• kma

Hur ska jag göra med inkomsten?

Hej!

Är i vecka 37 nu och är beräknade till 15/9. Jag har lite ångest över föräldrapenningen. Jag har ingen aning hur mycket och eller lite jag ska ta ut?

Först och främst, hur gör man om partnern vill ge dagar till mig? Behöver man skriva under nånstans eller är det bara att plussa på mina dagar?

Vill gärna få tips från er. Jag har tänkt mig att vara hemma minst ett år, helst lite längre och vill få ut 4-5000 i månaden. Hur ska jag göra? Vad har ni gjort? Ni som har varit hemma länge hur har ni klarat det ekonomiskt?

Jag har räknat på att vi klarar oss bra med alla våra utgifter med sambons lön på 20 000 efter skatt och 4-5000 för min föräldrapenning. Vi har utgifter på runt 17 000 och då är matpengar och allt inräknat i det.

Om jag har fattat rätt så är der bra att få dagar av partnern för att kunna vara hemma längre?

Förlåt för rörigt inlägg men är så förvirrad :) kom gärna med tips och råd!

• Svar på tråden Hur ska jag göra med inkomsten?
  • Anonym (annie)

Jag skulle rekommendera att ni provar er fram och ser hur mkt pengar som behövs. När jag var hemma med vårt barn så tog jag ut 3 dagar i veckan första 2 månaderna (ansökte bara för 2 månader). När dessa månder hade gått tog jag inte ut en dag för 3:e månadern (eftersom vi/jag hade pengar kvar). Sen blev det i snitt 2 dagar/månad tills barnet blev 1 år. Min man var sen hemma 1 år, dock tog han 5 dagar i veckan för att skydda sin sgi.

Gör du allt på internet så är det väldigt smidigt. Jag gav min man 2 dagar, fixade det på webben.

Lycka till!

• theresejohansson

När jag väntade barn för 13 år sedan så bokade jag tid på försäkringskassan där de gick igenom allt. Kanske inte går att göra längre, men annars kanske det är ett alternativ

• Anonym (Fk)

På fks hemsida hittar du det du undrar över. Den som ska ge dagar beställer hem papper (via hemsidan) som fylls i med hur många dagar (60 är reserverade) samt underskrift.

För att få ut 4-5 tusen krävs inte så många dagar per månad. Ansök via hemsidan så ser du direkt hur mycket du får ut.

Fks hemsida är rörig och jobbig men du hittar allt där bara du har lite tålamod:)

Svar på tråden Hur ska jag göra med inkomsten?