• MimmiGbg

Provanställd och gravid - Hjälp?!

Råd eftersökes! Förvånad

Jag har precis fått reda på att jag är gravid. Är nu i mitten av min provanställning som ingenjör. Arbetsgivaren är inte känd för fula spel och jobbar för att få in fler kvinnor i branschen. Det känns skönt.

Men - Hur ska jag göra? När ska jag säga något? Jag vill inte lura någon samtidigt som jag vill ha kvar min anställning. När min provanställning går ut är jag i vecka 19-20. Jag skulle gissa att det börjar synas innan dess.

Orolig! Skrikandes Vad skulle ni göra?

• Svar på tråden Provanställd och gravid - Hjälp?!
  • Cyanea

Jag hade först och främst kollat lite med facket. Är du inte redan ansluten - anslut dig nu. De kan hjälpa dig om något skulle hända. De får inte avbryta din anställning pga graviditet, provanställning eller ej. 

Sen hade jag väntat tills åtminstone efter v. 12 då den värsta risken för missfall är över. Min chef visste långt innan av andra anledningar, men ärligt talat har ingen med saken att göra och du hinner ställa in dig på föräldraskapet i lugn och ro. 

Det är vad jag hade gjort, men gör det du känner är bäst :) STORT lycka till!!! Och grattis! 

• mirakelspektakel

Jag tror faktiskt inte att det nödvändigtvis måste synas i v 19-20, iaf inte om du passar vikten och klär dig smart och har lite tur. Vänta med att säga något tills det börjar synas, de har inget med din graviditet att göra! 

• MimmiGbg
    Cyanea skrev 2015-08-25 13:33:34 följande:

Jag hade först och främst kollat lite med facket. Är du inte redan ansluten - anslut dig nu. De kan hjälpa dig om något skulle hända. De får inte avbryta din anställning pga graviditet, provanställning eller ej. 

Sen hade jag väntat tills åtminstone efter v. 12 då den värsta risken för missfall är över. Min chef visste långt innan av andra anledningar, men ärligt talat har ingen med saken att göra och du hinner ställa in dig på föräldraskapet i lugn och ro. 

Det är vad jag hade gjort, men gör det du känner är bäst :) STORT lycka till!!! Och grattis! 

Jag är medlem i Unionen. Bra tips, jag ska absolut kolla med dem om lite idéer och tips. Det ligger nog en stor poäng i att vänta till v 12 oavsett pga risken för MF fram till dess. Problemet är att jag kan komma att kallas på kontroller oftare eftersom jag har dubbel livmoder (medför tydligen vissa risker). Jag får försöka lägga dom tidigt på morgonen och flexa. 
    mirakelspektakel skrev 2015-08-25 15:18:27 följande:

Jag tror faktiskt inte att det nödvändigtvis måste synas i v 19-20, iaf inte om du passar vikten och klär dig smart och har lite tur. Vänta med att säga något tills det börjar synas, de har inget med din graviditet att göra! 

Du har nog rätt. Jag avvaktar och ser hur kroppen utvecklas. Är nog mer orolig att dom ska känna sig lurade att jag lite sneaky och passande nog väntade till då den fasta anställningen blev ett faktum. Eller så spelar det ingen roll. Lurigt avvägt. 

Känns som jag vill säga det till hela världen! Men så vågar man inte.
  • Sous

Det är normalt att vänta till efter RUL om inte jobbet är sånt att man måste bli omplacerad pga graviditeten, ex för att man jobbar med vissa ämnen. Lägg RUL i v 20 och avvakta, det skulle jag göra. Jag såg inte gravid ut förrän v 20-22 med första barnet.

• MimmiGbg
    Sous skrev 2015-08-26 06:32:33 följande:

Det är normalt att vänta till efter RUL om inte jobbet är sånt att man måste bli omplacerad pga graviditeten, ex för att man jobbar med vissa ämnen. Lägg RUL i v 20 och avvakta, det skulle jag göra. Jag såg inte gravid ut förrän v 20-22 med första barnet.

Jasså? Okej, vad bra att veta!

Mitt jobb är inte särskilt skadligt eller ansträngande så jag kan gott vänta. Det är inte konstigt att vänta så länge då? Alltså att chefen kan tycka att det är konstigt?
    KaeJ skrev 2015-08-25 16:05:53 följande:

Egentligen behöver du inte säga nåt alls till chefen förens efter vecka 30. 
    Hoppas länken kan hjälpa lite.

www.unionen.se/sites/default/files/fragor_och_svar_om_foraldraledighet.pdf

Tack för en bra länk!
    I slutet är kärleken allt som räknas
  • Sous
    MimmiGbg skrev 2015-08-26 07:40:55 följande:
    Jasså? Okej, vad bra att veta!

