• grubblerier

Gravid och studerande

Hej hörrni!

Jag fick nyss veta att jag är gravid. Var inte planerat och vi är osäkra på om vi ska behålla det. Vi skulle hemskt gärna göra det men det är ett så oerhört olägligt tillfälle. Egentligen finns varken tid, ekonomi eller bostad för det. Jag börjar plugga sista terminen på ssk-programmet nästa vecka. Vi bor i en liten men dyr tvåa m.m.

Så jag har lite funderingar såklart o hoppas att det finns någon här som kanske varit i en liknande situation. För det första, är det någon här som har erfarenheter av att plugga samtidigt som graviditeten? Sista terminen består endast av praktik vilket jag förstår kommer bli tufft men en del av mig vill tro att det kommer att gå..

Pengamässigt kommer vi troligtvis få ut det lägsta från FK eftersom jag innan jag började plugga endast var anställd ett par månader på ett ställe. Eller räknar dom då med den anställningen jag hade innan det? Sedan undrar jag lite över jobb osv. Sambon kan förmodligen få ut mer än vad jag kan få.. Om allt går som det ska och vi väljer att behålla barnet tar jag examen i mitten av januari. Vilket innebär att det fortfarande är några månader kvar till förlossning. Jag vill ju börja jobba efter examen om jag mår bra men tror ni att det är någon som kommer vilja anställa mig? För att jag ska komma in i jobbet vore det bästa om min sambo kunde vara hemma första tiden med barnet, men det är ju också beroende på hur jag mår efter förlossningen. Är i en så snurrig situation att jag varken vet ut eller in så jag hoppas på lite tips och vägledning.

• Svar på tråden Gravid och studerande
  • Lisa_1986

Ekonomiskt kan jag inte riktigt ge några råd. Jag är själv gravid i månad sju och fick veta igår att jag kommit in på en masterutbildning, i Malmö, bor i Uppsala. Jobbar just nu 100%. Energikicken jag fick av antagningsbeskedet var så galet härlig att jag tänker ta mig tusan ta mig an utbildningen (nattågspendling) och forsatta jobba ca 85%. När bebis kommer får jag helt enkelt besluta hur jag gör då.

Gör det som du vill och det som gör dig lycklig. Mkt går bara en ger sig fan på det! En liten tanke, utbildningen finns kvar och du kommer få jobba i en himlans massa år. Bebisen i magen är unik och "valde" att komma nu. Sen är abort alltid ett alternativ om det känns rätt för er.

• stjärne

Jag blev själv oplanerat gravid precis när jag fått veta att jag kommit in på ssk-utbildningen och var också jättedelad i hur allt skulle bli, om man skulle behålla barnet eller inte.

Minns att jag tyckte det var så himla jobbigt att just jag skulle hamna i den här situationen och mådde skitdåligt över det ett bra tag innan vi bestämde oss för att faktiskt behålla barnet.

Jag hann läsa en termin innan bebisen kom och allt har fungerat helt otroligt bra. Jag läste 2 heltidskurser samtidigt under mammaledigheten när barnet var 7 månader och det var tufft men det gick!

Nu är barnet 16 månader och jag har precis börjat termin 3 :)

Min situation skiljer ju sig lite från din när man ser hur långt du kommit i utbildningen, men min erfarenhet har visat att allt löser sig!

Det är en lite krånglig väg att gå med barn och plugg, och nu när du snart är färdig. Men beslutar ni er för att behålla barnet så kommer du se tillbaka om 5-10 år och säga att det helt klart var värt det lilla extra som krävs när man får barn under studietiden.

Lycka till!

• Solstrålen1988

I min klass blev ett par gravida och fick sitt barn under t5. Hon slutade aldrig gå i skolan, läste också ssk. Hon fick tenta i egen sal så hon hade möjlighet att amma. I t6 fick hon och sambon splittra på sig lite från ursprungs tanken att skriva c-uppsatsen tillsammans pga barnet. Hon skrev den först medan han var på praktik. Efter halva terminen blev de byte, hon praktik och han c-uppsats och ta hand om barn. Det gick kanon för dem. Båda tog examen när det var planerat från början

• grubblerier

Det jag är som mest orolig över att att jag inte kommer orka gå klart sista terminen, då vi som sagt endast har praktik. Vill så gärna gå klart och få min legitimation. Sedan är jag nojig över att, OM jag orkar gå klart terminen, inte få jobb. Om jag mår bra vill jag såklart börja jobba direkt efter examen, men då är det endast ca 3-4 mån till förlossning. Jag har ett jobb färdigt men vi har inte skrivit några papper än utan har bara ett muntligt avtal och jag vill så gärna börja där men frågan är ju om de vill anställa mig då de får reda på att jag är gravid. Tycker ni att jag borde ringa chefen och förklara läger trots att det är väldigt tidigt in i grav?

Svar på tråden Gravid och studerande