• londonkarin

Sysslor hemma för 7 åring

Jag undrar vad era 7 åringar får hjälpa till med hemma?

Hur ser en vanlig dag ut för era barn (på en vardag), med skola, läxor och aktiviteter? Och hur gör ni med veckpengar?

Tack för hjälpen.

• Svar på tråden Sysslor hemma för 7 åring
  • En blå giraff

Min 7-åring går inte på några fritidsaktiviteter p.g.a att han inte själv vill. Han är på fritids ofta till kl 16. Dessa dagar brukar han inte ha kompisar hemma utan leka med sin bror eller själv. Hämtar vi 14 vilket händer ibland så kan en kompis följa med hem och stanna till ca 18-tiden. Han har "datordag" mån, ons fre och då sitter han gärna med surfplatta el dator en stund före/efter maten. På icke datordag försöker vi se till att han gör läxan. Han leker gärna med lego eller ritar om han inte har datordag också.

Veckopeng får han 30 kr om han städar sitt rum på helgen. Han ska lägga sin smutstvätt i tvättkorgen och bära ut sin disk i köket, annars har vi inget speciellt hushållsarbete han brukar göra.

• Penida

Hon är 8 år men fyller år i maj och inget har förändrats sedan hon var sju år så jag svarar.

Hon går fotboll och handboll. Gick på balett men vill inte fortsätta det. Både fotbollen och handbollen kräver en del från oss föräldrar, speciellt fotbollen. Det är en hel del matcher runt hela länet som tar hela dagar.

En vanlig dag finns inte här då hon ibland hämtas direkt efter skolan, ibland halv tre och nån enstaka gång vid halv fem. Oavsett kommer hon hem och tänker direkt på grannbarnen och går och ringer på. De leker något. Ibland hjälper hon till med middagen. Vid 19.00 äter vi och sen kan det vara dusch för hennes del, bokläsning innan sovdags. Ibland läser vi för henne, ibland läser hon för oss. Runt åtta halv nio brukar hon sova men jag kikar sällan in i hennes rum, möjligt att hon ligger och läser något längre själv. Läxorna hamnar där de passar;) De görs oftast de dagar hon hämtas tidigt och de har alltid minst en vecka på sig här. De dagar hon hämtas tidigt umgås vi också mycket mer som familj.

Hon får 100 kr i månadspeng.

Hon ska hålla reda på sitt rum. Hon ska göra självklarheter som att ställa skor i skostället och hänga upp jackan, lägga kläder i tvättkorgen och ställa in disk i diskmaskinen. 
    Annars kan vi ibland be henne om att dammsuga eller damma eller nåt sånt. Alla hjälps åt helt enkelt utan några regler huggna i sten förutom det jag finner rätt självklart då.

Avskyr CIO-metoder
  • Annica71

Har en tjej på 8 år som lägger sin smutstvätt i tvättkorgen, ställer i i diskmaskinen efter hon ätit, ger kaninerna vatten varje dag och ska städa sitt rum för att få veckopeng (20kr)
    I övrigt inga speciella sysslor.
    Hon går på fritids till 16 varje dag om hon inte går med någon kompis hem tidigare.
    Hon tränar konståkning 2 dgr i veckan och piano 1 dag i veckan.
    I övrigt leker hon med kompisar och är en underbart glad och positiv tjej.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • HäckHäxan
    londonkarin skrev 2015-08-17 21:46:04 följande:
    Jag undrar vad era 7 åringar får hjälpa till med hemma?
    Hur ser en vanlig dag ut för era barn (på en vardag), med skola, läxor och aktiviteter? Och hur gör ni med veckpengar?
    Tack för hjälpen.
    MIn har som uppgift att kolla posten varje dag, ge kaninerna nytt vatten varje dag, de bor utomhus. Samt slänga soppåsen när den är full. Detta har hon förhandlat fram själv för en veckopeng på 15 kr.

Innan dessa så har jag aldrig gett veckopeng och inget lördagsgodis heller för den delen.

Nu har hon ingen aktivitet, men hon vill börja med tai kwan do ( stavas?? ) Så det skall kollas upp. Förut dansade hon, men det blir lite svårt när hon är varannan helg hos sin pappa och ibland ställs den in osv, så vi la ner det.

Förra året hade de läsläxa varje dag, den gör vi varje dag, någon annan läxa har mitt barn aldrig haft med sig hem eller jo några gånger matte uppgifter men de har hon satt sig med själv och gjort och lämnat in igen. Hon älskar att gå i skolan och lära sig saker och tycker att sommarlov är onödigt för man lär sig inget Hoppas den inställningen finns kvar i många år framöver  

Så vardagar, skola, sedan fritids, hämtar 15-16, ibland går vi hem till vänner och umgås, ibland raka vägen hem. Är vi hos vänner så äter vi oftast middag där om inte så äter vi såklart hemma. Är det fint väder så kan jag föredra att cykla till någon lekplats och leka istället för raka vägen hem, middagen springer inte bort och jag brukar ta med lite frukt när jag hämtar om planen är att inte gå hem direkt.
    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
Svar på tråden Sysslor hemma för 7 åring