• fluffey

Olämplig lek av fritidspedagog?

Vår dotter går i lågstadiet. Idag berättade hon att efter rasten kallade en av hennes fritidspedagoger på henne med en handrörelse (vinkade dit henne med sitt pekfinger) när han satt på soffan. När hon kom fram till honom, klappade han på sina lår för att visa att hon skulle sätta sig i hans knä. Hon gjorde som han visade men gick snabbt av och sa ?Nej, jag vill stå?. Då höll han fast henne (händer på magen, hon med ryggen mot honom och kroppen mellan hans lår) och räknade ner från fem. Sedan kittlade han henne, och därefter höll han fast henne igen (som tidigare) och räknade ner från fem igen. Därefter släppte han henne, och hon gick för att sätta sig på en stol. Då sa han: ?Kom tillbaka för jag glömde göra en sak?. Hon gick tillbaka till honom och han formade då händerna som klor och placerade fingrarna på hennes knän, sedan drog han ut fingrarna i en smekande rörelse längs hennes knän.

Hur lämpligt tycker ni att detta är? Dvs. att en manlig fritidspedagog leker så med en liten flicka.

Vad ska man göra som förälder i en sådan situation, om man tycker att det är olämpligt?

• Svar på tråden Olämplig lek av fritidspedagog?
  • viseversa

Det med knäna var inte så farligt. Däremot hade jag inte känt mig bekväm med det andra. Tyckte din dotter det var obehagligt och kändes fel så är det såklart fel också. Allt handlar om hur hon upplevde det och hennes känslor kring detta ska styra lite. Hade en pedagog gjort så på mig i samma ålder hade jag inte heller uppskattat det faktiskt. 

• fluffey

Tack för svar :)

Jag frågade henne nyss, och det enda hon tyckte var kul var när han kittlade henne. 

Jag tror inte heller att hon skulle berätta allt det här om det vore normalt/ bekvämt för henne.

Mvh

• Mytime

Diskutera det med förskolechefen för oavsett behöver pedagogen få tänka efter.

• fluffey

Tack för rådet.

Jag mejlade rektorn. Även om pedagogen var välvillig tycker jag att "leken" ändå är olämplig och kan minst sagt missuppfattas.

• miamaria777

Jag tycker inte att det är ok att pedagoger håller fast barn mot deras vilja, hur välvilligt det än må vara. De är ju starkare och en auktoritet gentemot barnet. Min dotter, som då var 5 år, hade en fröken på förskolan (kvinna) som brukade pussa och krama barnen fast de inte ville. Min dotter gillade inte alls detta men vågade inte säga nej. Men det positiva var att vi fick ett bra tillfälle att prata med dottern om integritet och att man inte ska acceptera att nån annan gör något med ens kropp som man inte vill.

• Punkster

Till att börja med så tycker jag att TS bör ta upp detta med pedagogen ifråga, innan man hör av sig till rektorn. Det brukar gå lättast att förstå varandra och lösa ev. problem på det sättet.

Svar på tråden Olämplig lek av fritidspedagog?