• tulip79

    När bytte ni till framåtvänd bilbarnstol?

    Vad var det som avgörde att ni bytte till framåtvänd bilbarnstol? Var det barnets ålder eller storlek? I så fall, hur gammalt var barnet eller längd/vikt?

  • Svar på tråden När bytte ni till framåtvänd bilbarnstol?
  • Flickan och kråkan

    Våra äldsta var 6,5 respektive drygt 5 år när vi bytte till framåtvända stolar. De hade kunnat sitta bakåtvända lite längre för de är inte så stora till växten, men vi fick inte plats med tre bakåtvända bilstolar. Vi har ett yngre tredje barn också.

  • Mellanmjölkens land

    Vi har inte vänt dem än (äldsta är knappt 4,5) utan tanken är att vända nån gång i vevan när de fyller 6/börjar förskoleklass om de inte växer ur på längden innan dess. Äldsta har fortfarande ca 10cm kvar att växa på överkroppen innan stolen är urvuxen så 6 år känns inte som ett omöjligt mål. Vi har gott om plats i baksätet så benutrymmet är inte ett problem (jag skulle kunna sitta i äldstas stol om den var hög/bred nog för en vuxen och jag är 175cm lång)

  • Dr Mupp

    Ettan 4 år pga okunskap
    Tvåan 5 år, då växte han ur stolen
    Trean 5,5 år då växte han ur stolen.
    Fyran är 5,5 år och kommer kunna sitta bakåt i ett par år till. 


    "Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people." - Gregory House, M.D
  • Linastrumpan

    Nr 1 6år och 3mån ca 120cm lång.

    Nr 6år och 6mån ca 120cm lång.

    Båda har vuxit ur britax two way på längden då och eftersom de varit så pass gamla har jag inte brytt mig om det nu skulle finnas någon stol med längre rygg.

  • pigglet

    De äldre barnen var 5 år. Eftersom jag tyckte att de var "gamla nog" att sitta framåtvända då, för "alla andra gjorde det".

    Yngsta var 6,5 år. Då var stolen urvuxen på vikten.

    Alla barnen är "normallånga", de har varit typ 120 när de börjat sitta framåtvända tror jag.

  • finskatjejen

    Så konstigt o läsa att dom flesta vänder så sent i Sverige. Här i Finland är de allra vanligaste att man vänder efter babyskyddet kring 1 år ålder. Förstår inte det då det är tryggast att åka bakåtvänt så länge som möjligt! Minst 3 år är rekommendationen här men inte så många som följer det. Här är det vanligt med sk balkstolar som är framåtvända och har en balk framme vid magen. Tycker inte alls de verkar trygga....

    Jag vände dottern när hon var 5 och hon sitter nu i bältesstol.

  • isolande

    Vi vänder dottern nu, hon är 4 år och 7 månader. Hon är (tyvärr) lång och väger 20 kg och har börjat klaga på att hon får ont i benen efter bara 30 min resa. Hade en Britax two way till henne innan, nu blir det en Britax kid plus. Lillen på snart 3 får ha sin two way några år till Glad.

  • Karlaa

    Vände äldsta när han var 6,5 år. Då nådde han maxvikten på 25 kg, annars hade han kunnat sitta lite längre både längdmässigt och sett till benutrymme. Han är över medel på längden (minns inte exakta mått vid den åldern dock), och vi hade en gammal volvo v40 så inte världens rymligaste baksäte direkt.
    Andra barnet är 5 år och sitter bakåtvänd (men vi har en betydligt rymligare bil denna gången) och räknar med att han kan sitta ungefär lika länge som storebror.

    Har ärligt jättesvårt att förstå hur tex 3åringar skulle vara för stora för att sitta bakåtvända... Däremot är det jättestor skillnad på bilstolar, vi har använt Britax two-way och testat olika placeringar och förskjutningar av säten osv.
    Inte en enda gång har barnen klagat på att de suttit trångt.

  • tulip79

    Min son är 4,5 år o 116 cm lång. Han åker bakåtvänd i ena bilen o framåtvänd i den ena bilen.

Svar på tråden När bytte ni till framåtvänd bilbarnstol?