• Anonym (hejhopp)

Fritids när mamman går hemma?

Visste inte under vilken kategori jag skulle skriva det här så det fick bli "styvförälder", ni kanske har koll på såna här situationer :)

Jag har en bonusdotter som går i skolan. Vi har fram tills nu haft behov av fritids, både vi och biomamman. Pga omständigheter kommer vi bara behöva cirka 10 dagar/halvår i ett år framöver. Den här terminen är det lugnt då mamman också behöver det. Hon ska dock ha barn i januari och kommer då mista rätten till fritids nästa termin då hon är föräldraledig. Med bonusen var hon hemma 2 år så vi förmodar att hon är det nu också. Nästa termin (vt -16) klar vi oss på sk terminsplacering. Vi får betala 400:- och ha henne på fritids 15 tillfällen. Värre blir det ht -16 då jag kommer gå upp i timmar igen. Bonus är här ons-sön varannan vecka. Ska vi då betala fulltaxa på fritids för ca 6 dagar i månaden? Mamman får både underhåll och barnbidrag.

• Svar på tråden Fritids när mamman går hemma?
  • Anonym (hejhopp)
    Anonym (.) skrev 2015-08-17 19:46:33 följande:

Om mamman plötsligt får för sig att barnet skall börja rida. Betalar ni för det då?

Vi delar på kostnaden för ridningen isåfall, ja.
  • Anonym (hejhopp)
    Brumma skrev 2015-08-17 22:50:51 följande:

Då får väl pappan kräva mer?

Förvånad att du skriver en sån sak Brumma. Du om någon har väl koll på att det inte är så "bara".. tro mig vi försöker. Många gånger känns det som vi är en stor plånbok för mamman bara. Men det är väl som ni skriver. Det är bara punga ut dom där 800:- extra i månaden.
  • Brumma
    Anonym (hejhopp) skrev 2015-08-18 00:14:38 följande:

Förvånad att du skriver en sån sak Brumma. Du om någon har väl koll på att det inte är så "bara".. tro mig vi försöker. Många gånger känns det som vi är en stor plånbok för mamman bara. Men det är väl som ni skriver. Det är bara punga ut dom där 800:- extra i månaden.

Nej. Jag vet att det inte är att bara kräva.. Sorry.. Är arg o frustrerad över en massa saker o det får väl mitt omdöme att svaja ngt.. Bra att du ger mig en liten lavett ;)

Men har man fått onsdag till söndag så borde man, om man går till rätten, även komma upp till växelvis. Ni måste ju bo tillräckligt nära för att kunna ha det eftersom ni har vissa skoldagar redan. Men du har rätt, det är inte alltid så lätt... inte ens i närheten..

Jag tycker väl att ni isåfall får sätta hårt mot hårt. Som det är ni betalar ni både underhåll samt delar på aktiviteter, kläder osv om jag förstår saken rätt..?

Du undrade tidigare om det finns ngt skriver om vad som ska ingå i underhållet. Svaret är att det inte finns ngt uppspaltat. DÄREMOT så står det mkt tydligt i lagen att umgängesföräldern har fullgjort sitt ekonomiska ansvar genom att betala underhåll. Sedan får även umgängesföräldern stå för kostnader som uppstår under umgänget. Men pappans del av kläder, aktiviteter, medicin och liknande (hos mamman) har ni redan betalat genom underhållet.

Dessutom hade jag dragit av på underhållet varje månad.

Får inte barnet bo växelvis hade jag ju inte stöttat mamman i det precis...

Gällande de 800 hade jag faktiskt tagit kontakt med kommunen. Om man googlar på "delad faktura fritids" så framgår det att flera kommuner erbjuder det vid växelvis boende. Då ni har ännu mindre borde det gå att få igenom tycker jag.. Iallafall för förskolor finns ett prejudicerande beslut från JO att alla kommuner borde erbjuda samma sak.. eller ngt liknande.

Så går kommunen inte med på att ni bara betalar halva avgiften (ert behov) så säg att ni isåfall anmäler till JO. Och anmäl. Kontakta även gärna tidningen, det brukar ge resultat.. ;)
  • Anonym (??)
    Anonym (hejhopp) skrev 2015-08-17 23:50:49 följande:
    När jag går upp i timmar behövs en timmes fritids på morgonen och vissa eftermiddagar. Då blir det ju liksom här-mamma-skola-mamma-hit. Känns som det blir lite mycket flängande?
    Så barnets omsorg hänger alltså på bonusmammans arbetstider? Är det bara du ts som får pussla med arbetstider för att det ska funka med fritids? Kan inte pappan antingen lämna på morgonen eller hämta på eftermiddagen? Och om pappan jobbar så mycket så det inte funkar att ha sitt barn p vardagar så kanske ni borde dra ner antal dagar till bara helger.
  • Anonym (hejhopp)

Tack Brumma. Att sätta hårt mot hårt finns inte på kartan. Slutar vi betala aktiviteter får inte bonus gå på några. Köper vi inte kläder får hon gå i mycket för stort och trasigt tyvärr. Bonus blir så väldigt dyr nu bara med 1273:- + det vi lägger extra på allt + en fritids avgift nu i framtiden då. Men men.

