Nu läser jag visserligen ämneslärarprogrammet med inriktning svenska/religion men de allmänna terminerna (pedagogiken) är ju samma för alla. Jag tycker inte lärarutbildningen är särskilt svår, visst är det mycket att läsa ibland, men ingenting omöjligt. Seminarierna är ingenting att oroa sig för, oftast någon text/kapitel ur bok som ska läsas innan och sedan diskuteras. Har aldrig varit med om att någon inte har klarat ett seminarium, kompletteringsuppgifterna man brukar få om man är sjuk eller missar seminarium av någon anledning brukar vara mycket svårare än att bara gå dit och säga någonting. Har inte heller varit med om någon som blivit underkänd på VFU, om det skulle hända beror det förmodligen på att man absolut inte passar som lärare men det ska mycket till för att man ska bli underkänd. Så länge man gör det man ska och lyssnar på sin handledare och tar till sig av tipsen så är det inga problem. Första VFU brukar mest gå ut på att observera och då märker man nog själv om läraryrket är något man vill ägna sig åt eller inte.
Såklart finns det svåra tentor, men läser man det man ska så brukar det gå bra. Om inte är det ju bara att göra omtentor tills man klarar det. Min sambo läste mattelärarprogrammet och tog precis examen. Han tyckte inte tentorna var något större problem, mattelärarprogrammet brukar ha mycket mer lärarledd undervisning än exempelvis svensklärarprogrammet, med räknetid där man räknar uppgifter med stöd av lärare, just för att man ska förstå matten och klara tentorna. Visst läser man svårare matte än vad man ska lära ut till högstadieeleverna, men går man på alla föreläsningar/räknepass som erbjuds så klarar man det.