Gizmo skrev 2015-08-25 07:59:06 följande:
Är de kastrerade? Om inte, så skulle jag göra det först.
Birgitta02 skrev 2015-08-25 10:33:42 följande:
Detta är tydligen ganska nytt om jag förstår rätt. Så jag rekommenderar också kastration. För båda två. Det dröjer 14 dagar innan hormonerna sjunker ordentligt. Men väl värt.
Detta har hållt på i snart ett halvår. Tror ni det räcker med att kastrera den ena?
Dexter dot com skrev 2015-08-25 17:02:29 följande:
Vad slåss dom om? Är det en eller båda som triggar igång slagsmålen?
Min erfarenhet är att "låta dom göra upp" bara gör saken värre. Jag skulle köra med nolltolerans dvs bryta så fort nån börjar spänna sig , stirra på den andre eller provocera och ta bort allt som kan trigga igång ett resursförsvar om det kan vara det som utlöser det hela.
Är båda hundarna undersökta av vet och friska? Hur aktiveras dom?
Båda två är lika goa. Det är inget materiellt som ligger o gnyr. Dom börjar lika ofta båda två. Detta kom komma när vi sitter i soffan o helt plötsligt ryker dom ihop. Inget speciellt ställe det är på :/ de ger sig inte nät man säger till dom, måste lyfta dom ifrån varandra. Jag har inte varit hos någon vetrinär, men inte märkt några besvär?
celluliten skrev 2015-08-25 19:09:57 följande:
Jag har två hanar också som haft sånna där perioder. De slogs över tillsynes ingenting, men de hade säkert nån anledning som vi inte kunde märka.
Att lugnt och sansat sära på dem, utan att bli arg och sedan säga åt dem att gå och lägga sig/gå iväg var det som funkade bäst. Inte dra isär dem och skrika utan bara lugnt och sansat stoppa in händerna mellan dem och ta isär dem (det hände att de bet mig också, men det var inte hela världen i mitt tycke i en sån situation).
Har ni nyligen flyttat? Att flytta kan vara en stress för hundarna och de testar sina nya gränser.
Att tvinga ihop dem lönar sig inte, vi delade upp dem på nätterna och försökte vara så normala som möjligt i vårt umgänge under dagarna. Tog en kort promenad med dem en och en och så klart långa promenader tillsammans där vi hittade på saker tillsammans - söka godis (inte nödvändigtvis på samma fläck), balansera osv.
De tjafsar sällan längre men de ryker fortfarande ihop ibland, men då gör vi precis som förut - lugnt och sansat särar på dem och fortsätter som vanligt.
Vi har snart bott här i ett halvår så tycker att det borde släppt nu....