Ego Lovers skrev 2015-08-28 21:19:39 följande:
Egentid idag planeras in i almanackan och utvärderas. Sedan sitter man och jämförde med andra. Som en tävlan om i vem som hinner göra flest saker ensamt med sina barn alt helt själv. Jag är uppvuxen på slutet av 70-talet till mitten av 90talet och fick barn 1995 fram tills 2014. Jag hörde ordet egentid första gången 2008/2009 när Vi Föräldrar skrev om det. Innan dess fanns inte ordet egentid. Att göra något själv gjorde mina föräldrar varje vecka men det kallades inte egentid och man la inte så stort värde i det. Idag bråkar tom folk om egentiden. Nu fick du tre timmar och jag fick bara två tex.
Jag kan inte heller se att min man får egentid när han går ut i garaget eller är i trädgården. Det görs ju inte för hans skull utan är ett måste precis som när jag sätter mig och syr eller åker och shoppar så gör jag ju det för att något måste inhandlas till familjen även om det skulle vara kläder till mig och barnen. Egentid så som det benämns idag skapar stress inte bara i den egna familjen utan i andra familjer som inte hinner med lika mycket som andra familjer och vissa kan tom spä på att de som aldrig har egentid, vad nu egentid är inte bryr sig om sin familj. Fast dessa kanske gör allt tillsammans stället och skapar gemenskap den vägen och blir en tightare helhet än starka parrelationer mellan mor/son, mor/dotter osv
Och jag hörde egentid som begrepp när mitt barn var nyfödd och idag är han myndig.
Diskussioner om egentid på nätet har jag läst sedan jag skaffade internet, ungefär kring år 2000. Däremot så kan stressen att ha egentid vuxit.
Att hag minns det så väl är för att vår dsk (äldre dam) pratade om detta.
När jag tänker efter så hörde jag begreppet långt innan dess. En gammal kompis berättade att on tyckte det var skönt att åka t-bana till jobbet för då fick hon egentid och satt och läste