• Äldre 28 Aug 18:16
    24122 visningar
    49 svar
    49
    24122

    Vår bittra erfarenhet utav friskolan vittra

    Vi valde att sätta vår son i friskolan vittra och han gick där ifrån förskoleklass till årskurs 3.

    Vi har dock valt att sätta honom en kommunal skola numera då de har struntat i vår son på skolan och valt att sätta honom med 1ans uppgifter ända fram till 3an. Vi fick hem läxor i matematik med tal som 5+3 , 8+4 osv osv... detta var nu i 3an.

    Han visste knappt skilldnaden mellan 61 och 16, han skrev ofta fel, hans lärare sa då att han behöver stöd men får det ej då han ej stör på lektionerna.

    Jag begärde då hem hans mattebok för att se vad som hänt i denna, då höll han fortfarande på med matematik för årskurs 1 , när jag kollade igenom boken så var det mestadels gubbar ritade i den istället för de uppgifter han skulle lösa i den.

    Ingen vuxen har således haft koll på hans bok, man har helt enkelt struntat i vad han har gjort i skolan, när utvecklingsmötet med hans fröken var så sa hon att man kan söka hjälp hos skolläkaren, jag gick således dit eftersom jag var desperat, pratade lite med denne som förklarade att en del barn är lite senare och vill leka mer än andra , kanske något år extra men att man därför inte behöver vara orolig .

    han kontaktade även skolpsykologen som ville göra en utredning på vår son, vi ville dock ha ett möte med denna psykolog innan, ett av de värsta möten jag haft i mitt liv, han hade aldrig träffat min son, han hade pratat med hans lärare , läst lite papper och började att rita upp diagram med iq-gradering där han placerade vår son under medel, HAN hade inte ens träffat honom eller gjort några tester på honom, men ville skicka vår son till särskola.

    Jag och min fru köpte givetvis inte detta och valde att byta skola på vår son då vi vet att han inte lider av någon diagnos eller utvecklingsstörning. 

    Tidigare så har jag alltid tyckt att det är skolans ansvar att lära barnen men här har de fallerat hårt, jag har suttit en halvtimme om dagen med sonen i 3 månader och vi är nu framme med matematik för hans årsgrupp, vi räknar numera 100-tal, tusental, gånger, delat  osv.. det är en sjuk avancering ifrån att han knappt kunde skilja mellan 61 och 16 som tal när han skrev det.

    Vi har pratat med många personer som arbetar inom skolan och de vet inte vad de ska säga, sonen har börjat i ny skola och där har vi dragit hela storyn för rektor och hans lärare, de vet helt enkelt inte vad de ska säga, min mor jobbar inom särskolan och säger att det är horribelt att de vill skicka en fullt fungerande 10åring dit. 

    När vi sitter hemma med uppgifter så förstår han allt jag förklarar. 

    Vad handlar allt om då? jag har träffat lärare som jobbat på vittra som säger att de aldrig skulle sätta sina egna barn där. 

    Helt klart är personalbristen ett faktum, sedan ordningen på skolan, man har valt att ha glasdörrar och glasrutor överallt, när man sitter i ett klassrum så stör barnen utanför som har rast,  jämför jag med den skola han går på nu är det knäpptyst när det lektionstid, man tror ej att det är barn inne i klassrummet.

    Sonen behöver hjälp, det köper jag men man behöver inte sätta diagnos på honom för den sakens skull, men detta är en kostnad, får man diagnos satt så har man rätt till extra medel.

    Vi bytte skola på alex, den nya skolan försökte få ut dokumentation ifrån vittra men vittra har vägrat att skicka någon som helst dokumentation till den nya skolan, denna dokumenatation skulle underlätta för vår son, varför vill man då inte skicka dokumentationen? handlar det om ovilja eller finns det inget att redovisa?

    Han sägs ha fått "extrahjälp" av en person men minns inte ens denna persons namn.

    Vi har haft sonen i ny skola sedan några månader och märker en enorm skilldnad på honom, både kunskapsmässigt och glädjemässigt, han kommer ofta hem och redogör för vad de ag osv, mycjket jobb är kvar men det tänker jag att göra hemma med min son, vi får ta igen denna förlorade tid som vittra har orsakat oss helt enkelt.

