• Fejkisen

Tyskland gör undantag för Dublinförordningen

Ja, som rubriken säger "Tyskland gör undantag för Dublinförordningen"

I Sverige kopplar man rasismens framgång till invandringen medan Tyskland öppnar man sina gränser till asylsökande som var i andra länder i början trotts våldsamma situationer mot asylsökande och trotts konservativa regeringen (alltså inte röd eller grön). Och "EU välkomnar beslutet som ett uttryck för europeisk solidaritet."
    Vad tycker ni? Borde Sverige också göra undantag för Dublinförordningen? Är det verkligen solidaristiskt att göra det?

www.dn.se/nyheter/varlden/tyskland-gor-undantag-fran-dublinforordningen/

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6240361

• Svar på tråden Tyskland gör undantag för Dublinförordningen
  • EnGladPingvin

Dublinförordningen gäller i praktiken inte längre. Mottagningsländerna såsom Grekland, Italien m.fl. har ett så oerhört tryck på sig att de inte längre bryr sig om att ta fingeravtryck eller registrera alla som kommer. De skickar stora mängder av flyktingar vidare fullt medvetna om att de bryter mot förordningen. Och vem kan egentligen anklaga dem? Hur ska de kunna ta emot alla? Det är i stort sett omöjligt att ta sig till Sverige eller Tyskland (som ofta är slutmålet) för dessa flyktingar utan att passera ett annat EU-land. Ändå tar Tyskland och Sverige emot flest av dem. Dublinförordningen har inte följts de senaste åren. Tyskland väljer bara att uttala det.

• Fejkisen
    EnGladPingvin skrev 2015-08-26 17:54:42 följande:

Dublinförordningen gäller i praktiken inte längre. Mottagningsländerna såsom Grekland, Italien m.fl. har ett så oerhört tryck på sig att de inte längre bryr sig om att ta fingeravtryck eller registrera alla som kommer. De skickar stora mängder av flyktingar vidare fullt medvetna om att de bryter mot förordningen. Och vem kan egentligen anklaga dem? Hur ska de kunna ta emot alla? Det är i stort sett omöjligt att ta sig till Sverige eller Tyskland (som ofta är slutmålet) för dessa flyktingar utan att passera ett annat EU-land. Ändå tar Tyskland och Sverige emot flest av dem. Dublinförordningen har inte följts de senaste åren. Tyskland väljer bara att uttala det.

Jag blir bara nyfiken var de informationen kommer ifrån. Jag hittar ingenting om att Grekland, Italien m.fl. inte följer Dublinförordningen och inte tar fingeravtryck eller inte registrerar asylsökande. Och snälla hänvisa till inte såna hemsidor som exponerat eller liknande. Tack!
  • EnGladPingvin
    Fejkisen skrev 2015-08-26 18:10:04 följande:
    Jag blir bara nyfiken var de informationen kommer ifrån. Jag hittar ingenting om att Grekland, Italien m.fl. inte följer Dublinförordningen och inte tar fingeravtryck eller inte registrerar asylsökande. Och snälla hänvisa till inte såna hemsidor som exponerat eller liknande. Tack!
    Jag har inga källor i huvudet, men jag har aldrig varit inne på exponerat. Jag läser SvD och DN samt tittar på rapport. Från någon av de källorna kommer det. Det är egentligen som jag förstått det ingen hemlighet. Mottagningsländerna har ett enormt tryck på sig.  Och det är väl egentligen inte så svårt att räkna ut själv. Hur tar de sig så många till Sverige utan att passera något annat EU-land?

Själv tycker jag Dublinförordningen är förlegad. Alla EU-länder måste hjälpas åt.
  • Anonym (hurra!!)

Undrar om det tyska folket uppskattar det vad dom styrande gör med landet, nått måste vara kraftigt fel om man går ut med såna uppmaningar, i och för sig det kanske man skulle göra i Sverige också med tanke på hur det ser ut här.

denkorteavis.dk/2015/shorts-og-bare-arme-er-nu-fortid-for-pigerne-pa-skolen-fordi-det-kan-oge-risikoen-for-voldtaegt-fra-asylansogerne-der-bor-ved-siden-af-skolen/

Burka på tonårstjejer för att undvika missförstånd?

Sen har vi ju det lilla problemet att shariapoliser patrulerar dom mer förslummade områden men vem bryr sig egentligen...

• Anonym (N)

Jag tycker det är helt rätt.
    Som En glad pingvin skriver, Dublinförordningen funkar inte ens och även om den gjorde det, så gott som alla flyktingar landar i Italien och Grekland först.
    Det kan inte vara meningen att lägga hela ansvaret på dom.
    Vi måste hjälpas åt solidariskt hela Europa om vi ska klara det här på ett bra sätt, 
    Tyskland och Sverige är humanitära föredömen medan en hel del andra länder borde skämmas. 

