Feministisk pappa skrev 2015-08-23 19:00:53 följande:
Till Drottningen70: Jag tror att man som förälder har samma rättigheter som den andra försäldern. Eller åtminstone hoppas jag det.
Till Anonym (snusförnuftig): Tack för ditt svar. Du har kanske rätt. Det är framförallt tröstningen hon tar över. Sedan är det sant att hon tar fler andra närhetssysslor såsom nattning och blöjbyte. Jag tar oftast lämningar och hämtningar och de kanske inte hjälper till med närheten även om vi ofta har en mysig pratstund på vägen till och från dagis. Dessutom tar jag många sysslor där inte barnen är inblandade som t ex storhandlingar och gräsklippning. Borde jag lägga några av dessa vardagssysslor på min fru så att jag i stället kan få fler av närhetssysslorna?
Jag tycker absolut att man kan turas om att klippa gräset och storhandla, men även om du gör de grejerna oftare än hon gör, borde det inte hindra dig från att t ex natta barn oftare. Barnet ska ju nattas varje kväll, så försök att få varannan. Blöjbyten och bad kan man också turas om med, så håll dig framme.
Millimeterrättvisa är ganska trist faktiskt, men jag vet ju inte hur ni har lagt upp det eller hur du känner för era sysslor, om det bara är en tyst överenskommelse eller underförstått att det är du som klipper gräset och storhandlar, eller om du har "lagt beslag" på de sysslorna, eller om hon föreslår att du gör det. Men du får väl föreslå att ni gör tvärtom ibland? Jag personligen tycker att det är bra att turas om i allt, för att jag tycker att det är tråkigt att alltid göra samma saker, men förhållanden kan ju fungera olika. Känslan jag får när jag läser dina inlägg är dock att du verkar känna dig förfördelad, och att ni inte riktigt har pratat ordentligt om hur ni vill ha det egentligen. Man kan inte "lägga på" sysslor på varandra utan man måste prata och komma överens. Kanske finns det saker som hon också tycker att hon gör för ofta, och hellre skulle vilja turas om med.
Hoppas att ni kommer till rätta med det här. Jämställt föräldraskap är inte så enkelt som det låter ibland.