• sandreeww

    Föräldrapenning

    Jag har haft ett vikariat sedan 1 januari i år, började på 75% o gick upp till 81% i mars. Jobbar till o med sista september och sedan ser det ut som att det inte blir förlängt.

    Innan studerade jag o va timvikarie.

    Jag ska ha mitt första barn i början på mars. Är just nu 50% sjukskriven i två veckor pga tidig foglossning, har ett tungt jobb.

    Men när jag blir arbetslös fr.o.m. 1 oktober, räknas föräldrapenningen fortfarande på mitt nuvarande jobb?

    Kan man va timvikarie och halvtidssjukskriven?

    Och om jag är timvikarie kan jag fortfarande ta ut havandeskapspenning om jobbet räknas som tungt?

  • Svar på tråden Föräldrapenning
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Vi kan inte ge svar här i Familjeliv vilken årsinkomst som blir gällande för din sjukpenning och föräldrapenning. Vi kommer att göra en inkomstutredning när du ansöker om en ersättning från oss.


     


    När det gäller sjukskrivning och arbeta som timvikarie behöver du kontakta vårt Kundcenter 0771- 524 524.


     


    Även timanställda kan ansöka om graviditetspenning så utreder vi om man har rätt att få det. Ansökan och utlåtande om omplaceringsmöjligheter bör man skicka in mer än en månad innan 60:e dagen före beräknad förlossning.


     


     


     


    Hälsningar Asta, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning