• Anonym (Bonusmamma och biomamma)

Mamman missköter barnen ????

Jag har 4 egna barn och 2 bonusbarn

Min mans exfru är som ett stort barn vad gäller mina bonusar, hon använder dom som "bollplank" att diskutera ALLT med: sitt förhållande, ekonomi, jobb m.m

Barnen är 9 och 10 år och inte alls mogna för att ta emot all vuxeninfo hon stoppar i dom.

Nu i sommar har den äldsta mått dåligt och vill bara vara hos mamma, det försöker hon få till att det beror på mig för att jag är för sträng, men har nu visat sig att inte vågar lämna mamma då hennes sambo är elak mot henne och bonusen måste va hemma om mamma blir ledsen

Nu kom han hit över helgen och har gått upp 8 kg!!!! Han har alltid varit lite rund men nu kan han inte ha några byxor alls och det beror på att mamma är "snäll" och de får godis o chips varje dag

När jag nu pratat med bonusen om han vad han gjort över sommaren hos mamma så kommer det fram att mamma har jobbat, han har varit barnvakt åt hennes 3åring för dagis har haft sommarstängt! Och då har mamman jobbat 7-15 eller 13-21!! Som belöning då får han pizza o godis.

Ytterligare en sak är att när bonusarna kommer hit har de samma kläder och underkläder som jag skickar dom i veckan innan, flottiga i håret, långa o skitiga naglar och vardera barn har haft hittills 6-10 hål i tänderna

Jag blir galen snart för jag får henne inte att lyssna när jag pratar med henne om det

• Svar på tråden Mamman missköter barnen ????
  • Anonym (??)

Klart att man kan lämna en tioåring och en treåring ensamma! Vilka jäkla dumheter du kommer med. Min elvaåring hämtar sitt småsyskon på dagis till och med. Sen går de hem ensamma och är hemma tills vi slutar jobbet.

Anonym (lise) skrev 2015-08-18 14:31:02 följande:

Så vad säger mamman när du/ni säger att hon inte får lämna 10 åringen med sin 3 åring ensamma?

Vad sa mamman när du berättade att du kommer socanmäla henne?

Vad kommer din sambo säga till barnen som anledning att dom inte kan bo hos honom utan kommer bo i en okänd familj framöver?

Dom kommer ju få fortsätta träffa sin mamma med jämna mellanrum men troligen inte er lika ofta mer. Bra eller?

Nä enligt soc när jag pratade med dom är det till o med olagligt

• Lilje
    Anonym (Bonusmamma och biomamma) skrev 2015-08-22 17:35:40 följande:

Du får länka till den lagtexten, för det köper jag inte alls.

Nu är det ju inte en lagtext jag läst utan en socialsekreterare jag pratat med men en snabb googling (om man inte har sunt förnuft själv) säger att barn under 12 inte ska lämnas själva längre stunder rent juridiskt sett

Sen är det ju helt beroende på mognadsgraden hos barnet och hur lång stund det handlar om

Men att en 10-åring får hämta själv på förskola är ju helt förkastligt av personalen där

gh.caqe.net/nar-kan-jag-lamna-mina-barn-ensamma

• Anonym (70-talist)
    Anonym (Bonusmamma och biomamma) skrev 2015-08-22 17:35:40 följande:

Det har jag mycket svårt att tro. Så sent som på 80-talet var det vanligt att äldre syskon såg efter de små. När jag var 8-9 år fick jag ta hand om bebisen (8 år yngre) 3-4 timmar i sträck.
    Jag lagade även middag 2ggr/vecka och skötte tvätten en gång/månad. Jag var liksom stor nog att hjälpa till hemma och då förväntades jag göra det.
    Första gången jag lagade middag hemma gjorde jag det som en överaskning. Det blev det också då jag gjort pannkakor på potatismjöl...
  • Anonym (70-talist)

Jag gjorde en sökning i Föräldrabalken och "tolv år" förekommer endast en gång och där handlar det om att barn över 12 år inte får adopteras utan deras tillåtelse.
    Däremot står i början av sjätte kapitlet:

"1 § Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn
    skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte
    utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling. Lag (1983:47).

2 § Ett barn står under vårdnad av båda föräldrarna eller en
    av dem, om inte rätten har anförtrott vårdnaden åt en eller
    två särskilt förordnade vårdnadshavare. Vårdnaden om ett barn
    består till dess att barnet fyller 18 år.

Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets
    personliga förhållanden och ska se till att barnets behov
    enligt 1 § blir tillgodosedda. Barnets vårdnadshavare svarar
    även för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn
    till barnets ålder, utveckling och övriga omständigheter samt
    ska bevaka att barnet får tillfredsställande försörjning och
    utbildning. I syfte att hindra att barnet orsakar skada för
    någon annan ska vårdnadshavaren vidare svara för att barnet
    står under uppsikt eller att andra lämpliga åtgärder
    vidtas."

Jag antar att det är sista stycket som är applicerbart, och det är fullt möjligt att det finns någon allmän rekommendation för en ålder upp till vilken man bör ha vuxens tillsyn. Att det skulle vara tolv år finner jag högst otroligt med tanke på att de flesta kommuner erbjuder fritids till och med tredje klass, det skulle i så fall innebära att dessa kommuner uppmuntrar föräldrar att bryta mot de allmänna rekommendationerna. Det är definitivt inte olagligt att lämna en 11-åring ensam hemma - med eller utan småsyskon - utan det var förmodligen en personlig åsikt som uttrycktes.

Som sagt, det var vad hon sa till mig och jag vet oxå att för ett par hundra år sedan så lämnades barn i koltålder själva när båda föräldrarna var borta 12timmars dagar

Men idag lever vi inte så, man får ju inte ens lämna hund o katter hemma längre än 6 timmar utan tillsyn

Att då lämna ett vad jag anser väldigt omoget och ostabilt barn ansvarigt för en treåring är helt oacceptabelt enligt socsekreteraren i vår kommun

Mina barn går hem själva efter skolan hos sin pappa (de två stora) de är 14 och 11 och då är det 2 timmar till en vuxen kommer hem

• Anonym (Bonusmamma)

Vill börja med att säga vad fantastiskt det är att se att det finns fler som bryr sig om sina bonusar! Vi hade lite samma situation. Den yngsta som då var 6 kissade i sängen på nätterna och känner så väl igen detta med samma kläder m.m. vi har dock haft tur. En dag fick min sambo ett meddelande att mamman inte ville va mamma längre. Bonusarna flyttade till oss på heltid (träffar mamman ibland på helgerna) nu är dom 2 glada ungar ? vill med detta säga att ge inte upp ge barnen kärlek och visa att du är en vuxen dom kan lita på. Blod är inte alltid tjockare än vatten.

• Anonym (??)

Då får det stå för din kommun, men här är det helt ok och om dagis inte tyckt att fet var ok att att en tioåring hämtade på dagis hade de sagt till.

Kan meddela dig att detta är en otroligt mogen tioåring som flera gånger i månaden åker 30 mil själv med tåg dessutom.

Anonym (Bonusmamma och biomamma) skrev 2015-08-22 21:05:41 följande:

Som sagt, det var vad hon sa till mig och jag vet oxå att för ett par hundra år sedan så lämnades barn i koltålder själva när båda föräldrarna var borta 12timmars dagar

Men idag lever vi inte så, man får ju inte ens lämna hund o katter hemma längre än 6 timmar utan tillsyn

Att då lämna ett vad jag anser väldigt omoget och ostabilt barn ansvarigt för en treåring är helt oacceptabelt enligt socsekreteraren i vår kommun

Mina barn går hem själva efter skolan hos sin pappa (de två stora) de är 14 och 11 och då är det 2 timmar till en vuxen kommer hem

Anonym (Bonusmamma) skrev 2015-08-22 21:28:06 följande:

Vill börja med att säga vad fantastiskt det är att se att det finns fler som bryr sig om sina bonusar! Vi hade lite samma situation. Den yngsta som då var 6 kissade i sängen på nätterna och känner så väl igen detta med samma kläder m.m. vi har dock haft tur. En dag fick min sambo ett meddelande att mamman inte ville va mamma längre. Bonusarna flyttade till oss på heltid (träffar mamman ibland på helgerna) nu är dom 2 glada ungar ? vill med detta säga att ge inte upp ge barnen kärlek och visa att du är en vuxen dom kan lita på. Blod är inte alltid tjockare än vatten.

Tack!!! Det värmde jättemycket att läsa, för vad än ni andra verkar tro så är det just omtanke om barnen! Om vi vuxna inte värnar om dom vem ska då göra det?
Svar på tråden Mamman missköter barnen ????