• Anonym (kr)

En vecka har gått efter mf - symptom? Uppföljning? Förvirrad och ledsen!

Förra torsdagen fick jag mf i vecka 6+2. Men jag har så svårt att förstå det. Blödde i några dagar, mindre än en vanlig mens. Gjorde VUL på tors kvällen, då sa läkaren att hon inte såg mer än en tjock hinna (?) men eftersom det var så tidigt så behövde det inte betyda att fostret var borta redan. 

Jag skickades hem på torsdag kväll med order att komma tillbaka och mäta om mina hcg (? gravhormoner) på provtagningen på VC på måndagen. Det gjorde jag, men ingen ringde upp mig. Tillslut ringde jag upp själv och fick tala med en sjuksköterska som bara sa att det nya blodprovet visade lägre värden, så jag hade haft ett missfall. 

När jag har läst i andra trådar så verkar man få någon form av uppföljning. I alla fall känner jag att jag behöver det. Mina grav-symtom har inte minskat det minsta, jag mår t.om sämre på morgonen (och hela dagen), det spänner på samma sätt i magen och brösten ömmar.
    Jag förstår ju att symtomen inte försvinner bums, men jag trodde inte de skulle fortsätta att vara likadana.

Det är svårt att acceptera att vi har förlorat vårt lilla mirakel när det känns så här. Jag skulle behöva klartecken på att det verkligen är över. 

Är standard att man bara skickar hem en kvinna efter missfall? Eller har jag rätt att be om någon form av uppföljning? När försvinner illamåendet? 

Kan någon vara snäll och dela med sig om hur de första veckorna efter ert mf var, vilken hjälp ni fick av vården och när era gravsymtom försvann?

• Svar på tråden En vecka har gått efter mf - symptom? Uppföljning? Förvirrad och ledsen!
  • Anonym (kr)

Ingen som kan dela med sig? 

• Ika J

Jag fick konstaterat ma i v. 9+4. Missfallet skedde sedan i v. 10+2. 
    Medicinskt sett behöver man ingen uppföljning om missfallet sker tidigt då kroppen i de allra flesta fall ser till att allt kommer ut och återhämtar sig bra. Så länge du inte får feber, blöder kraftigt eller har smärtor som du känner att du inte kan hantera så är det ingen fara för kroppen. 

Däremot psykiskt sett så borde man egentligen erbjudas ett återbesök. Men tyvärr är psykisk hälsa inget som prioriteras inom sjukvården. Men känner du behöv av ett återbesök för att se så att allt är ok tycker jag att du kan ringa och be om att få ett återbesök, det är inget konstigt alls även om alla inom sjukvården inte verkar förstå att man kan ha behov av det. 
    Det finns mycket att säga om sjukvården när det gäller missfall. Vilken vård man får verkar bero på vart du bor och vem du träffar. 

Jag hade kvar de flesta av graviditetssymtomen två veckor efter missfallet, vissa var till och med starkare än när jag var gravid. Det beror på att man har hormoner kvar i kroppen efter missfallet och det tar sin lilla tid innan de har försvunnit ur kroppen. Sjukt jobbigt men inte mycket att göra åt. 

Svar på tråden En vecka har gått efter mf - symptom? Uppföljning? Förvirrad och ledsen!