• janbananfranstan

Kan väredepappersregistert (vpr.se) göra så här.

I december 2014 kontaktade jag vpr.se för att avveckla ett bolag som jag inte använde längre. Alla papper var i ordning enligt dom, och jag har inte hört något ifrån dom om att något saknades.
    Så här står det på deras hemsida:
    http://www.vpr.se/sv/avveckla-aktiebolag

Nu får jag påminnelse från från bolagsverket att jag är skyldig att lämna in årsredovisning trots att det enligt vpr och det jag kan utläsa från abl är de skyldiga att lämna in denna redovisning. Jag har redan fått 5000:- kronor i böter och om jag inte får ihop ett bokslut inom en snar framtid kostar det mig 10.000 till.

Vad ska jag göra?

Är värdepappersregistert (vpr.se) en bluff.

Någon med liknande erfarenheter?

Tacksam för svar

Jan
  • Svar på tråden Kan väredepappersregistert (vpr.se) göra så här.
  • Kriya

Har VPR köpt aktierna i ditt Aktiebolag? Alternativt - vilken bolagsform pratar vi om? Vad har de lovat dig/avtalat med dig? 

• Mr Obvious

vpr.se är ett kommersiellt företag. Betalade du dem för att de skulle hjälpa till med avregistreringen?
    Använde du deras tjänst "snabbavveckling", dvs sålde du företaget till dem och lämnade styrelsen? Gjordes det före årsskiftet?
    Är bolagets räkenskapsår kalenderår?
    Anledningen till att du krävs på böter är att du var i styrelsen när räkenskapsåret avslutades (sista December?).

Har du betalat något till vpr.se ska du be att de förklarar sig.

• sportpappa

På sidan du länkar till så står det "Bokslut och deklaration för räkenskapsår efter köpet utförs av oss" och "Vi övertar ansvar för framtida årsredovisningar, deklarationer, skattedeklarationer och kontrolluppgifter."
    Notera orden "efter" och "framtida". Årsredovisningen är ju för föregående räkenskapsår innan de tog över.
    Prata med vpr om när de tog över ansvaret för bolaget och exakt vad de kommer att göra angående föregående räkenskapsår.

• Kriya
    sportpappa skrev 2015-08-15 23:48:45 följande:

På sidan du länkar till så står det "Bokslut och deklaration för räkenskapsår efter köpet utförs av oss" och "Vi övertar ansvar för framtida årsredovisningar, deklarationer, skattedeklarationer och kontrolluppgifter."
    Notera orden "efter" och "framtida". Årsredovisningen är ju för föregående räkenskapsår innan de tog över.
    Prata med vpr om när de tog över ansvaret för bolaget och exakt vad de kommer att göra angående föregående räkenskapsår.

Den styrelse som är registrerad vid tiden då bokslutet ska lämnas in har skyldighet att ge in bokslutet. Böter ges till bolaget och inte till fysisk person. Det verkar som om TS sålt aktierna utan att nya aktieägaren låtit registrera ny styrelse som tillsett att lämna in bokslutet. Ansvarsfrågorna i övrigt har inget med styrelsens krav att tillse att bokslut lämnas in till Bolagsverket.

Vore dock bra om TS, för ordningens skull, bekräftar om det handlar om ett aktiebolag eller annan bolagsform.
  • janbananfranstan

Hej värdepappersregistret (vpr.se) köpte samtliga aktier i bolaget med skriftlig försäkran om avveckling.

Jag är rädd för att dom sålt vidare bolaget till någon annan. Detta var inte meningen. Hade drivit det i 12 år och ville avsluta snyggt.

Tack för all hjälp

Jan

• Mr Obvious

Sök upp bolaget på t.ex Ratsit och kolla om du fortfarande är med i styrelsen.

• Kriya
    janbananfranstan skrev 2015-08-16 00:07:39 följande:

Hej värdepappersregistret (vpr.se) köpte samtliga aktier i bolaget med skriftlig försäkran om avveckling.

Jag är rädd för att dom sålt vidare bolaget till någon annan. Detta var inte meningen. Hade drivit det i 12 år och ville avsluta snyggt.

Tack för all hjälp

Jan

Avveckling av aktiebolag kan bara ske genom likvidation eller konkurs. Har de förbundit sig/försäkrat avveckling genom att avveckla bolaget genom frivillig likvidation eller har de tänkt att bolaget ska tvångslikvideras pga att bokslutet inte lämnas in eller står det dem fritt att använda/missbruka bolaget så att tredje man till slut försätter det i konkurs? Hur mycket betalade de för aktierna? Fanns några substansvärden kvar i bolaget efter överlåtelsen?

Jag tycker att läget börjar påkalla att du anlitar advokat ...
  • Janbanafranstan

Hej

Nej mitt namn finns inte med i någon styrelse och dom har bytt verksamhetsbeskrivnig och säte osv.
    Dom har helt enkelt sålt ett bolag som skulle avvecklas.

Varning för vpr.se

Jan

• Aikido
    Janbanafranstan skrev 2015-08-16 12:50:23 följande:
    Hej

Nej mitt namn finns inte med i någon styrelse och dom har bytt verksamhetsbeskrivnig och säte osv.
    Dom har helt enkelt sålt ett bolag som skulle avvecklas.

Varning för vpr.se

Jan
    Du kan inte ha missuppfattat vad som ingår i deras åtaganden? Det står att de gör slutredovisningen. Ingenting om föregående år (om du nu har har kalenderår som bokföringsår).
  • VPR

Jag företräder VPR, för oss är det självklart att hantera årsredovisningar på ett korrekt sätt. Vi har ingen Jan eller någon annan för den delen heller som har hört av sig om detta eller något liknande problem. 

