• AnnieAnniee

laga mat åt pojkvännens familj. Kan inte ens koka ett ägg. HJÄLP!!

Hej!

Detta är ett så pinsamt inlägg och känner mig totalt efterbliven som ens måste göra ett sånthär inlägg. Men jag behöver faktiskt hjälp så inget hate please.

Min pojkvän vill att jag ska laga mat åt honom, hans pappa och bror på söndag. Antar att det är mitt fel för jag sa att jag skulle men trodde aldrig den dagen skulle komma. Iallafall jag kan inte laga mat alls. Kan inte ens koka ett ägg utan att det ska bli fel.

Så tänkte laga något enkelt. Typ steka kyckling filé, Klyftpotatis och sallad?

Kan ni snälla förklara hur man gör allt steg för steg och hur det blir godast?

Ta allt från början till slut, hur många grader i ugnen, hur länge, vilka kryddor, 1-6 på plattan när man ska steka. OCH HUR STEKER MAN KYCKLINGEN? Bränner den varje jävla gång så är den rå i mitten.....

Och ja jag kan inte göra sallad heller vetefan vad man blandar så förklara gärna...

tack i förhand!/ okunnig 18 åring

• Svar på tråden laga mat åt pojkvännens familj. Kan inte ens koka ett ägg. HJÄLP!!
  • Frontline

Trist att TS inte har svarat på ett endaste inlägg på 2 dygn så jag antar att det inte var så akut med att få hjälp...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (asta)
    Frontline skrev 2015-08-21 22:54:30 följande:

Trist att TS inte har svarat på ett endaste inlägg på 2 dygn så jag antar att det inte var så akut med att få hjälp...

Hon kanske är matförgiftad?
  • ikna
    Melinoe skrev 2015-08-21 20:39:00 följande:
    Oh låter som något min man skulle gilla, kan jag få receptet?
    Absolut!

Ca 5-600gram kassler
    1 spetspaprika
    1 chili (om man vill ha det lite starkare, man kan skippa den om man bara vill ha lite chilismak men ingen hetta)
    2 finhackade vitlöksklyftor
    2 tsk curry
    3 dl väldigt hårt vispad grädde
    1-1,5 dl chilisås, brukar köra på 1,5 då jag tycker det ger mer smak
    1 krm chilipulver
    200gr riven gratängost

Ställ ugnen på 250c

Stek den finhackade vitlöken och spetspaprikan så att det mjuknar tillsammans med kryddorna i smör.
    Lägg i och fördela i botten av en ugnsfast form. Skiva kasslern i tunna skivor och lägg omlott över de stekta grönsakerna.
    Vispa grädden hårt och rör sedan försiktigt ner chilisåsen som du sedan brer ett tjockt lager över kasslern i formen, toppa med riven ost.
    In i ugnen i ca 20 minuter.

Supergott att servera med kokt blomkål eller kokt potatis.
    :D
  • Frontline
    Anonym (asta) skrev 2015-08-22 09:02:20 följande:
    Hon kanske är matförgiftad?
    HAHA kan det vara så illa tror du
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Melinoe
    ikna skrev 2015-08-22 09:41:07 följande:

Absolut!

Ca 5-600gram kassler

1 spetspaprika

1 chili (om man vill ha det lite starkare, man kan skippa den om man bara vill ha lite chilismak men ingen hetta)

2 finhackade vitlöksklyftor

2 tsk curry

3 dl väldigt hårt vispad grädde

1-1,5 dl chilisås, brukar köra på 1,5 då jag tycker det ger mer smak

1 krm chilipulver

200gr riven gratängost

Ställ ugnen på 250c

Stek den finhackade vitlöken och spetspaprikan så att det mjuknar tillsammans med kryddorna i smör.

Lägg i och fördela i botten av en ugnsfast form. Skiva kasslern i tunna skivor och lägg omlott över de stekta grönsakerna.

Vispa grädden hårt och rör sedan försiktigt ner chilisåsen som du sedan brer ett tjockt lager över kasslern i formen, toppa med riven ost.

In i ugnen i ca 20 minuter.

Supergott att servera med kokt blomkål eller kokt potatis.

