• Malin99

    Meningen med livet???

    http://www.expressen.se/debatt/att-fa-barn-har-inte-gjort-mig-lyckligare/

    Jag syftar på denna artikel!

    Först var det alla som inte ville ha barn och var lyckliga för det
    Nu är det fokus på alla som skaffat barn men inte blev lyckliga för det!

    Jag förstår mycket väl att förlossningsdepp och annat förekommer,
    och det är jobbigt ibland

    men allvarligt!
    Hur många känner såhär?? Det måste ju vara en försumbar lite klick.

    Jag tycker barnen är meningen med livet
    och jag är lyckligare än någonsin!! Dom betyder allt för mig.
    Men det får man kanske inte säga nu då...

    Precis som man inte får säga att man vill vara hemma med barnen lääääänge
    och hade gärna snott dom där 60 som pappan ändå inte kan ta ut av föräldrardagarna!

    Nu ska man tycka att få barn är värre än att ens partner dör
    jag blir fan provocerad.
  • Svar på tråden Meningen med livet???
  • sextiotalist
    Malin99 skrev 2015-08-20 11:26:14 följande:

    Osunt att ägna sig åt sina barn bjöntjänst???

    Förstår faktiskt inte vad du menar.

    Vill du döva ett dåligt samvete??

    Kanske du inte blev älskad so barn själv?

    Vad vet jag. Tycker du svamlar,

    Jag lägger väl inte varken ansvar eller börda å mina barn genom at tycka att dom är viktiast i mtt liv?

    Jag har massr av vänner och annat jag gillar att göra

    kom inte och säg att jag är osund för att jag helst vill umgås med min familj!!!


    Tycker du ska läsa de trådar som vuxna barn har skrivit om problem med föräldrar och/eller svärföräldrar som lever genom sina barn och barnbarn. Den äldre generationen är som ett ok som man inte blir av med.

    Min egen tonåring är en mycket självständig ung man och han han umgås med oss ibland men vi är inte hans huvudumgänge och han har aldrig hängt oss i kjolarna.
  • bobou
    Mascaraklumpar skrev 2015-08-20 10:06:40 följande:

    Jag undrar om det där med att bara leva för sina barn och se dem som hela meningen med livet inte är ganska hormonbetingat? Innan jag fick barn var jag lycklig och ansåg att mitt liv hade en mening, men när jag fick min son kunde jag plötsligt inte förstå vad jag levde för innan, han var liksom det enda som gav mitt liv riktig mening. Nu är sonen åtta och jag har inte känt så på många år, trots att jag älskar honom precis lika mycket som jag alltid gjort om inte ännu mer. Jag tänker att det är lite som en riktigt stark förälskelse som sen övergår i en mer balanserad och förnuftig kärlek.


    Detta känner jag igen mig i! Fast mitt barn är bara 2½ så jag är nog kvar i första fasen lite... Jag antar att det är evoutionärt gynnsamt att se sitt lilla barn som det absolut viktigaste i livet, men att det är mindre viktigt när barnet blivit mer självständigt.

    Men jag förstår inte att alla skriver att meningen med livet är att vara lycklig? Att vara glad är väl inte ett självändamål? Det kommer på köpet, om man har tur, tänker jag... Klart att jag har hobbies som är värdefulla för mig för att jag mår bra av dem, men det ser jag som medel, inte som mål.

    Jag tänker mer att meningen med livet är knutet till vad man har för uppgift i livet, t.ex. att skapa och föra vidare något, och bland det bästa jag har skapat är mitt barn. Jag har min forskning också, men den är inte så fantastisk. Och så försöker jag allmänt att vara en bra människa och person och hoppas att det har en liten men ändå gynnsam effekt på världen.
  • Penida

    Måste livet ha en mening då? Kan man inte leva för flera saker?


     




    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Malin99 skrev 2015-08-20 11:26:14 följande:

    Osunt att ägna sig åt sina barn bjöntjänst???

    Förstår faktiskt inte vad du menar.
    Vill du döva ett dåligt samvete??
    Kanske du inte blev älskad so barn själv?

    Vad vet jag. Tycker du svamlar,

    Jag lägger väl inte varken ansvar eller börda å mina barn genom at tycka att dom är viktiast i mtt liv?
    Jag har massr av vänner och annat jag gillar att göra
    kom inte och säg att jag är osund för att jag helst vill umgås med min familj!!!


    Malin99 skrev 2015-08-20 11:26:14 följande:

    Osunt att ägna sig åt sina barn bjöntjänst???

    Förstår faktiskt inte vad du menar.
    Vill du döva ett dåligt samvete??
    Kanske du inte blev älskad so barn själv?

    Vad vet jag. Tycker du svamlar,

    Jag lägger väl inte varken ansvar eller börda å mina barn genom at tycka att dom är viktiast i mtt liv?
    Jag har massr av vänner och annat jag gillar att göra
    kom inte och säg att jag är osund för att jag helst vill umgås med min familj!!!


