• hlodyn

Kvitta handpenning mot städning

Jag kikar runt lite på hus, bor i lägenhet nu. Har hittat ett hus som jag vill köpa. Får dock bara banklån till 75% av priset, handpenningen får jag inte låna till. Säljaren och jag diskuterar om vi kan byta handpenningen mot städning och bortforsling av överblivet material. Dom får alltså lämna huset ostädat och jag slipper betala handpenning. Är detta OK? Bör man redovisa detta på något sätt?

• Svar på tråden Kvitta handpenning mot städning
  • Anonym (-)

Vad kostar huset? Låter ju hur som helst som en jäkla bra affär för dig.

De får väl dra av för handpenningen då?

• hlodyn

Huset kostar 267 000, normalpris för den här orten. Det jag ville veta var om man kan göra så: låssas att man har betalt handpenningen, och säljaren "betalar" mej för städning mm. 67000 kr blir det, men det är ju bara siffror på ett papper. I verkligheten får dom ju 200000 + städning. 

• Mr Obvious

Banken kan låna ut 75% av husets värde, inte 75% av köpesumman.
    Det "rätta" sättet att göra detta är att ni skriver kontrakt på det du faktiskt betalar, dvs 200 000:- och sedan lånar du 200 000:- av banken.
    I det läget bör de även kunna låna ut till handpenningen, men räntan kan vara högre tills du faktiskt äger huset och kan använda det som säkerhet.

Rent ekonomiskt är det en liten nackdel för dig att kontraktet skrivs på ett lägre belopp. din eventuella vinstskatt i framtiden blir högre. Den stora fördelen är att allt har gått rätt till. Det finns ganska tuffa regler för fastighetsköp, i princip kan hela köpet bli ogiltigt om det köpesumman inte stämmer med verkligheten. Detta låter som en mycket bra afäär för dig, så försök genomföra den på rätt sätt.

Kolla med banken om de går med på att låna ut 200 000:-, eftersom det är 75% av husets värde. Var ärlig mot banken angående husets egentliga värde och anledningen till att köpesumman endast blir 200 000:- Säger de nej så gå till en annan bank.

• Mr Obvious

Ok, jag ser att säljaren kanske inte ens kräver handpenning. Då räcker det att låna 200 000:- när tillträdet sker. Jag tycker att banken bör gå med på detta. Lånesumman hänger som sagt på husets faktiska marknadsvärde.

Svar på tråden Kvitta handpenning mot städning