• Minigrisen01

Extremt kort inskolning på förskola?!

Hej behöver veta om någon varit med om kokande inskolning och hur det blev? I måndags började min dotter på 21 månader att skolas in på en förskola i Sthlm. Upplägget är såhär: dag 1 var där en timme tillsammans med föräldrar, dag 2- lämna en timme, dag 3- äta lunch där, dag 4- lunch+vila, dag 5- lunch, vila+mellis.

Alltså detta känns extremt kort och jag var/är skeptisk men det har faktiskt fungerat bra! Gråt vid lämning och hon är ledsen till och från under dagen men leker ändå bra. Hon har ätit bra och sov till och med idag. Men är det flera som haft så här kort inskolning och hur har det gått? Är rädd för bakslag och om det är skadligt för min dotter när det är så kort inskolning. Samtidigt verkar det ju fungera.

• Svar på tråden Extremt kort inskolning på förskola?!
  • aztec

Jag var bara med första dagen sedan gick hob själv... Nog beroende på barnet, alla är olika.

• Minigrisen01

Tillägg personalen är bra med barnen men det är inskolningen jag är fundersam över! Jag hade såklart avbrutit om det inte hade fungerat och så tänker jag att se vet vad som funkar eftersom det är deras jobb och de har gjort set förr!

• Långbenopluto

Jag tycker det låter som en vanlig inskolning.... så var även vår. Jag har inte tänkt på den som kort....

• IsDimma

Låter som en mycket kortare version av den vi kör där jag jobbar.
    Det finns ju annars en föräldraaktiv inskolning men den är ju inte alls så här.
    Vi är mitt uppe i inskolningar på mitt jobb nu och första dagen är barn och föräldrar här 1-1.5 timme - där drar vi all info och börjar lära känna barnet. Andra dagen är det ungefär samma tider.
    Tredje dagen kommer dom kvart över nio, föräldern stannar en liten stund (typ en kvart), lämnar sedan och går allt bra hämtar dom klockan elva.
    Fjärde dagen stannar dom och äter mat.
    Femte eller sjätte dagen brukar dom vila. Och först åttonde eller nionde dagen brukar dom äta mellanmål. Ingen frukost under inskolningen oftast.
    Men allt kan gå både långsammare och fortare beroende på barn.
    Sen riktiga tider - dom barnet ska gå - tredje veckan.

Har ingen erfarenhet av varesig din variant av inskolning eller föräldraaktiv inskolning.

• Rumpelstiltskins

På den första förskolan min son började på, då var han 2 1/2 så var vi med dem två första dagarna (heldagar), den tredje dagen lämnade vi (men skulle såklart vara tillgängliga).

Nu har han bytt förskola och vi har nyligen haft inskolning, där har vi varit med 3 heldagar och jag tyckte det var en låååång inskolning (tiden går sakta på förskolan, haha). Men vi har också en son som trivs som fisken i vattnen och älskar förskolan så han skiter i oss.

Som ovan skrev, det varierar ju från barn till barn, tycker inte att er inskolning är kortare än någon annan.

• bjornh

Inskolningen med vår äldsta son var exakt en dag. Men sen var han också helt orädd första dagen och trängde sig in mellan 5-6 åringar på samlingen och brydde sig knappt om mig. Så det kan nog vara rätt olika. För den yngre var vi med tre dagar och det var lagom. 

• Natulcien

Det låter väldigt forcerat och stressigt att lämna barnet redan andra dagen. Gör inte det, om det inte känns bra, och din dotter gråter så mycket. Kan du inte be personalen om att få den inskolning ni behöver? 

Vi skolade in i två veckor. Första veckan var jag med hela tiden. Andra veckan lämnade jag korta stunder de första dagarna och först dag 9 och 10 lämnade jag honom hela dagen (4 timmar). Blev han ledsen så stannade jag tills han var lugn. Och det gjorde jag även sen när han hade kommit igång "på riktigt".

• Maddi

Man bestämmer ju själv hur lång tid man vill skola in barnet, om du tyckte att den va kort, varför stannade du inte längre?

• tulip79

Inskolningen var ju en hel vecka. Då är den väl inte kort? Båda mina barn skolades in med 3-dagars metoden. Jag var med 2 tim dag 1, jag var med 9-14 dag 2, var med en halv timme i början o slutet på dag 3 (9-14). Sen gick barnet själv 9-14 resten av veckan. Detta passar säkert inte alla barn, men för mina funkade det klockrent! De var för övrigt 14,5 mån resp 12 mån när de skolades in. Båda kunde gå o pratade lite.

• Duckan

Tycker att det låter som en ganska bra inskolning ts. Vi körde tredagars och det funkade rätt bra det med.

Svar på tråden Extremt kort inskolning på förskola?!