• Anonym (hejhopp)
    Anonym (??) skrev 2015-08-18 07:02:08 följande:

Så barnets omsorg hänger alltså på bonusmammans arbetstider? Är det bara du ts som får pussla med arbetstider för att det ska funka med fritids? Kan inte pappan antingen lämna på morgonen eller hämta på eftermiddagen? Och om pappan jobbar så mycket så det inte funkar att ha sitt barn p vardagar så kanske ni borde dra ner antal dagar till bara helger.

Nja, tror du missförstått lite. Att bonus inte behöver fritids just nu beror på mina omständigheter. Jag kommer ändå vara hemma mycket och då känns det ju onödigt att ha fritids. Skillnaden när jag jobbar som vanligt igen är ATT vi behöver fritids igen som alla de flesta andra som jobbar och min fråga är då vem som blir skyldig att betala. Jag trodde underhåll och barnbidrag skulle täcka såna kostnader. :)
  • Sockervaddspinnen
    Anonym (hejhopp) skrev 2015-08-17 18:34:45 följande:

Så om vi skulle haft bonusen 4 dagar mer i månaden skulle mamman gå back nästan två tusen spänn (inget underhåll + halva barnbidraget)? Inte konstigt hon vägrar släppa till på dagarna.

Hur som helst, finns det skrivet någonstans att fritids inte skulle ingå? Samt vad underhåll och barnbidrag ska täcka? Tycker det är helt sjukt när hon får allt att vi ska behöva stå för det. Vi måste ju jobba liksom.

Eh, ja, och det är just därför NI behöver betala för hennes fritids; då NI jobbar och är i behov av "barnvakt" (dvs fritids).
  • Brumma
    Anonym (hejhopp) skrev 2015-08-18 17:50:44 följande:

Tack Brumma. Att sätta hårt mot hårt finns inte på kartan. Slutar vi betala aktiviteter får inte bonus gå på några. Köper vi inte kläder får hon gå i mycket för stort och trasigt tyvärr. Bonus blir så väldigt dyr nu bara med 1273:- + det vi lägger extra på allt + en fritids avgift nu i framtiden då. Men men.

Trist..

Har ni dom på boendet som det är idag? Finns det möjlighet att stämma på växelvis? Kolla hemförsäkringen?
  • tobbe01
    Brumma skrev 2015-08-17 22:50:51 följande:
    Anonym (bibo) skrev 2015-08-17 22:37:53 följande:

Fast TS Skrev ju också att mamman höll i dom sista 4 dagarna/månad. Då får hon behålla hela barnbidraget och får underhåll. Hade hon låtit pappan ha vv så hade ju dom delat 50/50.

Så man vet ju inte hur "synd" det är om mamman heller... svårt att veta!

Då får väl pappan kräva mer?

Oavsett kan man int räkna med att den andra föräldern kan sitta stan in när det är den abwras dagar. Kan/vill inte pappan lösa barnomsorg (antingen genom att betala för sitt behov av fritids eller på annat sätt) så kanske mamman borde ha barnet mer. Men isåfall ät det ju ngt som får komma överens med mamman. Att pappa har bara vh tex, om han nu inte kan lösa vardagarna..
    Pappor KRÄVA? Nja det är ofta inte så klokt..............! Man vill ju inte förlora sina barn för att mamman blivit förbannad och gör allt för att ställa till ett helvete! I detta fall som TS beskriver så skulle jag ligga lågt.
  • Brumma
    tobbe01 skrev 2015-08-19 12:55:32 följande:

Pappor KRÄVA? Nja det är ofta inte så klokt..............! Man vill ju inte förlora sina barn för att mamman blivit förbannad och gör allt för att ställa till ett helvete! I detta fall som TS beskriver så skulle jag ligga lågt.

Jag hade gått till rätten. Barnet har rätt till båda sina föräldrar på lika villkor. Att hela tiden falla tillbaka o rätta sig efter mamman är lika med att visa mamman att hon bestämmer fritt. Och ju mer man ger henne att bestämma över desto mer kommer hon att ta.
  • Anonym (hejhopp)
    Brumma skrev 2015-08-18 21:33:20 följande:

Trist..

Har ni dom på boendet som det är idag? Finns det möjlighet att stämma på växelvis? Kolla hemförsäkringen?

Nej ingen dom. Vi har länsförsäkringar och där står det att det inte gäller vårdnadstvister. Men det här är ju bara en fråga om umgänge, han vill inte ta ifrån henne vårdnaden? Får ringa och höra imorgon!
  • Anonym (hejhopp)
    tobbe01 skrev 2015-08-19 12:55:32 följande:

Tyvärr förstår jag precis vad du menar... ju mer vi är på om att få bonus mer desto mindre blir det. Och mer skitsnack. Så länge man är tyst o stryker medhårs är allt frid och fröjd :(
Svar på tråden Fritids när mamman går hemma?