sex år tillbaka. Jag har varit föräldraledig från mitt jobb i 1 år och 8 månader med barn 1. I direkt anslutning till föräldraledigheten tog jag tjänstledigt för studier i 1 år (utan studiebidrag/lån och inte inom mitt yrkesområde). Nu planerar vi barn 2. Måste jag efter min tjänstledighet, när jag återupptar min gamla jobb, hinna jobba minst 240 dagar innan förlossning för att få ersättning beräknad på full SGI? Hur beräknas det om jag skulle få barn efter att ha jobbat till exempel två månader? Är det grundnivå som gäller då? Tack på förhand!

  • Svar på tråden Föräldrapenning efter tjänstledighet
  • Försäkringskassan

    Hej,


    Om du inte har skyddat din SGI efter barnets 1-årsdag så är det generellt detta som gäller:


    Om du har arbetat minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen
    Föräldrapenning som baseras på din inkomst kallas för föräldrapenning på sjukpenningnivå. För att få föräldrapenning på sjukpenningnivå måste du ha haft en inkomst över 180 kronor per dag i minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen. Du behöver inte ha arbetat på samma arbetsplats eller ha haft samma inkomst hela tiden, utan det är antalet dagar med inkomst som är det viktiga. Ring kundcenter om du är osäker på om du uppfyller villkoren. 


    Om du inte har arbetat minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen
    Om du har arbetat kortare tid än 240 dagar i följd innan barnets föds får du 225 kronor per dag på sjukpenningnivå under de första 180 dagarna som tas ut för barnet. Det motsvarar cirka 6 750 kronor i månaden. 


    Efter att du, den andra föräldern eller ni tillsammans har tagit 180 föräldrapenningdagar får du föräldrapenning som är baserad på din inkomst, men lägst 225 kronor per dag på sjukpenningnivå.




    Hälsningar


    Sebastian, handläggare

  • Anonym (Anonym)

    Tack för svar!!

    En följdfråga:

    "Efter att du, den andra föräldern eller ni tillsammans har tagit 180 föräldrapenningdagar får du föräldrapenning som är baserad på din inkomst, men lägst 225 kronor per dag på sjukpenningnivå."

    Vad menad med din inkomst i meningen ovan? Är det den månadsinkomst man hade (även om bara i två månader) eller snittet av de 240 dagarna?

  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Om man inte har en anställning stadigvarande 240 dagar före beräknad förlossning utan man får det efter och har fått en sgi fastställd så är de första 180 föräldradagarna efter grundnivå och från dag 181 efter ens sgi.


     


    Hälsningar Asta, handläggare


     

Svar på tråden Föräldrapenning efter tjänstledighet