Mitt jobb är inte särskilt skadligt eller ansträngande så jag kan gott vänta. Det är inte konstigt att vänta så länge då? Alltså att chefen kan tycka att det är konstigt?
    KaeJ skrev 2015-08-25 16:05:53 följande:

Egentligen behöver du inte säga nåt alls till chefen förens efter vecka 30. 
    Hoppas länken kan hjälpa lite.

www.unionen.se/sites/default/files/fragor_och_svar_om_foraldraledighet.pdf

Tack för en bra länk!
    I slutet är kärleken allt som räknas
    Nej, det tror jag verkligen inte. Min chef sa när jag berättade att hon själv också avvaktat till efter RUL. Säg bara när du berättar att du valde att vänta till efter ultraljudet. Då får du ju ett förlossningsdatum också som ni kan ha det som utgångspunkt för din föräldraledighet. Man kan ju bli flyttad två veckor på RUL.
  • MimmiGbg
    Sous skrev 2015-08-26 14:13:39 följande:
    Nej, det tror jag verkligen inte. Min chef sa när jag berättade att hon själv också avvaktat till efter RUL. Säg bara när du berättar att du valde att vänta till efter ultraljudet. Då får du ju ett förlossningsdatum också som ni kan ha det som utgångspunkt för din föräldraledighet. Man kan ju bli flyttad två veckor på RUL.
    Ah! Good point. Jag tror jag gör så. 
  • amalie79
    MimmiGbg skrev 2015-08-25 13:21:24 följande:

Råd eftersökes! 

Jag har precis fått reda på att jag är gravid. Är nu i mitten av min provanställning som ingenjör. Arbetsgivaren är inte känd för fula spel och jobbar för att få in fler kvinnor i branschen. Det känns skönt.

Men - Hur ska jag göra? När ska jag säga något? Jag vill inte lura någon samtidigt som jag vill ha kvar min anställning. När min provanställning går ut är jag i vecka 19-20. Jag skulle gissa att det börjar synas innan dess.

Orolig!  Vad skulle ni göra?

[quote=75678799][quote-nick]mirakelspektakel skrev 2015-08-25 15:18:27 följande:[/quote-nick]Jag tror faktiskt inte att det nödvändigtvis måste synas i v 19-20, iaf inte om du passar vikten och klär dig smart och har lite tur. Vänta med att säga något tills det börjar synas, de har inget med din graviditet att göra! [/quote

I den bästa av världar så är det så. Jag är dock i v 19+4, med första barnet och har inte kunnat dölja det på 6 veckor ungefär. Och då har jag knappt gått upp alls. Skulle säga att går man upp från början är det nästan lättare att dölja det, då ser man lite småfet ut bara...:)

Men vänta iaf till v 12, det håller jag med om. Berätta sedan för chefen. För ärligt talat, vill man verkligen jobba för ett företag som kör med fula knep oavsett??
  • MimmiGbg
    amalie79 skrev 2015-08-26 14:36:03 följande:
    [quote=75678799][quote-nick]mirakelspektakel skrev 2015-08-25 15:18:27 följande:[/quote-nick]Jag tror faktiskt inte att det nödvändigtvis måste synas i v 19-20, iaf inte om du passar vikten och klär dig smart och har lite tur. Vänta med att säga något tills det börjar synas, de har inget med din graviditet att göra! [/quote

I den bästa av världar så är det så. Jag är dock i v 19+4, med första barnet och har inte kunnat dölja det på 6 veckor ungefär. Och då har jag knappt gått upp alls. Skulle säga att går man upp från början är det nästan lättare att dölja det, då ser man lite småfet ut bara...:)

Men vänta iaf till v 12, det håller jag med om. Berätta sedan för chefen. För ärligt talat, vill man verkligen jobba för ett företag som kör med fula knep oavsett??
    Jag får känslan av att min chef inte kommer att möta mig med annat än ett hjärtligt grattis, men en blir ju så mänsklig och dödlig inför det faktum att man så lätt kan sägas upp som provanställd. En bra början är att vänta till v 12 sen får vi se. Glad
  • MimmiGbg

Otroligt nog så löste sig denna oro när vi köpte lägenhet och fick problem med banken. Mina fina, fina chefer fastställde mig så för att vi skull kunna få bolånet! :) Jag vet inte hur jag kan tacka dom! :')

Jag får försöka komma på ett fyndigt och förlåtande sätt att säga att jag ska på mammaledighet i april/maj men jag tror inte det ska vara några problem. :)

Annars vet jag inte hur jag hade lyckats stilla min oro. Idag ska det bokas tid hos BM.

Svar på tråden Provanställd och gravid - Hjälp?!