• Björken

Fyraåring som inte vill drömma

Vi har en snart fyraåring som inte vill sova på kvällarna, för hen vill inte drömma. Barnet säger att hen inte vill sova för att då drömmer man och drömmar är otäcka. Barnet berättar om att hen, vid en resa, drömt om sig själv och vännerna på förskolan och att hen då längtade hem. Jag försöker förklara att alla människor drömmer och att det inte är farligt. Att en drömmer både glada och otäcka drömmar, men att en behöver drömma för att hjärnan sorterar saker då. Det är tydligt att barnet drömmer mycket, då hen gnisslar tänder, rör sig och utstöter ljud när hen sover.

Nu har det gått så pass långt att vårt barn inte vill sova utan bestämmer sig för att ligga och titta i taket för att inte somna. Hur får en en snart fyraåring att kunna somna utan rädsla för drömmar?

• Svar på tråden Fyraåring som inte vill drömma
  • Långbenopluto

Mitt barn är likadan... vi har köpt en drömfångare som vi har förklarat hur den funkar med mardrömmar.... den hänger ovanför hans säng och det funkar rätt så bra

• Björken
    Tines skrev 2015-08-25 20:35:06 följande:

Mitt barn är likadan... vi har köpt en drömfångare som vi har förklarat hur den funkar med mardrömmar.... den hänger ovanför hans säng och det funkar rätt så bra

Det var en bra idé. Kanske värt att testa.
Svar på tråden Fyraåring som inte vill drömma