• Deprimerad Anonym

OCD, Dödsångest mm.

Hej, innan jag börjar tråden vill jag förklara vem jag är;

Jag är en 17-årig kille som har OCD i form av tvångstankar och mindre ritualer (som oftast tar plats i huvudet) även haft depression en längre period då min pappa dog när jag var strax under 10 år.

Jag får tankar som kommer och går, oftast om att saker kommer hända mig eller mina närstående, och nu är det så att jag tror jag går igenom något av en sen pubertetskris? Iallafall så är dom här tankarna som jag haft i drygt 1 månad, varje dag handlar om vad som händer efter vi dör. Då jag kommer ihåg att tanken över att alla dör en dag fick mig att bli jätteledsen när jag var liten.

Det förstör mitt liv till den punkt allt jag gör när jag kommer hem från skolan, etc är att jag ligger i sängen och söker ''trygghet'' på internet över vad som händer när vi dör, även fast ingen vet till 100% vad som händer, så känner jag att om det är något på andra sidan så kommer jag inte få uppleva det, kanske för att jag varit taskig mot någon tidigare, eller jag klappade ihjäl en mygga, kanske jag hamnar i ett helvete?? (Jag är inte ens religiös, jag VET inte ens om det finns en gud) Eller den där gången jag och en kompis skämtade på internet i form av ''Om du skriver något efter detta så är din själ min'' som nån här av er kanske såg jag gjorde en tråd om...

Det är ett otäckt ämne som jag helst inte vill tänka på, men jag känner att jag har blivit helt beroende av det på sista tiden, och det känns som att det jag tänker i mitt huvud kan jag inte lita på 100%, och att tiden går för fort, det känns som det var bara igår jag var minst 1 år yngre....

Jag har ordnat kontakt med BUP och ska påbörja KBT-behandling om ett par veckor, men jag har absolut ingen idé om vad jag ska göra under tiden, äter även Cipralex (började med 10mg första veckan, höjde till 20mg efter den, nu äter jag 30mg) och har även fått Theralen utskrivet för ångesten som följer tankarna....

Några tips om vad bör göra för att sluta lyssna på mina tvångstankar? Jag är så inne i mina tvångstankar just nu så jag börjar undra om det ens är tvånget som pratar :'(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-24 14:24
    Glömde även tillägga att jag har upplevt det svårare att uttrycka empati för andra, vilket jag får skuldkänslor över...
  • Svar på tråden OCD, Dödsångest mm.
  • Lyn1

Du kanske ska gå o prata med en psykolog och försöka reda ut varför du får ångest och hur du kan tänka för att komma förbi detta, istället för massa olika mediciner som inte löser problemet utan skjuter dom framåt och tillslut gör det hela värre. Har själv dödsångest men har börjat prata med en psykolog nu.. All lycka till dig :)

Svar på tråden OCD, Dödsångest mm.