    Jag vågar påstå att jag på 3 ynka månader har lärt min son långt mer i matematik än vad skolan har gjort på 3år, det känns helt tokigt, jag är ingen utbildad pedagog och har helt litat på skolans personal.

    man har helt klart problem i sin verksamhet, det var ofta lärare som blev sjukskrivna, troligen gått in i väggen (har pratat med en som bekräftat att hon gick in i väggen , hon byttre sedan arbetsgivare)

    det är ofta vikarier, alla kallar sig för pedagoger men hur många har egentligen utbildning att lära ut?

    En liten tankeställare

    Vittra är ju som bekant den friskola som gör en av de bästa vinsterna per elev i landet, hela 6300 år 2013 / elev låg vinsten på, 

    Räknat på en skola på 300 elever skulle detta räcka till bland annat 4 lärare

  • Svar på tråden Vår bittra erfarenhet utav friskolan vittra
  • Äldre 7 Sep 16:46
    #31

    Vi hade vår dotter i en Pysslingen/Academedia 1-3 skola. Hon låg efter enligt läraren, men skolan skulle ta hand om detta. Jag bad om läxor till henne ändå, men fick bara i läsning. När hon fortfarande låg efter i trean och rektorn hade varit där två år på den skolan utan att höra av sig, bestämde jag mig för att kontakta verksamhetschefen. Detta för att läraren/hon höll böckerna inlåsta i skåp. Han sade att jag skulle få böckerna min dotter inte hade gjort, vilket innebar att jag fick sitta och gå igenom två matematikböcker under ett halvår/även sommarlov med min dotter. Min dotter trivdes jättebra på skolan, men det här skulle jag inte vilja att något barn får gå igenom. Jag frågade: Varför har du inte sagt något? Varför har du inte skickat med matematikboken hem. Läraren sa bara: Jag ville att hon skulle få arbeta i sin egen takt. Hon måste få mina genomgångar av talen. Privatskolorna verkar prioritera att alla trivs för då märks det inte att man missköter utbildningen. Hur svårt kan det vara att skicka med läxor eller sparar de böckerna till årskullen efter? Det är väl därför skolan går dåligt. Utan grunderna blir det tyngre för barnen. Jag håller bättre koll nu, men har valt en kommunalskola. Jag trodde jag hade koll måste jag säga, för att inte andra bara ska lita på vad läraren säger.

  • Äldre 17 Sep 22:08
    #32
    Mamman 01 skrev 2015-09-07 16:46:45 följande:

    Vi hade vår dotter i en Pysslingen/Academedia 1-3 skola. Hon låg efter enligt läraren, men skolan skulle ta hand om detta. Jag bad om läxor till henne ändå, men fick bara i läsning. När hon fortfarande låg efter i trean och rektorn hade varit där två år på den skolan utan att höra av sig, bestämde jag mig för att kontakta verksamhetschefen. Detta för att läraren/hon höll böckerna inlåsta i skåp. Han sade att jag skulle få böckerna min dotter inte hade gjort, vilket innebar att jag fick sitta och gå igenom två matematikböcker under ett halvår/även sommarlov med min dotter. Min dotter trivdes jättebra på skolan, men det här skulle jag inte vilja att något barn får gå igenom. Jag frågade: Varför har du inte sagt något? Varför har du inte skickat med matematikboken hem. Läraren sa bara: Jag ville att hon skulle få arbeta i sin egen takt. Hon måste få mina genomgångar av talen. Privatskolorna verkar prioritera att alla trivs för då märks det inte att man missköter utbildningen. Hur svårt kan det vara att skicka med läxor eller sparar de böckerna till årskullen efter? Det är väl därför skolan går dåligt. Utan grunderna blir det tyngre för barnen. Jag håller bättre koll nu, men har valt en kommunalskola. Jag trodde jag hade koll måste jag säga, för att inte andra bara ska lita på vad läraren säger.


    Skrämmande likt det vi gått igenom, skulle nästan säga exakt samma historia på vårat barn . Kusligt .

    På vittra sa man att han låg efter och sket in princip i matten för att bara lästräna. Även här fick man inte med. Några matteböcker hem. Det enda man fick i matteväg var några kopierade A4-ark med typ 3+5 osv ... Jag har lärt han mer matte än de gjorde på 3 år.

    Som sagt, mycket snack om egen takt osv men barnen kommer efter
  • X12
    Äldre 17 Nov 12:37
    #33

    Vi valde att sätta vårt barn i Vittra då vårt intryck av den kommunala skolan i området var dåligt. Nu ångrar vi oss. Jag känner igen mycket av de problemen som tas upp ovan med dålig ordning och lärarbyten. På två lärartjänster har det på cirka ett år bytts lärare 4 gånger av olika anledningar.