Vi upprättar alltid ett avtal med säljaren av det bolag som ska avvecklas. I avtalet garanteras bl.a. att överta ansvar för kommande årsredovisningar, deklarationer m.m. Vi garanterar också att det köpta bolaget avvecklas dvs inte säljs vidare så som en del mindre nogräknade konkurrenter gör.

Det kanske är en av dessa som har skrivit detta inlägg för att skada oss. Jag kommer också att försöka få ut information om "Jan" från familjeliv för att se om det är möjligt att göra en stämning eller krav på skadestånd för förtal.

Johan B

• Nerfherder
    VPR skrev 2015-08-17 08:28:53 följande:

Jag företräder VPR, för oss är det självklart att hantera årsredovisningar på ett korrekt sätt. Vi har ingen Jan eller någon annan för den delen heller som har hört av sig om detta eller något liknande problem. 

Vi upprättar alltid ett avtal med säljaren av det bolag som ska avvecklas. I avtalet garanteras bl.a. att överta ansvar för kommande årsredovisningar, deklarationer m.m. Vi garanterar också att det köpta bolaget avvecklas dvs inte säljs vidare så som en del mindre nogräknade konkurrenter gör.

Det kanske är en av dessa som har skrivit detta inlägg för att skada oss. Jag kommer också att försöka få ut information om "Jan" från familjeliv för att se om det är möjligt att göra en stämning eller krav på skadestånd för förtal.

Johan B

Skulle tippa att den där sista biten med att lämna ut info inte kommer att gå igenom. Förtal? Stämma?

Hade det inte räckt med att bara bemöta kritiken?
  • Kriya
    Nerfherder skrev 2015-08-17 09:45:58 följande:
    Skulle tippa att den där sista biten med att lämna ut info inte kommer att gå igenom. Förtal? Stämma?

Hade det inte räckt med att bara bemöta kritiken?
    Om det som Johan B skriver faktiskt stämmer, så är det väldigt allvarligt att lägga ut misstankar så som skett i tråden och det vållar stor och tämligen omätbar skada för företaget/VPR eftersom denna tråd kan komma upp närhelst kunder och omvärld t ex googlar på företaget. I det fall TS inte är någon besviken kund som har blivit lurad m m, utan kanske en konkurrent eller drivs av andra skäl att vilja förstöra för bolaget/styrelsen, så är det förtal i lagens mening, då tråden når ut till en stor mängd människor och mkt allvarligt. Då hoppas jag Johan B och VPR omgående får hjälp av FL att ta bort hela tråden (saken faller solidariskt på ansvarig utgivare). Vidare skulle jag ha full förståelse för om VPR vill stämma om tråden inte tas bort, om uppgifterna inte stämmer och om goodwillvärdet på VPR tar skada av tråden.

Självklart räcker det inte med att bara bemöta kritiken om man riskerar att lida ekonomisk skada.

TS, din story stämmer inte - du skriver å ena sidan att du fått påminnelse från bolagsverket om försening av bokslutet men längre ner står det att du inte finns kvar i styrelsen och att sätet, dvs företagsadressen har ändrats. Då borde det inte vara möjligt för bolagsverket att skicka förseningskrav till dig eller din adress. Vidare bär du ju inte ens något ansvar för bolaget eller skulden om du inte har något engagemang kvar i bolaget.
  • Mr Obvious

TS verkar trovärdig förutom på en punkt. Varför kontaktade han inte VPR innan den här tråden skapades? Det bör finnas ett tydligt avtal där det står vad som gäller, och VPR borde fått chansen att rätta till ett eventuellt misstag innan tråden skapades.

Har VPR begått ett misstag bör de omedelbart rätta till det och betala 5000:- till TS för de böter han drabbats av.

För övrigt kan ni glömma det här med anmälan om förtal. Enligt svensk lag kan endast personer.förtalas, inte företag.

• yllass
    Mr Obvious skrev 2015-08-17 19:27:41 följande:

TS verkar trovärdig förutom på en punkt. Varför kontaktade han inte VPR innan den här tråden skapades? Det bör finnas ett tydligt avtal där det står vad som gäller, och VPR borde fått chansen att rätta till ett eventuellt misstag innan tråden skapades.

Har VPR begått ett misstag bör de omedelbart rätta till det och betala 5000:- till TS för de böter han drabbats av.

För övrigt kan ni glömma det här med anmälan om förtal. Enligt svensk lag kan endast personer.förtalas, inte företag.

Fast här skriver ju TS som privatperson så det går visst
  • Mr Obvious
    yllass skrev 2015-08-17 19:51:09 följande:
    Fast här skriver ju TS som privatperson så det går visst
    Du har missförstått hur det ligger till.

TS har kommit med påståenden som eventuellt kan skada VPR, men VPR är ett företag så det kan inte vara förtal.
  • Nerfherder
    Mr Obvious skrev 2015-08-17 20:11:09 följande:

Du har missförstått hur det ligger till.

TS har kommit med påståenden som eventuellt kan skada VPR, men VPR är ett företag så det kan inte vara förtal.

Och de uttalandena kan knappast skada VPR eftersom TS är anonym. Det ska mycket till för att en sån här tråd ska få spridning.
  • Steven01
    VPR skrev 2015-08-17 08:28:53 följande:

Johan B

Det blir ju jättbra det här, först försöker du upprätta erat företags rykte för att sen hota med att stämma en anonym person på internet som ni inte har en chans att få fälld? Du kan väl försöka stämma mig när du ändå håller på tramspelle!
Svar på tråden Kan väredepappersregistert (vpr.se) göra så här.