• cemelie

Kreditansökan nekad

Igår skulle jag köpa en nu tv på netonnet, och skulle betala med delbetalning. När jag pratat med en kille i butiken, skrivit in mina uppgifter och han skulle se om jag kunde få betala tvn på delbetalning, gick det inte igenom. Alltså jag blev nekad.

Och jag är inte hos kronofogden, har inga betalningsanmärkningar och betalar alltid räkningar i tid, så tycker det är konstigt att det inte gick igenom? är det någon som vet varför eller om det hänt nån av er? 

• Svar på tråden Kreditansökan nekad
  • cemelie
    Gizmo skrev 2015-08-22 19:22:06 följande:

Du måste ha en inkomst för att få handla på kredit! 

Har fast jobb men fick det nu i Juni, och tydligen sa han jag pratade med att man måste haft det i 6mån. Kan det vara de tro?
  • Sophan
    cemelie skrev 2015-08-22 20:11:11 följande:
    Har fast jobb men fick det nu i Juni, och tydligen sa han jag pratade med att man måste haft det i 6mån. Kan det vara de tro?
    Om butikspersonalen själv säger det så är det väl antagligen det.
  • Smarthuvud

Det går ju att rabbla anledningar..

Du kan ha för låg inkomst
    Du kan ha tagit för många krediter på sistone
    Du kan ha en massa krediter "öppna" fortfarande
    Du kan ha haft kredit tidigare, där du slarvat med betalningen, utan att för den sakens skull fått betalningsanmärkning eller liknande.

Du borde veta själv, de nekar ju ingen för att man är för ful, eller för kort, eller liknande. Det har sin anledning, och har du inte koll på den, så kan det vara svar nog. Du har inte koll på din ekonomi.

• Anonym (lån- inte för alla.....)

Blev nekad ett bostadslån pga av att den banken inte fattade att vi sålt nuvarande lägenhet - med vinst på 500.000 tusen och alla nuvarande lån lösta och kontantinsats betald av sparande pengar då man tittade 2 mån tillbaka - så det finns konstiga anledningar att inte bevilja lån.

• StevenDiese
    Anonym (-) skrev 2015-08-22 14:58:38 följande:

Måste du köpa en tv på delbetalning så har du inte råd med tvn

Precis! Det var ju därför hen skulle delbetala!

;)
  • cemelie
    Smarthuvud skrev 2015-08-22 20:38:16 följande:

Det går ju att rabbla anledningar..

Du kan ha för låg inkomst

Du kan ha haft kredit tidigare, där du slarvat med betalningen, utan att för den sakens skull fått betalningsanmärkning eller liknande.

Du borde veta själv, de nekar ju ingen för att man är för ful, eller för kort, eller liknande. Det har sin anledning, och har du inte koll på den, så kan det vara svar nog. Du har inte koll på din ekonomi.

Så du säger att inte jag har koll på min ekonomi? Jag har verkligen sten koll.

Antagligen var det för jag inte hade haft ett fast jobb i 6mån. Men det sa han efter krediten nekades.
  • cemelie
    Sophan skrev 2015-08-22 20:31:22 följande:

Om butikspersonalen själv säger det så är det väl antagligen det.

Ja. Men det sa han ju efter krediten hade nekats.
  • Smarthuvud
    cemelie skrev 2015-08-23 11:04:18 följande:
    Så du säger att inte jag har koll på min ekonomi? Jag har verkligen sten koll.

Antagligen var det för jag inte hade haft ett fast jobb i 6mån. Men det sa han efter krediten nekades.
    Jaa, vet man inte varför man blir nekad på en kreditansökan så har man i mitt tycke, dålig koll på sin ekonomi. Och om du haft jobb i sex månader eller liknande, skiter ju de i. De går alltid på vad du tjänade föregående år, och med tanke på det du skrev, så tjänade du troligtvis inte mycket förra året, och där har du svaret.
  • cemelie
    Smarthuvud skrev 2015-08-23 13:59:28 följande:

Jaa, vet man inte varför man blir nekad på en kreditansökan så har man i mitt tycke, dålig koll på sin ekonomi. Och om du haft jobb i sex månader eller liknande, skiter ju de i. De går alltid på vad du tjänade föregående år, och med tanke på det du skrev, så tjänade du troligtvis inte mycket förra året, och där har du svaret.

