• Anonym (Undrar)

Hur kan man bli så överviktig att man väger tresiffrigt?

Det är inte för att vara elak. Jag undrar faktiskt. Jag väger mig varje dag. Om jag märker att det börjar dra iväg, till exempel på semestern (typisk period för mig att lägga på mig ett par kilo för mycket) ser jag över mina kostvanor och börjar röra lite extra på mig tills jag hamnat i normalläge igen.

Man vaknar plötsligt inte upp och väger 100 kg.

• Svar på tråden Hur kan man bli så överviktig att man väger tresiffrigt?
  • Nayaa

Elinka: Så du tror alltså att alla tjocka är i konstant viktuppgång? Det kan du väl inte på riktigt tro?

• Anonym (Lövet)
    elinka skrev 2015-09-05 11:03:17 följande:
    Har man låg ämnesomsättning får man ju anpassa intaget av mat efter det... Så faktum kvarstår att är man tjock så äter man för mycket! Dvs mer än man behöver
    Det är ju en sorglig missuppfattning att man behöver äta så himla mycket, med mellanmål i tid och otid, en vuxen fårdigväxt människa behöver väldigt lite mat... Och de som är tjocka är också de som resonerar som du och kallar en vanlig portion mat för svältföda... Och tycker det är sorgligt att inte äta mellanmål...
    Anonym (hm) skrev 2015-09-05 12:39:55 följande:
    Normalportion är ju typ 2 normalstora potatisar och inte 4-5 st som många kanske tar. Äta 5 köttbullar är heller inget onormalt. Klart att det är svårt att hålla vikten om man anser en "normalportion" är så mycket mer än vad det egentligen är. 

Tips ät inte mer än vad som fylls på en assiett!! 

Alltså  klart man får anpassa sig, men på riktigt det är omöjligt att leva ett liv som enbart går ut på att du konstant Varje dag, dag ut och dag in mäter, väg, skriver upp, räknar tänker på exakt allt du stoppar i dig..då menar jag allt. jag kan inte ta en banan = går upp i vikt, kan inte ta en smörgås på morgonen i stället för de 100 g 0,5 % yoghurten  för då går jag upp i vikt. osv osv.

En normal portion är 100 g kolhydrater, 100 g fisk/kött/fågel och resten grönsaker.
    Men för att jag inte ska gå upp får jag hålla mig på 50 g kolhydrater. och 60 g fågel/fisk kött..
    börjar jag bli trött på eftermiddagen på jobbet. blir det 1/ 2 dl 0.5% yoghurt.

så en dag är

Frukost: 100 g  0,5% youghurt.

Lunch: 50 g kolhydrater + 60 g Fisk/kött/fågel.

Middag: 50 g kolhydrater + 60 g Fisk/kött/fågel.

Då går jag ner + håller vikten...får aldrig ta en kaka om man är bjuden på fika, får aldrig äta på restaurang. eller jo får man ju men då får man kasta halva portionen..

jag skulle seriöst vilja se er två äta så här dag ut och dag in och aaaldrig ta en endaste tugga av något annat. så ska vi se hur kul ni tycker det är efter några år.

man blir ätstörd av det kan jag meddela.

och btw.. jag är inte ett dugg lyckligare när jag är normal viktig som när jag inte är det.. Det är inte vikten i sig som gör livet värt leva.
    jag går i typ samma sorts kläder iaf, jag simmar även som tjock. jag promenerar som tjock, jag målar tånaglar och naglar, jag rakar ben! allt är precis samma..ja förutom att jag som tjock Slipper ha med mig en jävla mat våg som väger allt jag äter innan! och att jag slipper ångest i fall jag tog den där jävla kakan för första gången på två år!.

så att klaga på överviktiga och anse att dem är Dumma i huvudet, lata Och typ vilja att man ska utrota dem helt från landets yta är ta me fan knäppt!.
    hellre fet och smart, än smal och totalt jävla puckad.

Hellre fet än på flykt från krig. jag kan fortsätt men jag tror ni fattar poängen! 

man ska fan vara glad för det liv man har oavsett hur man ser ut!.

• Anonym (Mjo)
    Anonym (Lövet) skrev 2015-09-05 13:17:26 följande:

Alltså  klart man får anpassa sig, men på riktigt det är omöjligt att leva ett liv som enbart går ut på att du konstant Varje dag, dag ut och dag in mäter, väg, skriver upp, räknar tänker på exakt allt du stoppar i dig..då menar jag allt. jag kan inte ta en banan = går upp i vikt, kan inte ta en smörgås på morgonen i stället för de 100 g 0,5 % yoghurten  för då går jag upp i vikt. osv osv.

En normal portion är 100 g kolhydrater, 100 g fisk/kött/fågel och resten grönsaker.

