• Anonym (Ögat)

Vad är det här för ögonfärg?

Har frågat detta förut men kom på att det är bättre att visa några olika bilder i olika ljus, så här kommer de:

Och såhär ser ett öga ut i närbild (om det hjälper något?):

Tack tack.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är det här för ögonfärg?
  • Anonym (Gröna)

Jag har likadana ögon. För mig är de gröna. Gröna ögon innehåller egentligen inslag av gult och det syns tydligt på den stora bilden. På håll uppfattar emellertid de flesta ögonen som blå. Det är också så att man kan uppfatta dem olika i olika ljus.

Martin

• Anonym (Ögat)
    Anonym (Gröna) skrev 2015-08-30 07:22:51 följande:
    Jag har likadana ögon. För mig är de gröna. Gröna ögon innehåller egentligen inslag av gult och det syns tydligt på den stora bilden. På håll uppfattar emellertid de flesta ögonen som blå. Det är också så att man kan uppfatta dem olika i olika ljus.

Martin
    Mm, jag har också sett det gula lagret som ligger över det blågrå, men det verkar som att många bara skiter i det och säger "det finns få ögon som är helt blå", jag förstår att folk kallar det blå om man ser det blå tydligt, men i mitt fall så ligger det där gulgröna tunna lagret så pass mycket över det gråblå så man ser liksom inte det blå förutom i vissa ljus.

Skulle gärna ha mer definierad färg, hatar att inte kunna beskriva min ögonfärg med ett ord. Men jag antar att "smutsgrå" (där smuts = andra färger (alltså inte grå alls, ahhah)) skulle kunna fungera.
  • Anonym (grå)

Men alltså, kollar ni så här noga på alla andras ögon också? De flesta svenskar, som inte har bruna ögon, har gråblå ögon, men inga ögon är ju monokroma. Att man har gula eller gröna stänk eller fläckar förändrar inte det dominerande intrycket på håll.

• Anonym (Ögat)
    Anonym (grå) skrev 2015-08-30 11:57:12 följande:
    Men alltså, kollar ni så här noga på alla andras ögon också? De flesta svenskar, som inte har bruna ögon, har gråblå ögon, men inga ögon är ju monokroma. Att man har gula eller gröna stänk eller fläckar förändrar inte det dominerande intrycket på håll.
    Jag är bara inne på mina egna ögon nu, jag tycker aldrig de ser blå ut, inte ens på håll. Så det är väl det jag är fundersam över. Men man uppfattar ju färg annorlunda, så det kanske är nåt sånt. För mig ser mina ögon mest tråk-grå ut, åt det gröna hållet, bara åt blå i vissa ljus (ganska sällan det syns, imo). Jag måste anstränga mig rätt mycket om mina ögon ska se blå ut för mig, att kisa gör den enklare att se, men då är ju allt suddigt.

Jag förstår liksom bara inte. Men det spelar ingen roll, jag ställde frågan för att jag var intresserad av att se vad olika människor ser och vad flest ser. De allra flesta verkar ju se gråblå. 

Sen kan ju monitorn man ser bilderna på kanske ge olika färg, sen är ju bilderna inte speciellt bra kvalitet på så den är väl inte helt rätt färg på dom. Kanske borde gå upp till folk på gatan och fråga om jag vill ha ett mer korrekt resultat av en sånhär omröstning, men det är kul ändå :)
  • Anonym (grå)
    Anonym (Ögat) skrev 2015-08-30 12:57:25 följande:
    Jag är bara inne på mina egna ögon nu, jag tycker aldrig de ser blå ut, inte ens på håll. Så det är väl det jag är fundersam över. Men man uppfattar ju färg annorlunda, så det kanske är nåt sånt. För mig ser mina ögon mest tråk-grå ut, åt det gröna hållet, bara åt blå i vissa ljus (ganska sällan det syns, imo). Jag måste anstränga mig rätt mycket om mina ögon ska se blå ut för mig, att kisa gör den enklare att se, men då är ju allt suddigt.