• Anonym (N)
    Anonym (hurra!!) skrev 2015-08-26 18:44:59 följande:

Undrar om det tyska folket uppskattar det vad dom styrande gör med landet, nått måste vara kraftigt fel om man går ut med såna uppmaningar, i och för sig det kanske man skulle göra i Sverige också med tanke på hur det ser ut här.

denkorteavis.dk/2015/shorts-og-bare-arme-er-nu-fortid-for-pigerne-pa-skolen-fordi-det-kan-oge-risikoen-for-voldtaegt-fra-asylansogerne-der-bor-ved-siden-af-skolen/

Burka på tonårstjejer för att undvika missförstånd?

Sen har vi ju det lilla problemet att shariapoliser patrulerar dom mer förslummade områden men vem bryr sig egentligen...

Det där är fel tycker jag, vi ska inte anpassa oss efter deras tro, aldrig.
    Vi lever i ett sekulärt samhälle, dom får acceptera det om dom väljer att komma hit och gör dom inte det ska dom ut.
  • Anonym (hurra!!)
    Anonym (N) skrev 2015-08-26 18:51:50 följande:

Jag tycker det är helt rätt.
    Som En glad pingvin skriver, Dublinförordningen funkar inte ens och även om den gjorde det, så gott som alla flyktingar landar i Italien och Grekland först.
    Det kan inte vara meningen att lägga hela ansvaret på dom.
    Vi måste hjälpas åt solidariskt hela Europa om vi ska klara det här på ett bra sätt, 
    Tyskland och Sverige är humanitära föredömen medan en hel del andra länder borde skämmas. 

Humanitära föredömen?

Nja, jag skulle mer säga självmordskandidater som leker med alla våra liv som insats.

jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE7955069/Vor-tids-folkevandring/

Dom kloka i det hela är dom som just nu sätter in militär mot invasionen.

www.reuters.com/article/2015/08/26/us-europe-migrants-hungary-idUSKCN0QV0L720150826

• Anonym (hurra!!)
    Anonym (N) skrev 2015-08-26 18:53:41 följande:
    Det där är fel tycker jag, vi ska inte anpassa oss efter deras tro, aldrig.
    Vi lever i ett sekulärt samhälle, dom får acceptera det om dom väljer att komma hit och gör dom inte det ska dom ut.

Men det är som oundvikligt händer i och med dom vägrar anpassa sig efter våra livsstil eller värderingar, inte ens nödhjälp passar om det kommer med fel bläck på.

www.liveleak.com/view

• Anonym (Kim)
    Anonym (hurra!!) skrev 2015-08-26 19:00:14 följande:

Men det är som oundvikligt händer i och med dom vägrar anpassa sig efter våra livsstil eller värderingar, inte ens nödhjälp passar om det kommer med fel bläck på.

www.liveleak.com/view

Kan du vara snäll skaffa en egen tråd och leka islamofob där är du snäll?
  • Anonym (hurra!!)
    Anonym (Kim) skrev 2015-08-26 19:11:27 följande:
    Kan du vara snäll skaffa en egen tråd och leka islamofob där är du snäll?

Menar du på att detta inte stämmer?

• Anonym (Kim)
    Anonym (hurra!!) skrev 2015-08-26 19:13:20 följande:

Menar du på att detta inte stämmer? 

Lägg ner! Du trollar nu bara.
  • Anonym (N)
    Anonym (hurra!!) skrev 2015-08-26 19:00:14 följande:

www.liveleak.com/view

Det där tror jag inte ett ögonblick på. 
    Den där videon har vantolkats och det framgår inte att det handlar om det som man vill ge sken av att det handlar om.
    För mig är det där paranoida tankar, dom allra flesta som kommer hit vill inget hellre än att anpassa sig och bli en del av vårt land och bidra.
    Sen finns det självklart individer som är svin, som är fundamentalister, som är kriminella även bland flyktingar, något annat vore väl konstigt med tanke på vilken stor grupp människor det är, självklart finns det ruttna äpplen där också precis som överallt annars.
    Det viktiga är att vi inte låter dom sätta agendan.
    Men vi ska lika lite låta främlingsfientliga, paranoida sätta den. 
    Men nu är vi offtopic och av respekt för ts så avslutar jag här. 
  • Anonym (monica)
    Fejkisen skrev 2015-08-26 18:10:04 följande:
    Det är enkel matematik. Kolla på hur många som ankommit till Italien
    och hur många som sökt asyl.  Italien är ett rent transitland, undantaget är om
    du tex är Libyer och kan Italienska eller har släkt/kontakter i Italien då är det ditt
    slutmål.  Grekland samma sak.
    Inte ens Grekiska och Italienska ungdomar stannar kvar i landet utan söker
    lyckan i framförallt England, Holland osv

• Anonym (SÅ)

Det kommer inte dröja innan vi sätter upp murar, då situationen börjar sakta med säkert spåra ur totalt.

Svar på tråden Tyskland gör undantag för Dublinförordningen