:D

Tack så mycket!
  • Anonym (anon)
    Melinoe skrev 2015-08-22 10:37:38 följande:
    Tack så mycket!
    Kassler är griskött bara så du vet.
  • KakanSmakan

Allt om mat har en app med kanske 100 recept som är väldigt tydlig, foto för varje steg i tillagningsprocessen.

• Melinoe
    Anonym (anon) skrev 2015-08-22 11:33:35 följande:

Kassler är griskött bara så du vet.

Ja? Varför skulle jag inte veta det?
  • Fatima
    AnnieAnniee skrev 2015-08-19 20:36:30 följande:

Hej!

Detta är ett så pinsamt inlägg och känner mig totalt efterbliven som ens måste göra ett sånthär inlägg. Men jag behöver faktiskt hjälp så inget hate please.

Min pojkvän vill att jag ska laga mat åt honom, hans pappa och bror på söndag. Antar att det är mitt fel för jag sa att jag skulle men trodde aldrig den dagen skulle komma. Iallafall jag kan inte laga mat alls. Kan inte ens koka ett ägg utan att det ska bli fel.

Så tänkte laga något enkelt. Typ steka kyckling filé, Klyftpotatis och sallad?

Kan ni snälla förklara hur man gör allt steg för steg och hur det blir godast?

Ta allt från början till slut, hur många grader i ugnen, hur länge, vilka kryddor, 1-6 på plattan när man ska steka. OCH HUR STEKER MAN KYCKLINGEN? Bränner den varje jävla gång så är den rå i mitten.....

Och ja jag kan inte göra sallad heller vetefan vad man blandar så förklara gärna...

tack i förhand!/ okunnig 18 åring

Hej!! Det här kan du laga! (Väldigt väldigt gott )

Kör på 8 kycklingfiléer. Låt dom Tina! Sedan lägger du kycklingarna i en skål och tillsätter 1,5 matsked soya och 1,5 dl sweetchilli, samt pressar du 2 vitlök. Blanda väl och sedan lägg allt i en påse. Blanda i påsen också sedan låter du det vila i ca 1 timma.

Delikatess potatis behöver du också! Tvätta väldigt noga och dela potatisen i mitten ( du ska ej skala potatisen endast dela potatisen i mitten ).. Låt stå!

Salladen kan du köra med rödlök tomater gurka och isbergssallad. Skär ally sedan pressar du en halv citron med lite Salt. Lite vinäger också..

Sås till maten! 4 avokade (mogna) pressa avokaden tills det blir som puré typ. Sedan blandar du det med créme fraiche (5DL). Lite salt och peppar!!

Nu har det säkert gått en timma! Då ska du steka kycklingen! Ta en stekpanna med lite smör i! Du ska endast steka tills sidorna får lite färg! Stek kycklingen endast 30 Sekunder per sida. När du har gjort så med alla kycklingarna så tar du en ugnsplåt. Smörjer den med smör och sedan placerar du kycklingarna där. Lägg även potatisen tillsammans med kycklingen. Ugnen ska vara på 175g varmluftsugn. Öppna ugnen var tionde minut för och vända på potatisarna och kycklingen! Ugnsplåten ska vara i mitten!!! Efter ca 20 min kan du pressa lite vitlök över plåten sedan låter du allting bli klart! Är du osäker så ta ut en kyckling och kolla i mitten!

Lycka till!!
  • AnnieAnniee
    Frontline skrev 2015-08-21 22:54:30 följande:

Förlåt mig det kom så många svar så jag läser bara igenom alla sålänge och tänkte tacka alla snälla sen! :) samt berätta hur det gick haha!
  • AnnieAnniee
    Melinoe skrev 2015-08-25 13:39:08 följande:

Hur gick middagen?

Jag säger bara såhär... Det slutade med pizza.
  • AnnieAnniee
    Fatima skrev 2015-08-22 19:01:59 följande:

Hej!! Det här kan du laga! (Väldigt väldigt gott )

Kör på 8 kycklingfiléer. Låt dom Tina! Sedan lägger du kycklingarna i en skål och tillsätter 1,5 matsked soya och 1,5 dl sweetchilli, samt pressar du 2 vitlök. Blanda väl och sedan lägg allt i en påse. Blanda i påsen också sedan låter du det vila i ca 1 timma.