    Det kan inte ha att göra med hur du uttrycker dig och ser på dem? Du verkar väldigt arg och inte direkt öppen för andras tankar kring det hela och deras livsval.


    Avskyr CIO-metoder
  • Natulcien
    Penida skrev 2015-08-20 15:30:40 följande:

    Måste livet ha en mening då? Kan man inte leva för flera saker?


     




    Exakt så! Det låter torftigt att barnen skulle vara det enda som ger livet mening.
    Jag har mycket i mitt liv som ger mitt liv mening; min sambo, mitt barn, mitt jobb, mina närmaste vänner, resten av min familj, att göra saker som får mig att må bra, etc.
  • Penida
    sextiotalist skrev 2015-08-20 10:53:46 följande:
    Vid några tillfällen har gamla manliga vänner berättat för mig att deras fruar har fått depression när barnen flyttat hemifrån, för hon har inget att leva för längre.
    Jag har också sett det på nära håll och det har alltid handlat om kvinnor. Ibland börjar det redan när barnen blir mer självständiga och självgående och hellre umgås med en kompis än med sin mamma t.ex.
    Talade senast med en kollega om detta, idag något över 50 år. Hon har fem barn och den yngsta flyttar snart hemifrån. Hon har alltid varit väldigt "på" mig och pratat om hur viktigt det är att ha sitt utanför familjen, underhålla sin relation, inte ge upp sina drömmar och sig själv osv. Nu när yngsta barnet ska flytta berättade hon att det handlar om att hon ser sitt yngre jag i mig (det visste jag redan) men att hon gav upp mycket och nu är rädd att hon inte vet vem hon är längre och gamla vänner är sedan länge borta och hon känner inte sin man..Hennes man har sitt kvar förutom möjligtvis sin fru.
    Jag tror på balans och vill gärna tro att livet inte behöver ha en enda mening som sagt, att man kan leva för flera saker. Mina barn ger mitt liv mening men det gör också mina vänner, mina sambo, nära och kära, mina intressen, jobbet och en solig dag..


    Avskyr CIO-metoder
  • sextiotalist
    Penida skrev 2015-08-20 16:54:41 följande:

    Jag har också sett det på nära håll och det har alltid handlat om kvinnor. Ibland börjar det redan när barnen blir mer självständiga och självgående och hellre umgås med en kompis än med sin mamma t.ex.

    Talade senast med en kollega om detta, idag något över 50 år. Hon har fem barn och den yngsta flyttar snart hemifrån. Hon har alltid varit väldigt "på" mig och pratat om hur viktigt det är att ha sitt utanför familjen, underhålla sin relation, inte ge upp sina drömmar och sig själv osv. Nu när yngsta barnet ska flytta berättade hon att det handlar om att hon ser sitt yngre jag i mig (det visste jag redan) men att hon gav upp mycket och nu är rädd att hon inte vet vem hon är längre och gamla vänner är sedan länge borta och hon känner inte sin man..Hennes man har sitt kvar förutom möjligtvis sin fru.

    Jag tror på balans och vill gärna tro att livet inte behöver ha en enda mening som sagt, att man kan leva för flera saker. Mina barn ger mitt liv mening men det gör också mina vänner, mina sambo, nära och kära, mina intressen, jobbet och en solig dag..


    Exakt. Det finns massor av saker som ger mening åt livet. Självklart så förändras det under tidens gång. Men en sak är säkert. Mitt liv var precis lika meningsfullt innan jag fick barn som efter det jag fick det. Nu finns både sambon och mitt barn i mitt liv och bidrar till meningen med livet. Men det är inte de enda. Sambons tidigare barn är också viktiga personer för mig, min barndomsfamilj, mina vänner, mitt arbete, en solig dag och en härlig höstdag
  • Irma01
    HäckHäxan skrev 2015-08-20 10:58:02 följande:
    sextiotalist skrev 2015-08-19 14:15:43 följande:Barnen är aldrig ansvariga för föräldrarnas lycka, så enkelt är det bara.

    Precis. Vi är själva ansvariga för vår egen lycka.

    Jag älskar mitt barn, men nog fan hade mitt liv mening innan hon kom till världen och jag hoppas definitivt att jag kommer ha en mening i livet efter att hon blivit vuxen och flyttat hemifrån också.
    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
    Word!
  • Irma01
    Malin99 skrev 2015-08-20 11:26:14 följande:

    Osunt att ägna sig åt sina barn bjöntjänst???

    Förstår faktiskt inte vad du menar.
    Vill du döva ett dåligt samvete??
    Kanske du inte blev älskad so barn själv?