Jag förstår liksom bara inte. Men det spelar ingen roll, jag ställde frågan för att jag var intresserad av att se vad olika människor ser och vad flest ser. De allra flesta verkar ju se gråblå. 

Sen kan ju monitorn man ser bilderna på kanske ge olika färg, sen är ju bilderna inte speciellt bra kvalitet på så den är väl inte helt rätt färg på dom. Kanske borde gå upp till folk på gatan och fråga om jag vill ha ett mer korrekt resultat av en sånhär omröstning, men det är kul ändå :)
    Jag tycker att dina ögon ser grå ut, men "tråkgrå" vet jag inte om jag skulle säga? Jag tycker de ser vackra ut, oavsett färg. Och färgen upplever man ju i kontrast till sin omgivning, så ifall du skulle sminka ögonen i lila toner skulle du antagligen framhäva det grönaktiga i dem, om det är gröna du vill att de ska uppfattas som. Lägg ut en bild här sedan, och ställ frågan igen.
  • Anonym (Ögat)
    Anonym (grå) skrev 2015-08-30 13:11:10 följande:
    Jag tycker att dina ögon ser grå ut, men "tråkgrå" vet jag inte om jag skulle säga? Jag tycker de ser vackra ut, oavsett färg. Och färgen upplever man ju i kontrast till sin omgivning, så ifall du skulle sminka ögonen i lila toner skulle du antagligen framhäva det grönaktiga i dem, om det är gröna du vill att de ska uppfattas som. Lägg ut en bild här sedan, och ställ frågan igen. smile1.gif
    Jag tycker ju att alla färger kan se vackra ut, blå som grå som gröna. Dock är ju gråblå ögon rätt trist (tycker jag), inte en speciellt intensiv färg, men liksom inte helt grå (som är fint om det är liksom...helt grå). 

Jag hade gillat min ögonfärg mer om de hade varit helt grå, eller helt blå, eller helt gröna. Men nu är de ju inte det. 

Har haft lila ögonskugga förut, men vet inte om jag har kvar den. Får se, får rota runt lite. Men sen har jag ju ingen bra kamera. Kameran som tog nedersta fotot var den bästa jag hade, men den dog, fast den förvrängde färger hela tiden, så kanske lika bra.
  • Anonym (Brungrön)

Blir dina ögon mer blå i solljus? Jag känner en tjej som har grå ögon men när hon är ute i solljus kommer det blåa fram. Själv har jag brungrönt men i solljus syns inte det bruna utan de ser olivgröna ut.

• Anonym (Ögat)
    Anonym (Brungrön) skrev 2015-08-30 13:49:29 följande:
    Blir dina ögon mer blå i solljus? Jag känner en tjej som har grå ögon men när hon är ute i solljus kommer det blåa fram. Själv har jag brungrönt men i solljus syns inte det bruna utan de ser olivgröna ut.
    Nej, för mig ser de alltid lite gröna ut, vissa andra som jag frågar tycker också de ser gröna ut, andra säger bara "Va?" och stirrar mig i ögonen när jag påstått att de är grönaktiga. Över datorn verkar de flesta tycka att jag har blå ögon... 

Kan ju visa en bild där jag själv ser det blå i dom (i det ljus jag oftast själv ser det blå). I sid-ljus (från fönsterna här, inte solljus).

• Anonym (Ögat)

där lyser det blå liksom igenom det där lagret av gulgrönt, men oftast gör det inte det.

• Anonym (Ögat)

Haha, hitta en till bild (antar att jag hade det här som mål med korten just den dag, "fånga det blå" :P

• Melinoe

För mig ser de ljusblå med olika blå nyaser i ut, utom på nedersta bilden i din Ts på den ser de blågrågula ut. Röstade på blå.

• Anonym (Ögat)
    Melinoe skrev 2015-08-30 14:24:58 följande:
    För mig ser de ljusblå med olika blå nyaser i ut, utom på nedersta bilden i din Ts på den ser de blågrågula ut. Röstade på blå.
    Tack för ditt svar, rätt kul att höra vad andra tycker
Svar på tråden Vad är det här för ögonfärg?