• Lortjänta

Hjälp! "Nattis" i Stockholm?

Jag har googlat och googlat och sökt men hittat absolut noll information om huruvida det finns nattis i Sthlm eller inte.
    Jag vägrar tro att självaste huvudstaden är så outvecklad att det inte finns så därför ber jag er om hjälp.
    Jag kommer eventuellt flytta in till stan snart, men allt hänger på om jag isf lyckas lösa omsorgsbiten på ob-tid, eftersom jag jobbar inom vården.

Så, finns det nattis? Var finns det? Och vad är era erfarenheter, ni som har några?

Kram och tack!

• Svar på tråden Hjälp! "Nattis" i Stockholm?
  • Lortjänta
    elyse skrev 2015-08-23 22:35:19 följande:

Det måste väl stå på kommunens hemsida?

Jag tycker också det! Men det står ingenting, därför undrar man ju om det finns alls.
  • Lortjänta
    viseversa skrev 2015-08-23 22:36:59 följande:

Men vad konstigt att du inte kan googla ts för när jag googlar på nattis Stockholm stad kommer det upp en hel del. Förskolan galaxen bla. Kanske läge att kolla upp innan du är otrevlig mot folk som försöker hjälpa.

Galaxen har jag sett, men den är privat och har lång kö som jag förstått det. 
    Vilka mer har du hittat?
  • viseversa
    Lortjänta skrev 2015-08-23 22:39:07 följande:
    Galaxen har jag sett, men den är privat och har lång kö som jag förstått det. 
    Vilka mer har du hittat?
    Du får maila och förklara din situation och fråga dom om dom kanske vet andra dygnet runt öppna förskolor i Sthlm.
  • solros68

Är det inte lång kö till alla nattis oavsett var dom ligger eller om de är kommunala/privata?

• Lortjänta
    viseversa skrev 2015-08-23 22:41:15 följande:
    Du får maila och förklara din situation och fråga dom om dom kanske vet andra dygnet runt öppna förskolor i Sthlm.
    Ja, jag ska även ringa kommunen i veckan och höra vilka lösningar som finns. Är bara väldigt otålig och ville se om någon hade något att dela med sig av redan nu.
    Det ser dock mörkt ut...får väl stanna där jag är några år till i värsta fall Obestämd
  • Lortjänta
    solros68 skrev 2015-08-23 22:43:56 följande:

Är det inte lång kö till alla nattis oavsett var dom ligger eller om de är kommunala/privata?

Ingen aning, har inte hittat info om någon annan.
    Där jag bor nu har kommunen skyldighet att ordna plats inom tre månader.
  • augustii

Det finns. I alla fall i min stadsdel (stockholm). Tips är att ringa till de som är ansvariga i Stockholms kommun och fråga hur det ser ut med omsorg på obekväm arbetstid där du bor. Jag vet åtminstone en förskola som är nattis i mon stadsdel och den är öppen kvällar, nätter och helger.

• Lortjänta
    augustii skrev 2015-08-23 23:01:55 följande:

Det finns. I alla fall i min stadsdel (stockholm). Tips är att ringa till de som är ansvariga i Stockholms kommun och fråga hur det ser ut med omsorg på obekväm arbetstid där du bor. Jag vet åtminstone en förskola som är nattis i mon stadsdel och den är öppen kvällar, nätter och helger.

Det var hoppfullt att höra! :)
    Vilken stadsdel bor du i om jag får fråga? Innerstaden?
  • augustii

Nja straxt utanför. Men tror med största sannolikhet att det finns flera i Stockholm. Här om någonstans finns behovet. Vårat nattis är kommunalt. Man gör en speciell ansökan om det som prövas och man går därför lite utanför den vanliga förskolekön då det handlar om speciella behov.

• Lortjänta
    augustii skrev 2015-08-23 23:29:31 följande:

Nja straxt utanför. Men tror med största sannolikhet att det finns flera i Stockholm. Här om någonstans finns behovet. Vårat nattis är kommunalt. Man gör en speciell ansökan om det som prövas och man går därför lite utanför den vanliga förskolekön då det handlar om speciella behov.

Okej, tack för ditt svar! 
    Nu känns det lite mer positivt till att det kanske kan lösa sig :)
    Och jag håller med, i sthlm om nånstans finns behovet så det vore märkligt om man skulle vara snål med barnomsorgen. 
  • viseversa
    Lortjänta skrev 2015-08-23 22:45:42 följande:
    Ja, jag ska även ringa kommunen i veckan och höra vilka lösningar som finns. Är bara väldigt otålig och ville se om någon hade något att dela med sig av redan nu.
    Det ser dock mörkt ut...får väl stanna där jag är några år till i värsta fall Obestämd
    Jag hoppas verkligen det fixar sig för er ts.
  • augustii

Jag tror att anledningen till att det är svårt att hitta info är att vem som helst inte kan söka utan att barnomsorg obekväma arbetstider endast är för de som faktiskt har behovet. Så att folk inte söker bara för att. Jag skulle inte oroa mig om jag var du. :)

• Anonym (Hej o hå)

Mikrofonen i telefonplan har viss kväll tror även natt men är inte 100% ring o fråga Greta.

• Lortjänta

viseversa skrev 2015-08-24 07:03:54 följande:
    Jag hoppas verkligen det fixar sig för er ts.
    augustii skrev 2015-08-24 09:44:45 följande:

Jag tror att anledningen till att det är svårt att hitta info är att vem som helst inte kan söka utan att barnomsorg obekväma arbetstider endast är för de som faktiskt har behovet. Så att folk inte söker bara för att. Jag skulle inte oroa mig om jag var du. :)

Tack ska ni ha :)

Jag ringde och hörde mig för och hon sa att det är skolan som ordnar med det. Alltså när jag vet vilken skola de kommer att gå på så ansöker jag om omsorg ob-tid hos skolan. Låter väldigt konstigt tycker jag, men hon var säker på sin sak så jag får väl lita på det :)

• Anonym (Förslag)

Nattis i Stockholm:

Förskolan Galaxen
    Adress:
    Götgatan 104-112
    118 62 Stockholm
    Telefonnummer:
    070-760 20 79
    (Har ingen erfarenhet av denna nattis)

Förskolan Falken
    Adress:
    Klockarvägen 2
    141 61 Huddinge
    Telefonnummer:
    08-535 350 70 eller 08-535 309 65
    (Har hört att denna förskola är bra)

Svar på tråden Hjälp! "Nattis" i Stockholm?