• Anonym (Bekymrad granne)

Sanitär olägenhet granne

Godkväll!

Jag bor i ett hyreshus och har en alkoholiserad granne. Han är lugn och tystlåten men kissar ofta i trappuppgången och sköter inte sin hygien. Varken den personliga eller sin lägenhet. Detta får till följd att det stinker ordentligt i stort sett alltid. Idag kom jag hem efter en resa och klev över en kisspöl igen...

Jag har vid ett tidigare tillfälle ringt 112 då jag att han låg död i trappan. Det visade sig att han levde men polisen tog med honom. Polisen är här ofta angående honom. Jag har kontaktat hyresbolaget och tänker mig att kontakta soc på måndag. Han behöver hjälp. Han öppnar inte när man ringer på... Har någon varit i en liknande situation och har tips på vad jag kan göra. Snälla och kloka förslag, tack!

• Svar på tråden Sanitär olägenhet granne

Polisen har varit här för att han legat i trappan flera ggr (jag trodde han var död en gång som jag nämnt), en annan gång för att något torrkokade (brandkåren kom också). Förra veckan ville polisen klättra över balkonger för att kunna se in i fönstren. Jag gissar att någon trodde att han låg död inne i lägenheten. Han är aldrig gapig eller aggressiv och verkar aldrig ha någon på besök.

Jag vill inte få honom vräkt, men att han ska få hjälp att städa etc. Sluta dricka kan han väl enbart själv vilja och då få hjälp, och begäret efter alkohol är säkerligen ett helvete.

Ja, jag ska flytta. Orsaken är dock inte min granne, även om det bidrar. Kanske vill jag inte bara dra utan att åtminstone ha gjort något för den här medmänniskan. Ett brev fick jag tips om- tack, det kan bli ett sådant.

• Anonym (sara)

Okej, då förstår jag bättre.

Säkert öppnar han inte för han skäms av någon anledning. Kan ju vara det att du ringde polisen (fast du borde ha ringt ambulans.) som känns jobbigt för honom. 
    Visst kan det betyda något att någon verkar bry sig om hur han har det.  

Sedan att påpeka i all välmening att han måste städa för lukten känns ut (kanske han själv inte är medveten om eller har orkat bry sig om) kan ju göra att han känner att han måste ta tag i det.

Troligtvis är han även deprimerad, så psykiatri mobila teamet kanske kan kolla till honom? De kan ju känna till honom sedan tidigare. 

Sara- man ringer ju 112 och de avgör vad som ska skickas... du märker ord... Men för övrigt skriver du ju kloka saker. Jag ringer soc idag och gör en orosanmälan till vuxen-vad-det-nu-heter.

• Anonym (Möjligheter)

En sån person borde kunna få hjälp att bo kvar med hjälp av boendestöd, hemtjänst o liknande. Nån borde kunna ordna med det. Hoppas det går bra!

Idag kom soc och han följde med efter en stunds övertalning. Hoppas att allt går bra för honom nu...

• Anonym (Jo)
    Anonym (Bekymrad granne) skrev 2015-08-18 18:35:14 följande:

Idag kom soc och han följde med efter en stunds övertalning. Hoppas att allt går bra för honom nu...

Hur vet du det? Känner du alla som jobbar på soc i din by?
  • doge

Stackars gubben :( 
    Har han ingen släkt eller vänner som kan hjälpa honom? Det är så tragiskt med missbruk... 

"I Sverige är det olagligt att vara kriminell" - Annie Lööf
    Anonym (Jo) skrev 2015-08-18 20:41:56 följande:

Hur vet du det? Känner du alla som jobbar på soc i din by?

Gäsp...

På FL får man skit för att man bryr sig om någon. Det är förstås mycket bättre att strunta i och ignorera sina medmänniskor... Hur jag vet detta? Genom väggar i gammalt hus hörs mer än man ibland vill. Och nej, jag stod inte tryckt mot väggen med glas för örat... Om din fråga är om jag vet vilka som jobbar på soc så är svaret ja, i alla fall flera av dem.

@doge- Jag har aldrig sett eller hört nån annan hos honom. På stan ser jag honom endast ensam. Men jag vet ju inte...
  • Anonym (sara)
    Anonym (Bekymrad granne) skrev 2015-08-17 06:02:19 följande:

Sara- man ringer ju 112 och de avgör vad som ska skickas... du märker ord... Men för övrigt skriver du ju kloka saker. Jag ringer soc idag och gör en orosanmälan till vuxen-vad-det-nu-heter.

Nej, vet vad du menar, men mitt syfte var ett annat, jag brukar säga "jag vill prata med ambulans" eller "jag vill anmäla xx till polisen" redan i växeln. Men de är väldigt glada för att skicka polis istället för ambulans, även när det behövs. Därav dör en del varje år i fyllecell, när de borde ha varit på sjukhus. kan vara bra för andra att tänka på.

