Kub test
Jag är 37 år & väntar mitt första barn i februari, 2016. Det är så efterlängtat efter tre års försök. I fredags gjorde vi vårt första ultraljud samt kub test. Det var en enorm lättnad att se den lilla "krabban" därinne som rörde livligt på sig & enligt ultraljudsundersökningen såg allt bra ut. Oron att nåt ska hända eller att något ska vara fel är väl som hos de flesta gravida, något som ständigt lurar lite där i bakgrunden mellan alla lyckokänslor.
Att göra ett kub test var en självklarhet pga min ålder, men tyvärr blir jag inte riktigt klok på det. Av det jag själv har läst mig till, så får man fram en sannolikhet av ev kromisomförändringar hos fostret. I mitt fall fick jag 1:5872 vilket kändes bra, risken var alltså låg. Jag förmodar att detta är risken utifrån att fostret skulle ha down syndrom? Någon som vet? Barnmorskan sa inget om Trisomi 13 & Trisomi 18, (två andra lite ovanligare kromosomavvikelser) som jag hade läst om, så jag frågade. Då fick jag en annan siffra 1:300 (nånting, kommer inte ihåg exakt), vilket oxå räknades som låg risk. Nu undrar jag vad det beror på att hon inte nämnde denna siffra förrän jag frågade? Är den liksom medräknad även i den första siffran jag fick men som även kan presenterad enskilt? Jag förstår inte varför hon inte sa nåt om det eftersom det resultatet var så mycket lägre. Hur har ni andra, som gjort detta test, fått era svar presenterade? Vad har ni fått för resultat & hur tänker ni kring dem? Jag blir väldigt fundersam även om jag nu hade turen att hamna på lågrisk. Jag kan inte riktigt släppa detta förrän jag får förklarat för mig hur testresultaten hänger ihop, snälla hjälp mig om ni vet! Kram på er!