Anonym (hejhopp) skrev 2015-08-18 00:14:38 följande:
Förvånad att du skriver en sån sak Brumma. Du om någon har väl koll på att det inte är så "bara".. tro mig vi försöker. Många gånger känns det som vi är en stor plånbok för mamman bara. Men det är väl som ni skriver. Det är bara punga ut dom där 800:- extra i månaden.
Nej. Jag vet att det inte är att bara kräva.. Sorry.. Är arg o frustrerad över en massa saker o det får väl mitt omdöme att svaja ngt.. Bra att du ger mig en liten lavett ;)
Men har man fått onsdag till söndag så borde man, om man går till rätten, även komma upp till växelvis. Ni måste ju bo tillräckligt nära för att kunna ha det eftersom ni har vissa skoldagar redan. Men du har rätt, det är inte alltid så lätt... inte ens i närheten..
Jag tycker väl att ni isåfall får sätta hårt mot hårt. Som det är ni betalar ni både underhåll samt delar på aktiviteter, kläder osv om jag förstår saken rätt..?
Du undrade tidigare om det finns ngt skriver om vad som ska ingå i underhållet. Svaret är att det inte finns ngt uppspaltat. DÄREMOT så står det mkt tydligt i lagen att umgängesföräldern har fullgjort sitt ekonomiska ansvar genom att betala underhåll. Sedan får även umgängesföräldern stå för kostnader som uppstår under umgänget. Men pappans del av kläder, aktiviteter, medicin och liknande (hos mamman) har ni redan betalat genom underhållet.
Dessutom hade jag dragit av på underhållet varje månad.
Får inte barnet bo växelvis hade jag ju inte stöttat mamman i det precis...
Gällande de 800 hade jag faktiskt tagit kontakt med kommunen. Om man googlar på "delad faktura fritids" så framgår det att flera kommuner erbjuder det vid växelvis boende. Då ni har ännu mindre borde det gå att få igenom tycker jag.. Iallafall för förskolor finns ett prejudicerande beslut från JO att alla kommuner borde erbjuda samma sak.. eller ngt liknande.
Så går kommunen inte med på att ni bara betalar halva avgiften (ert behov) så säg att ni isåfall anmäler till JO. Och anmäl. Kontakta även gärna tidningen, det brukar ge resultat.. ;)