    Vad vet jag. Tycker du svamlar,

    Jag lägger väl inte varken ansvar eller börda å mina barn genom at tycka att dom är viktiast i mtt liv?
    Jag har massr av vänner och annat jag gillar att göra
    kom inte och säg att jag är osund för att jag helst vill umgås med min familj!!!


    Kära Ts,

    Du verkar vara väldigt arg överhuvudtaget. Varför blir du så provocerad att cissi Wallins artikel? Hon skriver inte att man inte får säga att barn är meningen med livet, hon skriver att hon tycker man ska KUNNA säga om man känner så att barn inte är meningen med livet.

    Om du lugnar ner dig lite så kanske du förstår vad en del förnuftiga medlemmar har svarat på din tråd.

    Ja, att ägna hela sin existens åt sitt barn är att göra barnet en björntjänst. Nej, det betyder varken att man har dåligt samvete, eller inte har varit älskad som barn. Det betyder helt enkelt att man tycker att barnet också ska kunna se och förstå att den är en stor och viktig del av familjen, men att mamma och pappa har också annat i sina liv, såsom ett jobb, en eller flera hobbys osv. För mig kan det t.e betyda att min snart ettåring får följa med i vagnen på mina hundträningar, i stället för att jag ska avstå dessa "för att jag har fått barn". Det kan betyda att jag åker iväg en helg och att min son är med sin pappa. Och nej, jag har absolut inte dåligt samvete. Jag älskar mitt barn med hela mitt hjärta, och jag vill att han ska växa upp till en ansvarsfull, respektfull människa som vågar prova nya saker, inte som en bortskämd tonåring som tror att han är världens mittpunkt. Om tjugo år flyttat han hemifrån, och jag vill inte titta på min man då och undra varför vi är tillsammans? Jag vill inte känna att nu är mitt liv tom, för den handlade för det mesta att göra att serva tonåringen. Jag hoppas kunna titta på sonen och känna att vi har gjort ett bar jobb och gett honom bra grunder och värderingar inför hans start i livet. 

    Självklart lägger du enormt mycket ansvar och börda på dina barn när du visar att de är det enda som räknas i ditt liv. Men eftersom du själv säger att du också gör andra saker så ser jag inte riktigt vad problemet är.

    Varför kan inte du respektera Cissis syn på sin mammaroll? Hon vill bara kunna uttrycka känslor som många anser vara fula. Om man inte passar i ett mall, varför ska man inte kunna uttrycka det? Jag mådde också pyton dagen efter förlossningen, med en kateter för att kunna kissa, 30 kg vätska i kroppen, ont som f*** i rumpan, och nej, jag svävade inte på rosa moln, trots att vi har kämpat i många år för att få vår son. Självklart har man RÄTT till sina känslor. Du, lika mycket som alla andra. Varför kan man inte visa lite mer tolerans?

    Mvh,
  • Natulcien
    Irma01 skrev 2015-08-21 15:08:06 följande:
    Kära Ts,

    Du verkar vara väldigt arg överhuvudtaget. Varför blir du så provocerad att cissi Wallins artikel? Hon skriver inte att man inte får säga att barn är meningen med livet, hon skriver att hon tycker man ska KUNNA säga om man känner så att barn inte är meningen med livet.

    Om du lugnar ner dig lite så kanske du förstår vad en del förnuftiga medlemmar har svarat på din tråd.

    Ja, att ägna hela sin existens åt sitt barn är att göra barnet en björntjänst. Nej, det betyder varken att man har dåligt samvete, eller inte har varit älskad som barn. Det betyder helt enkelt att man tycker att barnet också ska kunna se och förstå att den är en stor och viktig del av familjen, men att mamma och pappa har också annat i sina liv, såsom ett jobb, en eller flera hobbys osv. För mig kan det t.e betyda att min snart ettåring får följa med i vagnen på mina hundträningar, i stället för att jag ska avstå dessa "för att jag har fått barn". Det kan betyda att jag åker iväg en helg och att min son är med sin pappa. Och nej, jag har absolut inte dåligt samvete. Jag älskar mitt barn med hela mitt hjärta, och jag vill att han ska växa upp till en ansvarsfull, respektfull människa som vågar prova nya saker, inte som en bortskämd tonåring som tror att han är världens mittpunkt. Om tjugo år flyttat han hemifrån, och jag vill inte titta på min man då och undra varför vi är tillsammans? Jag vill inte känna att nu är mitt liv tom, för den handlade för det mesta att göra att serva tonåringen. Jag hoppas kunna titta på sonen och känna att vi har gjort ett bar jobb och gett honom bra grunder och värderingar inför hans start i livet. 

    Självklart lägger du enormt mycket ansvar och börda på dina barn när du visar att de är det enda som räknas i ditt liv. Men eftersom du själv säger att du också gör andra saker så ser jag inte riktigt vad problemet är.

