• verklighetsförmedlingen

Oro kring manlig förskolelärare

Snart börjar min dotter i förskolan och det i sig ska bli kul. Tänker främst på alla förändringar som vi kommer att se hos henne, interaktioner med andra barn, språkutveckling och nya vanor som hon kommer att ta med sig hem.

Har dock ett dilemma. Jag är inte stolt över det men jag har issues med att en av föreståndarna är en man. Jag tänker kolla upp honom, återigen det känns inte bra att plötsligt bli fördomsfull på detta sättet, för att se var han jobbat tidigare och så.

Det rationella inom mig säger att jag troligtvis inte kommer att hitta några märkligheter men min känsla säger att jag måste åtminstone göra denna koll. Om inget annat så för a peace of mind.

Jag undrar, hur har ni andra föräldrar i liknande situation agerat? Har ni något knep för att lugna er och inse att där finns män som jobbar med kids som är skitbra med dem? Är jag körd som ska kolla upp snubben eller är det endast en självklarhet i dagens samhälle?

Jag vill liksom bara kunna släppa det och åka med på resan med ett leende istället för att känna en knut i magen av säkerligen ogrundad oro.

• Svar på tråden Oro kring manlig förskolelärare
  • Anonym (Förstår dig!)

Jag förstår dig helt! Det är naivt att tro att alla män i förskolan är så himla bra. Det är ju märkligt eftersom det minst en gång om året eller oftare dyker upp ett fall. Det är så fruktansvärt att jag mår illa av bara tanken. Tack och lov jobbar det ingen manlig på mina barns förskola. pedofiler är mycket vanligare än vad man kan ens kan föreställa sig.

• Anonym (Jodå..)
    Anonym (Förstår dig!) skrev 2015-08-20 17:41:32 följande:

Jag förstår dig helt! Det är naivt att tro att alla män i förskolan är så himla bra. Det är ju märkligt eftersom det minst en gång om året eller oftare dyker upp ett fall. Det är så fruktansvärt att jag mår illa av bara tanken. Tack och lov jobbar det ingen manlig på mina barns förskola. pedofiler är mycket vanligare än vad man kan ens kan föreställa sig.

Nej, pedofiler är nog ovanligare än man föreställer sig. Varför är du inte orolig för kvinnliga pedofiler? Finns i samma utsträckning.. Jävligt naivt att tro att alla kvinnor är så bra bara för att de är kvinnor!
  • Anonym (Förstår dig!)

Därför att jag i mitt yrke hittills inte träffat på en enda kvinnlig pedofil däremot alldeles för många manliga. Jag baserar mitt tyckande utifrån detta samt vad läser om i media. Så fort man pratar om pedofiler gapar någon att det finns lika många kvinnliga. Jag kan verkligen för mitt liv inte tro att våldtäkt utförs av lika många kvinnor. Men alla har vi vår egen åsikt.

• Anonym (Jodå..)
    Anonym (Förstår dig!) skrev 2015-08-20 18:05:07 följande:

Därför att jag i mitt yrke hittills inte träffat på en enda kvinnlig pedofil däremot alldeles för många manliga. Jag baserar mitt tyckande utifrån detta samt vad läser om i media. Så fort man pratar om pedofiler gapar någon att det finns lika många kvinnliga. Jag kan verkligen för mitt liv inte tro att våldtäkt utförs av lika många kvinnor. Men alla har vi vår egen åsikt.

Vem har pratat om våldtäkt? Vi pratar väl sexuella övergrepp mot barn?

Jag har aldrig träffat på en manlig pedofil. Betyder det att de alltså inte existerar?
  • Anonym (karin)

Ger den här mannen dig dåliga vibbar på något sätt? Man ska ju känna sig trygg i att lämna över sitt barn, till man som kvinna.. du kanske behöver prata med någon om din oro.

Min dotter hade en två kvinnliga och en manlig förskolelärare, gillade mannen skarpt han var så snäll, go och tog sig verkligen tid att hitta på och delta i barnens lekar. Hade aldrig en sån tanke om den underbara människan !

Prova att prata med mannen och känn efter hur det känns, du kanske blir positivt överraskad! Och som någon annan skrev, förskolan har självklart kollat upp honom innan.

• Anonym (seriöst)

Alltså om det är någon du ska vara orolig över så är det din svåger, din bror, din pappa eller din svärfar. Dessa är dom som är dom som mest sannolikt kommer våldta ditt barn.

• Anonym (huvudet i sanden)

Så många verklighetsfrånvända i en och samma tråd.

"positiv och mycket uppskattad lärare i Kristianstad..såpass att han jobbade på 26 förskolor.."

Högsby..

Listan manliga peddos kan göras lång. Man har pejl på sin familj men tredje part..i det fördolda..not so much.

Skärp er idiotförklarande idioter.

Fy fan!!

Ts kolla upp alla i skolan. Känn efter hur de uppfattas när du träffar dem. Gör allt i din makt för att kunna glömma hur dumt det var att oroa sig.

• Anonym (fotboll)

Har tyvärr själv haft de känslorna. Dels tror jag det spätts på av jag hört om två pedofiler i min omgivning som sökt sig till barn i yrket/ idrottsförening. En vän blev utsatt av tränare i fotboll på ett läger för ca 15 år sedan och han mår såklart dåligt än. Och sen en jag bara hört ryktesvägen, blev anmäld.

Och sen att man läser om pedofiler 1-2 ggr/år inom förskolor.

självklart vet jag de flesta som jobbar med barn inte kränker el gör nått annat mot barnen för skada dom men tankarna kan komma ibland. Är nog rätt normalt man är rädd om sitt barn.

• Anonym (fotboll)

Och självklart fruktansvärt för de män som jobbar med barn och känner sig utpekade och misstänkta bara för de är män.

• Anonym (Förstår dig!)

Grejen är ju att folk verkar tro att man kan märka på en person om den är pedofil. Då skulle ju naturligtvis ingen bli anställd! Det är ju det som är så sjukt;att det är trevliga sympatiska sociala människor som har fin fin hand med barnen. Ända tills skandalen dyker upp och alla blir så chockade!!! De finns omkring oss och är som vanligt folk.... Och ja det är hemskt att man ska behöva tänka så här.

• Pentagram

Finns flera manliga pedagoger på mitt barns fritids/förskola. Inget jag oroar mig för.

• Anonym (35)

Tror inte det är bra att göda oron o agera privatdetektiv sen blir det någon annan du misstänker, du får lita på att dagiset sköter sin uppgift och kollar upp alla som jobbar där. Möjligtvis höra med dom att de gör de. För en som är straffad får inte jobba med barn o skola.

• Dr Nail
    Anonym (Jodå..) skrev 2015-08-20 17:47:37 följande:

Nej, pedofiler är nog ovanligare än man föreställer sig. Varför är du inte orolig för kvinnliga pedofiler? Finns i samma utsträckning.. Jävligt naivt att tro att alla kvinnor är så bra bara för att de är kvinnor!

Hm. Intressant. Jag har en vän som har jobbat med utsatta barn, och hon säger att pedofiler är betydligt, betydligt vanligare än man föreställer sig.

:)
Svar på tråden Oro kring manlig förskolelärare