• jlivingstonsg

Foster o ogräsgift i mat

--

Hej.

Tror man ska hålla sig till ekologisk mat när man försöker få barn
    (samt undvika koffein som är ett nervgift.)
    Anledningen är att jag odlade syrsor som hobby och varje gång vi råkade ge syrsorna vanliga grönsaker dog dom.
    De klarade bara ekologiskt odlad mat.
    Flera andra som odlar insekter säger det samma.
    Tex denna.
    --
    Vi upptäckte snart att den mat vi köper i affären till oss själva innehåller så mycket gifter att insekterna dog efter att ha ätit av det. Det räckte med ett vanligt isbergs sallad och en halv timma senare var alla syrsorna döda.  
    www.cricketexpress.se/omoss.html
    --

När man ska göra IVF och liknande förbjöds man att dricka kaffe, te och cola.
    Tex
    www.1177.se/Halland/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Ar-det-farligt-med-koffein-under-graviditet/

Mvh
    M.Sc. Magnus

• Svar på tråden Foster o ogräsgift i mat
  • Frontline

Hur kommer det sig att det finns så in i helvete med insekter ute för då?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Cyanea

Jag både håller med och inte. Jag tror benhårt på att försöka få i sig så lite gifter som möjligt och att ekologiskt är det bästa alternativet, men inte heller att det är riktigt så extremt farligt med lite gift. 

Har under många år jobbat på ställen med egen uppfödning av bl.a syrsor, kackerlackor (Argentinska, Väsande och Dödskalle), Rosenbaggar, Zophobas och mjölmask. Mitt nuvarande jobb är som lärare och har då haft elever som inte riktigt lyssnat på rätt öra och därför råkat ge insekterna besprutad mat. Det värsta jag sett var när de väsande kackerlackorna fick otvättat, besprutat päron, de krampade till döds stackarna :( 

MEN det är ju inte så konstigt. Alla dessa gifter är utvecklade för insekter. De ger reaktioner som är ganska specifika för arthropoder. Människor, däggdjur och fåglar reagerar inte likadant, för våra kroppar är inte identiska med leddjurens. I stora doser har man absolut sett att även vi däggdjur reagerar illa på växtgifterna, men jag skulle inte jämställa det med hur insekterna reagerar. 

Sen är det enorm skillnad på otvättat besprutat och tvättat. Vi har till och från och av olika anledningar matat insekterna med besprutad mat, men så länge som man sköljer det noga verkar de inte reagera alls på giftet. Det innebär att man kan äta besprutat, men att man ska vara extremt noga med att verkligen skölja ALLT. 

Sen har jag fullaste respekt för de nya rönen som säger att många olika gifter tillsammans blir en giftig cocktail. Jag undviker gifter så mycket som det går och har ätit ekologiskt så mycket som möjligt under många år. 

Något folk ofta glömmer är att detta även gäller djurprodukter, framförallt de som inte kommer från Sverige. Utanför våra gränser är bl.a. antibiotika-policyn mycket slappare, vilket innebär att man ofta får i sig små mängder antibiotika om man köper animaliska produkter som inte är svenska. Det hade jag varit mer rädd för än besprutade grönsaker. 

Svar på tråden Foster o ogräsgift i mat