• Maja Stockholm

Han vill ha barn nu men jag tvekar

Hej,
    Jag har ett problem som jag inte hittat tidigare på det här forumet, så jag testar att starta en ny tråd. Jag och min man gifte oss för bara någon månad sen, vi har känt varandra i över 10 år. Vi är alltså säkra på att vi vill vara med varandra resten av livet och vi vet att vi vill ha barn tillsammans. Min man är 10 år äldre än mig och vill på grund av att han "börjar bli gammal" ha barn NU. Jag är 26 och tvekar på om jag verkligen vill ha barn just nu, jag skulle nog gärna vänta några år för att hinna jobba ett par år till (har jobbat ett år efter jag tog högskoleexamen). Jag vill hinna jobba, resa, bygga upp en stabilare ekonomi med en buffert osv. Min fråga är nu, hur mycket ska man kompromissa? Om jag ger med mig och skaffar barn ganska snart, kommer jag då att hålla honom skyldig varje gång det blir lite jobbigt? Hur vet man att man är redo att skaffa barn? Jag har flera vänner som pratar om barn hela tiden och verkligen längtar efter att få barn. Det gör inte jag, jag har aldrig längtat efter barn. Jag tycker att det verkar lite läskigt och är lite orolig över hur stor omställning det kommer att bli. Men kan man kompromissa om när man ska skaffa barn? Och hur vet man när man är redo, måste man vara en barnälskare?

• Svar på tråden Han vill ha barn nu men jag tvekar
  • Birgitta02

Det är aldrig rätt tid att skaffa barn. Men när väl barnet kommer är det idel glädje. En kärlek som du aldrig känt någonsin till någon annan människa. Och man ångrar aldrig ett barn som finns. Du är 26 år och är inte nån barnunge längre. Det mesta du vill göra kan du göra ändå, trots att du har barn. Faktiskt.

• Birgitta02

PS. Jag har aldrig "tyckt om" barn. Precis som jag aldrig "tyckt om" vuxna. Det funkar inte så. Men ditt eget barn kan du inte göra annat än älska villkorslöst. Naturen är inrättad så. När det gäller människor utanför ens familj så är ju barn individer precis som vuxna är. Vi gillar ju inte alla vuxna - vi gillar inte alla barn. Bara dom vi kommer väldigt nära. Så nej, man behöver inte vara någon barnälskare.

• äldreochklokare

är det du som startade den andra tråden om samma ämne? 

Jag svarade i af i den att man vet inte hur lång tid det kan ta att få barnen. För oss tog det 3 år innan det ens tog sig. Sånt får man också tänka på

• Maja Stockholm

Det känns bra att jag kan lita på naturen. Nej, det är sant. Man vet aldrig hur lång tid det tar, jag har tänkt på det också. Men när det är ett så stort beslut att fatta vill jag känna mig helt säker på att det är rätt.

• Innnnnn
    Klart du ska vänta om du inte känner dig redo, vill du ut o resa och ha det gött utan barn ska du väl få det, vill du jobba lite mera och känna dig säkrare i ditt yrke ska du göra det. 
    Ta det lugnt du kan skaffa barn i 30 års åldern är väl absolut inget fel med det. 
  • Haerd94

Åh vad jag önskar att jag var i din sits haha! Är 21 och drömmer om att få bli mamma varje dag, sambon känner sig inte redo & jag kommer aldrig pressa honom till det.

Men vi alla vill olika saker i livet, känner du inte att du vill ha barn än så är det så :)

• Annaspilar

Jag är redo nu men inte min sambo. Jag blir 35, han 31, vi har bott tillsammans i 6 månader och varit tillsammans snart i 2 år. Inga barn innan för någon av oss. Men vill inte pressa honom, men känner ändå att min tid tickar på.

Däremot håller jag andra här att man kan visst resa med barn osv. Min familj har rest med ett gravt handikappat barn, en fyraåring och mig till Gran Canaria. Allt går om man vill. Så livet tar ju inte slut för att man får barn. Jag kan knappt vänta tills det blir min tur med barn.

• Anonym4321

Att skaffa barn tycker jag är en sån där grej man inte ska kompromissa kring. Om du inte känner dig redo, forcera inte fram något. Förklara hur du känner och vad du känner behövs för att eventuellt bli redo. Finns många som vill göra precis de saker du beskriver innan de skaffar barn. Har man en vettig partner så respekterar hen det även om det finns motstridiga behov. Kommunicera kring dem. Förståelse är viktigt för att relationen ska vara trygg.

• Milou3
    Maja Stockholm skrev 2015-08-26 09:05:56 följande:

Hej,

Jag har ett problem som jag inte hittat tidigare på det här forumet, så jag testar att starta en ny tråd. Jag och min man gifte oss för bara någon månad sen, vi har känt varandra i över 10 år. Vi är alltså säkra på att vi vill vara med varandra resten av livet och vi vet att vi vill ha barn tillsammans. Min man är 10 år äldre än mig och vill på grund av att han "börjar bli gammal" ha barn NU. Jag är 26 och tvekar på om jag verkligen vill ha barn just nu, jag skulle nog gärna vänta några år för att hinna jobba ett par år till (har jobbat ett år efter jag tog högskoleexamen). Jag vill hinna jobba, resa, bygga upp en stabilare ekonomi med en buffert osv. Min fråga är nu, hur mycket ska man kompromissa? Om jag ger med mig och skaffar barn ganska snart, kommer jag då att hålla honom skyldig varje gång det blir lite jobbigt? Hur vet man att man är redo att skaffa barn? Jag har flera vänner som pratar om barn hela tiden och verkligen längtar efter att få barn. Det gör inte jag, jag har aldrig längtat efter barn. Jag tycker att det verkar lite läskigt och är lite orolig över hur stor omställning det kommer att bli. Men kan man kompromissa om när man ska skaffa barn? Och hur vet man när man är redo, måste man vara en barnälskare?

Tycker lätt du ska vänta om du inte är säker.

Det är en enorm omställning att skaffa barn! Ditt ego och dina viljor skjuts automatiskt åt sidan.

Sen är det så klart helt underbart och man älskar sitt barn över allt annat men är du osäker så vänta.

Min kropp fullkomligt skrek efter barn när jag var 28 år och ändå blev jag rätt chockad över den omställning som blev. Lycka till i ditt beslut.
Svar på tråden Han vill ha barn nu men jag tvekar