• lundgren

Går upp ur sin säng och vill inte komma till ro

Hej, 

Vi har stora problem med nattningen av vår son som nästan är 2,5 år. Han kommer inte till ro i sin växasäng trots att vi har en period på två timmar som han ska varva ner på innan läggdags.

Innan växasängen somnade han fint och snabbt i sin spjälsäng utan att vi behövde vara närvarande och anledningen till att vi fick börja använda växasängen var att han klättrade ut ur spjälsängen.

Efter växasängen har han märkt att han kan gå ut ur sängen själv och därför göra vad han vill i sitt rum "utan att vi märker". Vi började därför att ligga bredvid honom för att han inte ska gå ur sängen vid läggdags. Vi har haft denna procedur i två månader och det är inte längre hållbart. Han är trött när vi går in och lägger honom men piggnar till i sängen efter att han har vilat lite i den och hela proceduren kan ta 1,5 - 2,5 timme innan han somnat efter att vi tillslut tappat tålamodet. När vi väl tappar tålamodet så känns det som att han vinner. Han t.o.m. skrattar åt oss när vi höjer rösten och säger att han måste sova för att han ska upp till förskolan tidigt.. 

Vi försöker förbereda honom genom att förklara att han snart ska sova och att det är viktigt att sova innan han ska upp till förskolan nästa dag. Allt detta svarar han ja på precis som om han förstår innebörden av det.

Vi har försökt med att han ska få "leka av sig" i rummet innan vi lägger honom. Funkar inte.

Vi har läst två-tre sagor för honom.
    Funkar inte. 

Vi har försökt att stå bredvid, tysta och med blicken vänd från honom och förmedla en lugn stämning, och lägga tillbaka honom så fort han går upp ur sängen. Han tycker det blir roligt och börjar skratta vilket gör honom pigg. 
    Funkar inte.

Vi försöker med bad innan läggdags och bolibompa för att han ska känna att det är en nattrutin och att han ska förstå att det är dags att sova men det är som att det inte biter på honom. Han vill inte sova trots att det blir för lite sömn för honom från natt till natt.... 

På förskolan sover han fortfarande.. Han blir trött på dagen så då behöver han ju sova. Han sover då mellan 45 min - 1,5 timma beroende på om han sovit kort tid natten innan. 

Finns massor med saker som vi säkert har provat men jag kan inte skriva ut allt... Vi är också medvetna om att en rutin inte uppstår efter ett försök. Givetvis har vi försökt dessa metoder under många, många dagar innan vi desperat försöker hitta något annat som kan fungera.

Vi vill gärna ha tips på hur ni har löst det, om ni har haft liknande situationer, för det är så frustrerande när han inte får den sömnen vi vet att han behöver. Vissa dagar blir nattsömnen inte mer än 8-9 timmar.

Vi försöker lägga honom vid 19, men det slutar med att han somnar av utmattning vid 21.30 i många fall och vi är ju själv i behov av att lägga oss vid senast 22 för att orka med morgondagen.

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Går upp ur sin säng och vill inte komma till ro
  • En blå giraff

Tips:

* Begränsa dagsömnen till max 45 minuter. Kanske också att han inte ska sova alla dagar, bara om han verkar väldigt trött. 1,5 timme tror jag är alldeles för mycket. 

* Lägg honom lite senare på kvällen om det är så att han ändå är uppe och springer flera timmar.

* Säg åt honom att det är OK att han leker tyst själv på sitt rum en stund efter nattningen om han vill det, bara han stannar på rummet. Vi har gjort så i perioder med äldsta och det har funkat. Det blir ingen strid och man får ändå lite "egentid" när barnet är på rummet. Kommer barnet ut så säg att då får han gå och lägga sig i sängen.

• En blå giraff

Det låter som om ni är lite i en ond spiral med att han får för lite nattsömn och det leder till att han behöver sova på dagen, vilket leder till krångliga kvällar o.s.v. Så detta med att begränsa honom på dagen några dagar trots att han är jättetrött tror jag hjälper. Ni kanske får låta honom sova 20 minuter bara och sen väcka honom. Kanske bäst att göra detta på en helg om ni är lediga för det är ju svårt på förskolan. Sen på måndagen så får personalen inte låta honom sova så länge på fsk.

• LAJN

Hej!
    Jag läste en diskussion igår angående en bok som var skriven på ett sådant sätt att när man läste den för barnet somnade det mycket lättare och hela nattsömnen blev lugnare. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den hette men då var nåt med en kanin som skulle sova.
    Kanske kan vara värt att kolla upp?

• lundgren
    Hej och tack för era snabba svar. 

Jag tror du har rätt, en blå giraff, i att det är en ond spiral. Vi har haft dagar under sommaren då vi låtit honom vara vaken hela dagen vilket har resulterat i att han somnat snabbt. 

Det känns dock som att han är i en mellanperiod där han behöver lite sömn.. skulle det vara att han somnar på dagen får vi försöka att väcka honom efter en kort stund.

I skrivande stund sitter han och leker på sitt rum och jag säger till honom att gå in på sitt rum och sova när han kikar ut. Får se när han tröttnar.. 

Gick er äldsta och la sig själv tillslut eller hur gick det till för er? 

LAJN den boken har jag faktiskt hört talas om tidigare. Jag ska beställa den och prova den. 'Kaninen som så gärna ville sova' heter den. 

Tack för era tips!
  • En blå giraff
    lundgren skrev 2015-08-24 21:25:03 följande:
    Hej och tack för era snabba svar. 