I övrigt, hoppas han får det bättre på något sätt.
  • Anonym (Möjligheter)
    Anonym (Bekymrad granne) skrev 2015-08-18 22:55:18 följande:

Gäsp...

På FL får man skit för att man bryr sig om någon. Det är förstås mycket bättre att strunta i och ignorera sina medmänniskor... Hur jag vet detta? Genom väggar i gammalt hus hörs mer än man ibland vill. Och nej, jag stod inte tryckt mot väggen med glas för örat... Om din fråga är om jag vet vilka som jobbar på soc så är svaret ja, i alla fall flera av dem.

@doge- Jag har aldrig sett eller hört nån annan hos honom. På stan ser jag honom endast ensam. Men jag vet ju inte...

Håller med. Somliga här är tröttsamma.
  • Anonym (A)
    Anonym (Bekymrad granne) skrev 2015-08-18 22:55:18 följande:

Gäsp...

Hur kan du veta att det var Soc som kom i och med att dom jobbar på ett diskret sätt med hänsyn till klienten (i detta fall mannen)?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (A) skrev 2015-08-19 16:02:49 följande:
    Hur kan du veta att det var Soc som kom i och med att dom jobbar på ett diskret sätt med hänsyn till klienten (i detta fall mannen)?

Ja det var precis såhär jag menade. Eftersom jag själv arbetar med soc så undrar jag hur dom hade betett sig mot mannen eftersom ts visste att dom kom från soc!

Men som vanligt på fl så missförstås det mesta och tolkas som att man vill trådstartaren något illa. SUCK!

Liten stad, svårt att vara anonym och jobba på soc. Betyder inte att de var odiskreta.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Bekymrad granne) skrev 2015-08-19 16:47:21 följande:

Liten stad, svårt att vara anonym och jobba på soc. Betyder inte att de var odiskreta.

Bra! Vet du om han är tillbaka?
  • Anonym (Hyresvärd)
    Anonym (Jo) skrev 2015-08-15 21:18:15 följande:
    Min sambo som är förvaltare berättade idag att en man ska vräkas pga sanitär olägenhet i lägenheten.

Han dricker, men sköter jobb och hyra. Trots detta blir han nu vräkt. Så visst går det!

Han fick 1 v på sig att röja upp. Sedan gick soc och sambon dit och kollade.

Tragiskt är det verkligen. Missbruket kommer självklart eskalera nu när han blir hemlös
    Fast blir man vräkt så har man 3 månaders uppsägning sen ska man vara ute ur lägenheten. Under den tiden kan man också överklaga till hyresnämnden. 

Till TS: Tyvärr gör nog inte hyresvärden något åt detta, vi har ett par som kommer och vill hjälpa sina grannar men det är inget som vi gör. Får vi däremot in klagomål på den missbrukande grannen så efter 3 rättelsebrev så skickar vi en uppsägning till den berörda, anmälan till socialen samt kronofogden. Då brukar socialen gå in och hjälpa till i vissa ärenden beroende på vad det gäller.
  • Julia1245
    Anonym (A) skrev 2015-08-19 16:02:49 följande:

Men hur svårt kan det vara? TS ringer soc, varpå personer hälsar på grannen och TS hör att de pratar innan de åker därifrån tillsammans. Grannen kanske aldrig har besök, hur svårt kan det vara att dra slutsatsen att det är soc?
  • Anonym (A)
    Anonym (Jo) skrev 2015-08-19 16:10:25 följande:

Ja det var precis såhär jag menade. Eftersom jag själv arbetar med soc så undrar jag hur dom hade betett sig mot mannen eftersom ts visste att dom kom från soc!

Men som vanligt på fl så missförstås det mesta och tolkas som att man vill trådstartaren något illa. SUCK!

• YokohamaNr2

Men oj vad svårt att räkna ut att besöket var från Soc om de har blivit ringda och mannen ifråga aldrig annars har besök! käre någon vad det ska märkas ord!

Jättebra att du bryr dig TS

• doge

Hur har det gått med farbrorn? :( 

"I Sverige är det olagligt att vara kriminell" - Annie Lööf
  • seriösanvändare

Man kan faktiskt bli vräkt om man är störande för grannar. Då ska det vara extremt, men dålig lukt och att ofta kissa i trappen, hör faktiskt dit. Det är inget grannar ska behöva stå ut med.

Nu hoppas jag självklart att den stackars mannen, som inte bara verkar gravt alkoholiserad utan också väldigt ensam, slipper bli vräkt. Det skulle ju lösa sig med boendet om han fick hjälp med att hålla rent samt åtminstone slutade kissa i trappen, eftersom han är lugn i övrigt och inte aggressiv. Sen behöver han ju egentligen ännu mer hjälp för att - om möjligt - få ordning på sitt liv.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
Svar på tråden Sanitär olägenhet granne