• Kobia

Fördelning av personal på Fritids?

I de finaste gamla husen har vi 2 pedagoger på en avd. och en på en annan. I 2 nyare enklare hus finns inga alls, bara barnskötare. Jag vill ha en pedagog till vår avd, men det kanske är så att de får välja för dom är svåra att få tag i?

• Svar på tråden Fördelning av personal på Fritids?
  • Punkster

Problemet är alltså att på en fritidsavdelning finns flera fritidspedagoger men på en annan avdelning så finns bara barnskötare? Fattar jag dig rätt?

Generellt är det väl önskvärt med en bra spridning när det gäller kompetens, så att varje avdelning får en bra spridning på barnskötare, fritidspedagoger, förskollärare osv. Annars så är det ganska vanligt att andelen barnskötare bli högre ju äldre barnen på avdelningen blir, att de flesta fritidspedagogerna jobbar med lite yngre barn. Men jag tror inte att det finns några regler kring det här, på samma sätt som det gör på förskolan.

• Kobia
    Punkster skrev 2015-08-23 09:14:08 följande:

Problemet är alltså att på en fritidsavdelning finns flera fritidspedagoger men på en annan avdelning så finns bara barnskötare? Fattar jag dig rätt?

Generellt är det väl önskvärt med en bra spridning när det gäller kompetens, så att varje avdelning får en bra spridning på barnskötare, fritidspedagoger, förskollärare osv. Annars så är det ganska vanligt att andelen barnskötare bli högre ju äldre barnen på avdelningen blir, att de flesta fritidspedagogerna jobbar med lite yngre barn. Men jag tror inte att det finns några regler kring det här, på samma sätt som det gör på förskolan.

Ja och att på en avd. med 0-3 finns 2, en med 0-2 ingen, en med 0-3 ingen, men Eftis 4-6 har en.

Förskolelärare finns inte alls, bara i förskolan. Men det finns fritidspedagoger som lärare i klass 0.
  • BeanBag
    Kobia skrev 2015-08-23 12:39:42 följande:

Ja och att på en avd. med 0-3 finns 2, en med 0-2 ingen, en med 0-3 ingen, men Eftis 4-6 har en.

Förskolelärare finns inte alls, bara i förskolan. Men det finns fritidspedagoger som lärare i klass 0.

Pratar du om förskola eller fritids?

På förskolan jobbar inte fritidspedagoger och på fritids jobbar inte barnskötare.
  • Punkster
    BeanBag skrev 2015-08-23 12:43:08 följande:
    Pratar du om förskola eller fritids?

På förskolan jobbar inte fritidspedagoger och på fritids jobbar inte barnskötare.
    Fast det där stämmer inte riktigt. På fritids kan vem som helst jobba eftersom det inte är lagstadgat på samma sätt som förskola och skola (vilket är helt fruktansvärt men det är så det ser ut). Nationellt är andelen fritidspedagoger på fritids ca 25-30%. Resten av personalen består av förskollärare, fritidsledare, lärare, barnskötare, resurspedagoger eller helt enkelt vem som helst. På en skola där jag vikarierade för några år sedan var en i fritidspersonalen bilmekaniker som fått jobb på fritids för att han var släkt med nån lärare.
  • Kobia
    Punkster skrev 2015-08-23 15:18:52 följande:
    Fast det där stämmer inte riktigt. På fritids kan vem som helst jobba eftersom det inte är lagstadgat på samma sätt som förskola och skola (vilket är helt fruktansvärt men det är så det ser ut). Nationellt är andelen fritidspedagoger på fritids ca 25-30%. Resten av personalen består av förskollärare, fritidsledare, lärare, barnskötare, resurspedagoger eller helt enkelt vem som helst. På en skola där jag vikarierade för några år sedan var en i fritidspersonalen bilmekaniker som fått jobb på fritids för att han var släkt med nån lärare.
    Kollade och jag hade lite fel, dom har en fskl i ena nollan.

På dagis få vem som helst jobba också?
  • Kobia

Och i andra med såg jag nu.

• BeanBag
    Punkster skrev 2015-08-23 15:18:52 följande:

Jo men du kan inte vara anställd som barnskötare på fritids. Du är i så fall anställd som obehörig fritidspedagog eller som resurs.

På samma vis som en bilmekaniker inte är anställd som just bilmekaniker om denne jobbar på fritids.
  • Punkster

Du kan visst vara anställd som barnskötare på fritids. Jag har flera kollegor som är det, själv är jag fritidspedagog. Innan jag blev klar med min utbildning var även jag anställd som barnskötare.

• vilsenipannkakan

Precis, på fritids kan alla typer av utbildningar finnas. Hos oss har vi i nuläget en lärare, en lärare mot fritidshem, två fritidspedagoger, en fritidsledare, en barnskötare, två helt utan pedagogisk utbildning. En salig blandning som kompletterar varandra på olika sätt.

• BeanBag

I vår kommun så är man anställd som fritidspedagog eller obehörig fritidspedagog.Sedan kan man som sagt vara utbildad till i princip vad som helst men de två alternativen ovan är vad som står i anställningspaperna och de annonserar efter fritidspedagoger inte barnskötare, lärare, bilmekaniker eller annat när personal till fritids söks.

I förskolan annonseras det efter förskollärare eller barnskötare och även där så anställd man på någon av dessa anställningsformerna (ev obehörig) oavsett utbildning.

• Punkster
    BeanBag skrev 2015-08-24 06:55:46 följande:

I vår kommun så är man anställd som fritidspedagog eller obehörig fritidspedagog.Sedan kan man som sagt vara utbildad till i princip vad som helst men de två alternativen ovan är vad som står i anställningspaperna och de annonserar efter fritidspedagoger inte barnskötare, lärare, bilmekaniker eller annat när personal till fritids söks.

I förskolan annonseras det efter förskollärare eller barnskötare och även där så anställd man på någon av dessa anställningsformerna (ev obehörig) oavsett utbildning.

Det där ser lite olika ut för olika ställen. Vissa annonserar bara efter fritidspedagoger och nyanställer även bara sådana, medan andra även annonserar efter och anställer barnskötare.
Svar på tråden Fördelning av personal på Fritids?