Men för att jag inte ska gå upp får jag hålla mig på 50 g kolhydrater. och 60 g fågel/fisk kött..

så en dag är

Då går jag ner + håller vikten...får aldrig ta en kaka om man är bjuden på fika, får aldrig äta på restaurang. eller jo får man ju men då får man kasta halva portionen..

jag skulle seriöst vilja se er två äta så här dag ut och dag in och aaaldrig ta en endaste tugga av något annat. så ska vi se hur kul ni tycker det är efter några år.

och btw.. jag är inte ett dugg lyckligare när jag är normal viktig som när jag inte är det.. Det är inte vikten i sig som gör livet värt leva.

jag går i typ samma sorts kläder iaf, jag simmar även som tjock. jag promenerar som tjock, jag målar tånaglar och naglar, jag rakar ben! allt är precis samma..ja förutom att jag som tjock Slipper ha med mig en jävla mat våg som väger allt jag äter innan! och att jag slipper ångest i fall jag tog den där jävla kakan för första gången på två år!.

så att klaga på överviktiga och anse att dem är Dumma i huvudet, lata Och typ vilja att man ska utrota dem helt från landets yta är ta me fan knäppt!.

Hellre fet än på flykt från krig. jag kan fortsätt men jag tror ni fattar poängen! 

Går du upp även om du tränar/motionerar (dvs förbränner) mer? Kan du äta den där extra smörgåsen då?
  • Anonym (Lövet)
    Anonym (Mjo) skrev 2015-09-05 13:20:52 följande:
    Går du upp även om du tränar/motionerar (dvs förbränner) mer? Kan du äta den där extra smörgåsen då?
    jag går till jobbet.
    jag går två timmar/dag med hunden.
    jag simmar tre dagar i veckan. och äter så där.
    så nej jag kan inte äta den där extra smörgåsen iaf. jag går upp
    jag är en sådan person som går upp bara jag Tittar på en sak. alltså jag skojar inte
    normala människor kan typ köpa en subway med kalkon och grönsaker (skippa såsen och osten) och de gör inget..jag lägger på mig direkt
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (Lövet) skrev 2015-09-05 13:24:16 följande:

jag går till jobbet.

jag går två timmar/dag med hunden.

jag simmar tre dagar i veckan. och äter så där.

så nej jag kan inte äta den där extra smörgåsen iaf. jag går upp

jag är en sådan person som går upp bara jag Tittar på en sak. alltså jag skojar inte

normala människor kan typ köpa en subway med kalkon och grönsaker (skippa såsen och osten) och de gör inget..jag lägger på mig direkt

Ok.. Det låter jobbigt.

Finns det inget att göra åt det?

Jag äter ju på samma sätt som du (inte samma saker) med våg och evigt räknande men det har jag ju valt själv, så jag tycker inte att det är lika jobbigt. Jag har ju själv valt en livsstil med sjukt mycket träning och strikt kost i perioder osv.. Jag går ju heller inte upp bara för att jag stoppar i mig nåt mer/annat..
  • Anonym (Lövet)
    Anonym (Mjo) skrev 2015-09-05 13:30:11 följande:
    Ok.. Det låter jobbigt.
    Finns det inget att göra åt det?
    Jag äter ju på samma sätt som du (inte samma saker) med våg och evigt räknande men det har jag ju valt själv, så jag tycker inte att det är lika jobbigt. Jag har ju själv valt en livsstil med sjukt mycket träning och strikt kost i perioder osv.. Jag går ju heller inte upp bara för att jag stoppar i mig nåt mer/annat..
    finns inget å göra åt det. så där av har jag perioder i livet då jag faktiskt skiter i min vikt. då annat är viktigare att bry sig i.
    som när min farmor låg för döden och jag inte fixade att äta korrekt (på grund av sorg osv så tappar jag mat lust) fine jag gick upp, men jag brydde mig inte för just där och då var det viktigare att orka med dagarna och sitta på sjukhuset.
    det är det jag menar man kan inte säga att alla övervikta är det pga mat, eller för att det inte bryr sig det är så mycket mer som sker i ens liv att vikten faktiskt inte alltid är så stor del av det. 
  • Anonym (hm)
    Anonym (Lövet) skrev 2015-09-05 13:17:26 följande:
    Anonym (hm) skrev 2015-09-05 12:39:55 följande:
    Normalportion är ju typ 2 normalstora potatisar och inte 4-5 st som många kanske tar. Äta 5 köttbullar är heller inget onormalt. Klart att det är svårt att hålla vikten om man anser en "normalportion" är så mycket mer än vad det egentligen är. 

Tips ät inte mer än vad som fylls på en assiett!! 

så en dag är

Är det 100 g kolhydrater okokt? Eller är det när de redan är kokt?

Okokt är 50-70 gram.

Själv äter jag inte både lunch och middag vanligtvis om dagarna. Äter heller inte så mycket kolhydrater heller.
    Tror helt enkelt att det är nåt som man äter mer utav än vad man behöver. 

