Hon sa i princip åt mig när jag skulle gå och lägga mig...
Jag delar en etta med en vän och har gjort det i ungefär tre år nu. Det är hennes lägenhet. Det finns en ganska lång bakgrund till det jag tänker prata om här, men jag orkar inte gå in på det helt utan undrar egentligen bara om något är okej eller inte. Under några omständigheter.
Vi har en våningssäng och jag sover överst. Oftast så brukar jag ligga i sängen och läsa med sänglampan tänd på kvällarna, delvis för att jag gillar att läsa och delvis för att jag tänker att då stör jag inte henne så mycket när hon ska sova då hon kan vara ganska lättväckt. Detta är alltså när jag ändå bara är hemma, ändå känner för att läsa och när hon lägger sig före mig. Gör hon inte det så brukar jag i och för sig ligga i sängen och läsa ibland ändå innan jag ska sova. Vi har ett kök som man kan stänga dörren om, alltså inte bara en kokvrå. I början av förra veckan satt jag inne i köket med datorn istället för att ligga och läsa två kvällar. Jag är ledig nu och hon är inte det. När jag skulle lägga mig så knarrade stegen upp till min säng så att hon vaknade. Dagen efter sms:ade hon mig och skrev att hon knappt hade sovit något under natten eftersom hon hade problem att somna om sen, och att hon ville att jag skulle ligga i sängen med lampan släckt senast vid 23 framöver när hon jobbar. Detta gjorde mig så otroligt upprörd, ledsen och stressad. Jag försökte prata med henne när hon kom hem, men det orkade och ville hon inte. Inte senare heller. Hon verkar inte vilja prata. Jag sa att jag inte gick med på detta hur som helst. Dock så har jag ändå släckt senast 23 när hon jobbat varje kväll efter detta, fast mest för att jag har vänt lite på min egen dygnsrytm. Den första kvällen efter sms:et släckte jag när hon släckte (och låg i sängen!) bara för att hon skulle få en bra natts sömn för att jag bryr mig om henne och tänker att vem som helst kan väl flippa efter knappt någon sömn och sen en hel arbetsdag. Det skickade hon ett sms för och tackade dagen efter och sa att hon fått sova 8 timmar. Men vi har fortfarande inte pratat om det. Hon verkar inte vilja prata. Så har det varit en gång innan när vi bråkat också, att när jag sa förlåt (för jo, den gången hade jag betett mig som ett arsel!) så fick jag en kram och sen var det bra. Men hon ville inte prata om vad som hänt, vilket jag erbjöd mig att göra. Typ samma sak nu.
Men det jag undrar är om ni under några omständigheter skulle tycka att det var okej att säga till sin roomie när denne ska ligga i sängen med lampan släckt på kvällarna???