Delikatess potatis behöver du också! Tvätta väldigt noga och dela potatisen i mitten ( du ska ej skala potatisen endast dela potatisen i mitten ).. Låt stå!

Salladen kan du köra med rödlök tomater gurka och isbergssallad. Skär ally sedan pressar du en halv citron med lite Salt. Lite vinäger också..

Sås till maten! 4 avokade (mogna) pressa avokaden tills det blir som puré typ. Sedan blandar du det med créme fraiche (5DL). Lite salt och peppar!!

Nu har det säkert gått en timma! Då ska du steka kycklingen! Ta en stekpanna med lite smör i! Du ska endast steka tills sidorna får lite färg! Stek kycklingen endast 30 Sekunder per sida. När du har gjort så med alla kycklingarna så tar du en ugnsplåt. Smörjer den med smör och sedan placerar du kycklingarna där. Lägg även potatisen tillsammans med kycklingen. Ugnen ska vara på 175g varmluftsugn. Öppna ugnen var tionde minut för och vända på potatisarna och kycklingen! Ugnsplåten ska vara i mitten!!! Efter ca 20 min kan du pressa lite vitlök över plåten sedan låter du allting bli klart! Är du osäker så ta ut en kyckling och kolla i mitten!

Lycka till!!

Låter väldigt gott och bra att du skriver så steg för steg för jag är oftast fel om det inte står tydligt. Tänkte testa detta nu till helgen då vi är ensamma. Tack så mycket!!
  • AnnieAnniee
    Lättsomenplatteeee skrev 2015-08-21 13:27:31 följande:

Gör klyftpotatis, laxfile och en sallad. Absolut lättaste du kan göra.

Klyftpotatisen: antingen köper du färdiga frysta klyftor och följer anvisningarna på förpackningen. Brukar vara ca 20-25 min i ugnen på 225 grader.

Eller köper du potatis och gör själv.

Jag använde mjölig sort förra gången men alla sorter funkar.

Tvätta av potatisen ca 12 st. Ta varje potatis och dela mitt itu, sedan skivar du delarna i ungefär lika stora delar. De får inte vara för tunna.

Skala morot (ca 3 st) och hacka i skivor och lägg i samma form.

Hacka gul lök i ganska stora bitar o ha i samma form. Googla hur man skalar lök om du inte vet. Ha på mycket olivolja över allting, sedan flingsalt och svartpeppar. Mojsa runt allt med (tvättade) händer innan du stoppar in det i ugnen på 225 grader. Ugnen ska vara på den knappen som det är två streck på. Ska vara inne ca 40 minuter.

Ta en slev o vänd på allt då och då medan du väntar. Smaka av om det känns färdigt. I slutet strör du på timjan över allting.

Fisken: köp frysta laxbitar från frysdisken. Brukar vara 4-6 bitar. Köp färdig sås från ica. Citronsås är godast. De finns oftast vid mjölken eller grädden.

Ta fram laxen ca 2-3 timmar innan den ska lagas. Den är bäst om den inte ät fryst. När det är dags att laga den klipper du upp påsarna och lägger laxen i en form. Formen ska inte vara så stor så att det blir extraplats när du lagt dit laxen o inte så liten så att all lax ligger på varandra. Skaka påsen med färdig sås. Salta laxen lätt innan du häller på såsen. In i ugnen tillsammans med potatisen på 225 grader i 20-25 minuter.

Sallad: köp färdig på ica eller köper du en påse med färdigsköljd babyspenat, hackar tomat, rödlök, fetaost eller vad du nu vill ha i. Färdig dressing kan du köpa på ica. Annars kan du göra egen med pressad vitlök, citron o olivolja t.ex men det blir kanske för mycket

Tack så mycket!! Ska snart flytta ut och behöver lära mig att laga mat. Är nästan lite orolig att jag bränner upp köket eller får typ salmonella. Men men.. man måste lära skg någon gång, tack igen, låter supergott!
Svar på tråden laga mat åt pojkvännens familj. Kan inte ens koka ett ägg. HJÄLP!!