Istället för yoghurt så tar jag hellre kvarg...
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (Lövet) skrev 2015-09-05 13:34:39 följande:

finns inget å göra åt det. så där av har jag perioder i livet då jag faktiskt skiter i min vikt. då annat är viktigare att bry sig i.

som när min farmor låg för döden och jag inte fixade att äta korrekt (på grund av sorg osv så tappar jag mat lust) fine jag gick upp, men jag brydde mig inte för just där och då var det viktigare att orka med dagarna och sitta på sjukhuset.

det är det jag menar man kan inte säga att alla övervikta är det pga mat, eller för att det inte bryr sig det är så mycket mer som sker i ens liv att vikten faktiskt inte alltid är så stor del av det. 

Självklart är inte alla det, men ditt fall är ju ganska extremt. Jag har talat om "de flesta"...
  • elinka

Lövet, du äter ju fel dessutom, skippa kolhydrater helt och var inte så rädd för fett, riktigt fett som ost och naturlig yoghurt... Läs på, så slipper du hålla på och tänka på det så mycket...

• Anonym (Lövet)
    elinka skrev 2015-09-05 14:34:20 följande:

Lövet, du äter ju fel dessutom, skippa kolhydrater helt och var inte så rädd för fett, riktigt fett som ost och naturlig yoghurt... Läs på, så slipper du hålla på och tänka på det så mycket...

Jag tål inte fett.

Där av låg fet halt på maten jag äter.

Läs på.. Amen tjena jag äter sånt som funkar med resten av min sjukdomsbild.

Så lchf kan brinna i rymden.

Aldrig att jag till sätter saker som gör mig sjuk, då kan jag inte jobba eller träna eller what ever.

Mycket fett är ingen mirakel medel
  • Anonym (Lövet)
    Anonym (hm) skrev 2015-09-05 13:37:12 följande:
    Är det 100 g kolhydrater okokt? Eller är det när de redan är kokt?

Okokt är 50-70 gram.

Själv äter jag inte både lunch och middag vanligtvis om dagarna. Äter heller inte så mycket kolhydrater heller.
    Tror helt enkelt att det är nåt som man äter mer utav än vad man behöver. 

Istället för yoghurt så tar jag hellre kvarg...
    Tillagat.

Ang kvarg så funkar inte det pga andra sjukdomar

Så det som jag äter är något jag lyckats sätta ihop så jag kan äta och ändå ha ett rätt normalt liv .
  • Anonym (Lövet)
    Anonym (Mjo) skrev 2015-09-05 13:37:14 följande:
    Självklart är inte alla det, men ditt fall är ju ganska extremt. Jag har talat om "de flesta"...
    Jo jag vet att det är extremt men ändå vet man ju faktiskt inte hur många som kan ha det så här.

Man vet ju inte heller hur många som har andra saker som gör att de kanske inte orkar eller fixar vikt problemen nu.

När man ser en människa på stan som är rundare än vad normalt.. Så drar man ju genast i spakarna att oj den personen äter ju bara chips, godis, McDonalds osv osv .

Fast det kanske inte alls är så.

Det är ju det många i tråden skriver om att bara för att man är överviktig så sitter man ju inte och moffar godis eller chips varje dag.

Utan man äter normal mat och då känns det inte som om man behöver göra något åt det. Eller så är det så att man älskar sig själv som större än smalare. Inte alla tycker smal är snyggt.
  • elinka
    Anonym (Lövet) skrev 2015-09-05 14:55:34 följande:

Jo jag vet att det är extremt men ändå vet man ju faktiskt inte hur många som kan ha det så här.

Man vet ju inte heller hur många som har andra saker som gör att de kanske inte orkar eller fixar vikt problemen nu.

När man ser en människa på stan som är rundare än vad normalt.. Så drar man ju genast i spakarna att oj den personen äter ju bara chips, godis, McDonalds osv osv .

Fast det kanske inte alls är så.

Det är ju det många i tråden skriver om att bara för att man är överviktig så sitter man ju inte och moffar godis eller chips varje dag.

Utan man äter normal mat och då känns det inte som om man behöver göra något åt det. Eller så är det så att man älskar sig själv som större än smalare. Inte alla tycker smal är snyggt.

Om jag ser någon som är rundare än normalt så tänker jag att de äter för mycket, punkt... Och så är det ju också!
  • Anonym (Lövet)
    elinka skrev 2015-09-05 15:28:36 följande:
    Om jag ser någon som är rundare än normalt så tänker jag att de äter för mycket, punkt... Och så är det ju också!
    Men gå runt och tro det då.

Denna diskussion börjar gå på repeat nu.

Många här har ju sagt att så inte är fallet.

Sen att du vägrar ta in den informationen och anse oss ljuga det får stå för dig.

Fet hatare finns det gott om, tur är väll att tjocka kan banta med hatare blir aldrig bättre än konkelbären i röva.
  • Anonym (varför)
    elinka skrev 2015-09-05 15:28:36 följande:

Och varför lägger du din energi på att tänka på andras kroppar och matvanor överhuvudtaget?
  • Nayaa

Elinka: Du svarade aldrig på min fråga längre upp och fortsätter att mala på om samma saker.

Du tror alltså att alla tjocka är i konstant viktuppgång?

Svar på tråden Hur kan man bli så överviktig att man väger tresiffrigt?