    Varför kan inte du respektera Cissis syn på sin mammaroll? Hon vill bara kunna uttrycka känslor som många anser vara fula. Om man inte passar i ett mall, varför ska man inte kunna uttrycka det? Jag mådde också pyton dagen efter förlossningen, med en kateter för att kunna kissa, 30 kg vätska i kroppen, ont som f*** i rumpan, och nej, jag svävade inte på rosa moln, trots att vi har kämpat i många år för att få vår son. Självklart har man RÄTT till sina känslor. Du, lika mycket som alla andra. Varför kan man inte visa lite mer tolerans?

    Mvh,
  • Malin99

    Det verkar helt enkelt som att människor som säger att barnen inte är meningen med livet har lite svårt att förstå andra FÖRNUFTIGA människor.

    Bara att använda sig av en sån ton är att låta bättre än alla andra.
    Och ja det blir jag provocerad av.

    Inget av det ovanstående går ju emot vad jag själv tycker.
    Minabarn följer med mig på mina hobbies och dom vet att det finns MYCKET som jag tycker är kul att göra som inte inkluderar dom. (om det nu är viktigt)
    men jag tänker så här (tydligt nu för ni" förnuftiga" människor)

    VAD SKULLE VARA VIKTIGAST FÖR MIG ATT GÖRA OCH VARA MED OM JAG DOG OM 1h?

    Svar: Mina barn. (inte mina hobbies eller vänner alltså)

    Jag tror inte att dom tar illa upp av det,
    Och inte heller skapar sina egna liv där lilla mamma inte inkluderas alltid.

  • Irma01
    Malin99 skrev 2015-08-25 13:45:32 följande:

    Det verkar helt enkelt som att människor som säger att barnen inte är meningen med livet har lite svårt att förstå andra FÖRNUFTIGA människor.

    Bara att använda sig av en sån ton är att låta bättre än alla andra.
    Och ja det blir jag provocerad av.

    Inget av det ovanstående går ju emot vad jag själv tycker.
    Minabarn följer med mig på mina hobbies och dom vet att det finns MYCKET som jag tycker är kul att göra som inte inkluderar dom. (om det nu är viktigt)
    men jag tänker så här (tydligt nu för ni" förnuftiga" människor)

    VAD SKULLE VARA VIKTIGAST FÖR MIG ATT GÖRA OCH VARA MED OM JAG DOG OM 1h?

    Svar: Mina barn. (inte mina hobbies eller vänner alltså)

    Jag tror inte att dom tar illa upp av det,
    Och inte heller skapar sina egna liv där lilla mamma inte inkluderas alltid.


    Så alla som inte tycker som du gör är inte förnuftiga?
    En av de viktigaste värdering jag gärna vill lära min son är tolerans. Att människor är olika på många sätt.
    Kanske du borde reflektera över varför du blir så provocerad av det Cissi skriver.

    Jag tror att du missförstår hennes artikeln, bara för att man vill kunna uttrycka sig som hon gör betyder det inte att om hon fick frågan du ställer så skulle hon svara din hobby eller något annat.
    Det hon försöker säga är att hennes liv begränsar sig inte bara till sin son.
    När jag dör så hoppas jag blir ihågkommen för mer än bara "mamma till X".
    Varför är det provocerande?

    Mvh,
    /En förnuftig människa som inte tycker att hennes liv var inte värt något innan hon fick barn.
  • sextiotalist
    Malin99 skrev 2015-08-25 13:45:32 följande:

    Det verkar helt enkelt som att människor som säger att barnen inte är meningen med livet har lite svårt att förstå andra FÖRNUFTIGA människor.

    Bara att använda sig av en sån ton är att låta bättre än alla andra.
    Och ja det blir jag provocerad av.

    Inget av det ovanstående går ju emot vad jag själv tycker.
    Minabarn följer med mig på mina hobbies och dom vet att det finns MYCKET som jag tycker är kul att göra som inte inkluderar dom. (om det nu är viktigt)
    men jag tänker så här (tydligt nu för ni" förnuftiga" människor)

    VAD SKULLE VARA VIKTIGAST FÖR MIG ATT GÖRA OCH VARA MED OM JAG DOG OM 1h?

    Svar: Mina barn. (inte mina hobbies eller vänner alltså)

    Jag tror inte att dom tar illa upp av det,
    Och inte heller skapar sina egna liv där lilla mamma inte inkluderas alltid.


    Jag skulle vilja ha både sambon och vårt barn, gärna min allra bästa vän också. En väninna som avled för ett par år sedan hade sin bästa vän vid sin sida. Jag har tyvärr förlorat några vänner allt för tidigt, några av dom hade valt att inte ha barnen vid sin sida de sista timmarna. Mycket kloka och förnuftiga personer (kvinnor) som inte fick vara med så länge som de hade önskat
Svar på tråden Meningen med livet???