• Roseno

Meka med bensintanken, hur riskabelt är det?

Ska ta av den lilla luckan på tanken för att kolla givare och mätare. Hur pass riskabelt kan det vara och med vad?

• Svar på tråden Meka med bensintanken, hur riskabelt är det?
  • Rabarbapuppa

Det är inte farligare än processen att fylla på soppa i en motorgräsklippare.
    Bensin tar eld med öppen låga. Och någon sådan är ju inte involverad i din undersöning. Jag har pillat med bränsleslangar och bensintankar en del, det är ingen fara. Som sagt, ingen eld eller maskinverktyg så är det lungt. 

• Rabarbapuppa

Och varför skulle det bli en gnista?
    Du kan ju till att börja med koppla loss batteripolerna.

Jag har skruvat med mina egna bilar sedan 1988 och aldrig någonsin har mitt mekande genererat gnistor. Bara när jag kör med slipmaskin, men det är ju en helt annan sak.

/Puppa

• Rataxes
    Roseno skrev 2015-08-17 11:53:08 följande:

Men om det blir en gnista?

Ta loss minuspolen på batteriet.
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Kobia

Har en ingenjör som gäst, som tycker den ska stå ute när man går in i tanken, som han kan tömma först. Är det överkurs?

• Movit

Men vad ska ni göra? Svetsa i den eller? Annars är det ingen fara. Tömma den kan vara smart så ni inte spiller ut all soppa i avloppet eller i marken samt att den väger betydligt mindre under förutsättning att det är en bil.

• Kobia
    Movit skrev 2015-09-07 23:14:26 följande:
    Men vad ska ni göra? Svetsa i den eller? Annars är det ingen fara. Tömma den kan vara smart så ni inte spiller ut all soppa i avloppet eller i marken samt att den väger betydligt mindre under förutsättning att det är en bil.
    Som det står överst: Ska ta av den lilla luckan på tanken för att kolla givare och mätare. Hur pass riskabelt kan det vara och med vad?

Luckan är skruvad under baksätet och i en skruv sitter en kabel till larmet. Ska bara ta loss armaturen som kan ha hakat upp sig, smörja eller byta den.
  • Movit
    Kobia skrev 2015-09-07 23:20:36 följande:
    Som det står överst: Ska ta av den lilla luckan på tanken för att kolla givare och mätare. Hur pass riskabelt kan det vara och med vad?

Luckan är skruvad under baksätet och i en skruv sitter en kabel till larmet. Ska bara ta loss armaturen som kan ha hakat upp sig, smörja eller byta den.
    Jag såg det efteråt, ryck loss kablar från batteriet sen är det inga problem
  • EnAnonumius
    Kobia skrev 2015-09-07 23:07:30 följande:
    Har en ingenjör som gäst, som tycker den ska stå ute när man går in i tanken, som han kan tömma först. Är det överkurs?
    Jag förstår ingenjören att han rekommendera att stå utomhus. Det är knappast för brandfaran om man kopplar loss batteriet (som man ska göra). 

Du har bensinångor i tanken som slipper ut när du öppnar luckan i tanken, och man kan bli rätt så hög och "bombad" av att andas in för mycket av dem. Så det är mer av devisen "sörj för god ventilation för att hålla huvudet klart". 
    Man kan bli rätt så "bombad" i huvudet av bensinångor och även trött.

Tömma tanken är en bra ide och sedan hålla luckan öppen en stund så att man vädrar ur ångorna med. För ångorna kan hänga kvar en stund efter man tömt tanken.

Detta känner jag till i egenskap garageänka.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Meka med bensintanken, hur riskabelt är det?