Bara för jag tjänade mindre förra året betyder det inte att man inte har koll på sin ekonomi. Eller vad jag tjänat detta året. Låter ju bara konstigt i mina öron. Men nu vet jag varför det inte fick igenom.
  • MrQQQQ

Jag hade inkomst på 240'000 förra, har arbetat 1 år nu, mycket nattskift och ser att jag kan komma att ligga på 300'000-350'000 detta år.

Varför blir jag nekad delbetalning?

• Steven01

Företaget gör en riskbedömning där dom bedömer risken att du inte kommer att betala och där tar dom med en massa parametrar som man vet påverkar om folk betalar eller inte, det är ett statistiskt underlag helt enkelt.

Så tro mig, dom vill VERKLIGEN godkänna dig så om du blir underkänd ska du nog inte köpa nåt på delbetalning.

• vmave
    cemelie skrev 2015-08-23 11:05:22 följande:
    Hej!

Vad hade du för årsinkomst året innan du handlade på kredit. Jag vet att det inte var fast men många banken går på det och kan godkänna så länge man har en taxerad inkomst. Förmodligen var din för låg? Tacksammar om du kan ge mig ungefärlig årsinkomst du hade. Vill nämligen själv ansöka men vill först ha en uppfattning.

Tack!
  • Anonym (vicke)
    MrQQQQ skrev 2016-03-12 00:09:53 följande:

Jag hade inkomst på 240'000 förra, har arbetat 1 år nu, mycket nattskift och ser att jag kan komma att ligga på 300'000-350'000 detta år.

Varför blir jag nekad delbetalning?

Det kan itne ha varit din årsinkomst som var problemet. 

Kan något av följande ha varit problemet?:

Jag undrar själv hur det går till. Tack för svar!
    cemelie skrev 2015-08-23 11:05:22 följande:
    Hej!

Vad hade du för årsinkomst året innan du handlade på kredit. Jag vet att det inte var fast men många banken går på det och kan godkänna så länge man har en taxerad inkomst. Förmodligen var din för låg? Tacksammar om du kan ge mig ungefärlig årsinkomst du hade. Vill nämligen själv ansöka men vill först ha en uppfattning.

Tack!
  • Anonym (Budgetrådgivare)
    cemelie skrev 2015-08-22 14:56:50 följande:

Igår skulle jag köpa en nu tv på netonnet, och skulle betala med delbetalning. När jag pratat med en kille i butiken, skrivit in mina uppgifter och han skulle se om jag kunde få betala tvn på delbetalning, gick det inte igenom. Alltså jag blev nekad.

Och jag är inte hos kronofogden, har inga betalningsanmärkningar och betalar alltid räkningar i tid, så tycker det är konstigt att det inte gick igenom? är det någon som vet varför eller om det hänt nån av er? 

Alt 1: du har ingen fast inkomst/väldigt låg inkomst och uppfyller därmed inte kreditgivaren krav.

Alt 2: du har gjort många förfrågningar på lån och krediter vilket tillslut kan se dåligt ut på papper

Alt 3: det blev fel någonstans per personnummer eller annat? Det är idag ett vanligt problem att företag ger kredit till de som inte uppfyller kraven. Att neka någon utom anmärkning med inkomst är väldigt ovanligt. Så om du inte missat något eller utelämnat något kan det helt enkelt blivit fel.
  • Kungmackan

Det har troligtvis gjorts för många kreditupplysningar i ditt namn. UC lagrar inte bara data om din ekonomi utan även data kring dina vanor om kreditköp och abonnemangsavtal.

Svar på tråden Kreditansökan nekad