Jag tror du har rätt, en blå giraff, i att det är en ond spiral. Vi har haft dagar under sommaren då vi låtit honom vara vaken hela dagen vilket har resulterat i att han somnat snabbt. 

Det känns dock som att han är i en mellanperiod där han behöver lite sömn.. skulle det vara att han somnar på dagen får vi försöka att väcka honom efter en kort stund.

I skrivande stund sitter han och leker på sitt rum och jag säger till honom att gå in på sitt rum och sova när han kikar ut. Får se när han tröttnar.. 

Gick er äldsta och la sig själv tillslut eller hur gick det till för er? 

LAJN den boken har jag faktiskt hört talas om tidigare. Jag ska beställa den och prova den. 'Kaninen som så gärna ville sova' heter den. 

Tack för era tips!
    Ja till slut la han sig oftast. Hände också ibland att han somnade i en liten hög på golvet så vi fick lägga honom i sängen Glad Men om barnet inte sover för mycket på dagen så borde han bli så trött att han själv vill lägga sig och då har man inte problemet. Det är ju vanligt att det blir krångligt på kvällen när barnet är i en övergångsperiod mellan att sova och inte sova på dagen. Min 4-åring är fortfarande svår med det här periodvis. Idag somnade han 5 minuter kl 17 vilket innebär att han somnar 1-2 timmar senare på kvällen Obestämd Han är fortfarande vaken nu och är uppe och springer... Man får passa honom som en hök efter kl 16 på dagen annars lägger han sig och somnar.
  • lundgren
    En blå giraff skrev 2015-08-24 21:30:15 följande:

Ja till slut la han sig oftast. Hände också ibland att han somnade i en liten hög på golvet så vi fick lägga honom i sängen  Men om barnet inte sover för mycket på dagen så borde han bli så trött att han själv vill lägga sig och då har man inte problemet. Det är ju vanligt att det blir krångligt på kvällen när barnet är i en övergångsperiod mellan att sova och inte sova på dagen. Min 4-åring är fortfarande svår med det här periodvis. Idag somnade han 5 minuter kl 17 vilket innebär att han somnar 1-2 timmar senare på kvällen  Han är fortfarande vaken nu och är uppe och springer... Man får passa honom som en hök efter kl 16 på dagen annars lägger han sig och somnar.

Tänk vad skönt det kan vara att höra att någon har haft eller har samma problem som en själv. Det där med att passa barnet så det inte slumrat till känner jag verkligen igen. Typexempel när man kör bil ????
  • lundgren

De där ???? Skulle vara en smiley men det ville sig inte riktigt verkar det som.

• En blå giraff
    lundgren skrev 2015-08-24 21:47:06 följande:
    Tänk vad skönt det kan vara att höra att någon har haft eller har samma problem som en själv. Det där med att passa barnet så det inte slumrat till känner jag verkligen igen. Typexempel när man kör bil ????
    Ja alltså för oss är det så, att vill man åka en sträcka i bil längre än några kilometer efter kl 15 på dagen med vår 4-åring får man räkna med att han somnar och att man sedan får en sen kväll med honom. Det är lite trist faktiskt och begränsar en! Man undviker det faktiskt om man kan.... På eftermiddagen kan han somna bara man ställer sig och lagar mat och är ouppmärksam. Största pojken var likadan också upp i 4-5 årsåldern.
  • isolande

Jag skulle begränsa dagsömnen, varje dag i en vecka för att komma på fötter igen. Max 45 min.

Så fick vi göra med vår 1,5 åring när han började härja på kvällarna till kl 22. Sen efter ett tag kunde dagis säga att han blev jätteledsen när de väckte honom även fast han sovit ordentligt på natten. Då fick han sova en timme istället.

Det har gått i perioder. Vissa perioder behöver han sova mer, andra mindre tydligen. Det gäller att vara lyhörd och också att dagis hjälper till och är flexibla.

Nu har det funkat att han sovit 1,5 timme dagtid och 20-07 nattetid (sover jättebra). Han är 2,5. Men så fort vi märker läggningsstrul igen får dagis minska dagsömnen igen.

• Anonym (sammasak)

Kunde varit jag som skrev ts! Precis samma sak här med vår snart tvååring! Så fruktansvärt jobbigt och nu när han börjat förskola så sover han på dagen där vilket han redan slutat med. Men fastän han inte sov på dagen var kvällarna ett helsike. Nu kämpar vi timmar varje kväll. Ohållbart och nervpåfrestande.

• Diabetikern Jojo

Vi har samma problem! Våra tvillingar är lite mer än 2,5 år och den ena sover som en stock medan den andra först kommer ut ur rummet flera gånger och sen när hon väl somnat så kan hon komma upp en gång innan vi ens lagt oss och hon kommer till oss nästintill varenda natt och sover mellan oss! Just nu är vi hemma i väntan på ett småsyskon och då sover de bara middag max varannan dag men det blir också jobbigt! De blir väldigt griniga, busiga och trotsiga de dagar de inte sover middag och kan vara uppe ända till 21-22 de dagar de sover middag!

Det är riktigt jobbigt och vi hade hoppats få rätt på det innan bebis kommer men så kommer det inte bli så vi får se hur vi ska lösa det sen! Ifall jag kan amma bebis så kan inte ena storasyster också ligga i sängen - vi kommer dels inte få plats och dels sover hon väldigt oroligt!

Svar på tråden Går upp ur sin säng och vill inte komma till ro