     


    Jag vill dock ta upp ytterligare en aspekt som inte nämnts ovan - mångkulturella problem. Jag antar att de flesta kommunala skolor har upptagning enligt närhetsprincipen. Det innebär att om man bor i ett område i princip fritt från sociala och mångkulturella problem så slipper dessa problem i den kommunala skolan, iallafall så länge det inte finns platser lediga. Där vi bor har Vittra inte lyckats fylla platserna då de flesta föräldrar väljer den kommunala skolan.


     


    Vi har nu upptäckt att Vittra där vi bor börjar ?rekrytera? elever från Stockholms problemförorter. Detta är möjligt då det finns platser lediga och dessa måste ju fyllas för att maximera vinsten. Detta har lett till problem vi tidigare inte sett. Att barn slår varandra verkar vara mer regel än undantag. Personalen gör verkligen sitt bästa men med det klientel som nu kommit räcker inte det. Det har kommit barn vars föräldrar överhuvudtaget inte verkar kapabla att uppfostra sina barn. I princip kan man säga att miljonprogrammet möter miljonvillorna och det är uppenbart att skolan börjar ?klyvas? baserat på socioekonomisk och utbildningsbakgrund hos föräldrarna.


     


    Om denna utveckling fortsätter kan jag inte se annat än att de få föräldrar som hittills av olika skäl hade satt sina barn i Vittra nu kommer att välja den kommunala skolan. Resultatet blir då en nedåtgående spiral när barnen från akademikerhemmen lämnar och nya elever från god socioekonomisk bakgrund inte börjar. Till slut kommer skolan att bli riktigt dålig eller stängas när kvalitet i leverunderlaget faller.


     


    Sen rikta en varning till de föräldrar som funderar på Vittra. Det är inte alltid enkelt att byta till den kommunala skolan om den är full. Gissningsvis inträffar detta i områden med gynnsam socioekonomisk status. Det resulterar i inlåsningseffekter där ett barn ej kan lämna Vittra. Visst löser sig det säkert tillslut men det är något man bör ta med i beräkningen vid val av skola. Kanske det är bättre att prova den kommunala skolan först och om det inte fungerar testa Vittra än tvärtom.


     


    Hursomhelst så ångrar vi valet av Vittra och då främst pga de problem som uppstått genom elever från problemförorter.

  • Magdal­ena03
    Äldre 5 Dec 20:53
    #34

    Vi har valt en annan friskola, Kunskapsskolan, vi är så väldigt supernöjda! På en termin i sexan har våra tvillingar lärt sig massor och utvecklats som personer.

    Vilket lyft jämfört med mellanstadiet, som dock var helt ok i en skola i ett lugnt relativt välbärgat villaområde utan social problematik eller andra större problem.

  • Äldre 6 Feb 18:12
    #35

    vittra jakobsberg har väldigt stor läraromsättning, på högstadiet i alla fall, det verkar vara omöjligt för dem att få lärare att stanna. vet inte hur många nya lärare min son har haft. en del klassrum har inte dörrar utan är öppna mot korridor på grund av nån slags filosofi, blir stökigt. dessutom han säger att skolmaten är väldigt trist, inte konstigt när allt kommer från storkök iofs. hade övervägt annan skola med det jag vet nu.

  • Äldre 9 Oct 19:13
    #36

    Finns bra friskolor Kulturama b la. Vår dotter kom in där det är en profilskola med estetisk inriktning och nu när hon började i fyran fick hon lämna sin kommunala dåliga skola med en dålig klass dålig sammanhållning inte tyckte jag det lärde sig mycket heller. Hon har lärt sig mer här har hamnat igen bra klass bra läraRe och massa nya kompisar. Så alla kommunala skolor är inte bra

  • Äldre 10 Oct 08:35
    #37
    Mikael 877 skrev 2015-08-28 18:16:00 följande:

    Vi valde att sätta vår son i friskolan vittra och han gick där ifrån förskoleklass till årskurs 3.

    Vi har dock valt att sätta honom en kommunal skola numera då de har struntat i vår son på skolan och valt att sätta honom med 1ans uppgifter ända fram till 3an. Vi fick hem läxor i matematik med tal som 5+3 , 8+4 osv osv... detta var nu i 3an.

    Han visste knappt skilldnaden mellan 61 och 16, han skrev ofta fel, hans lärare sa då att han behöver stöd men får det ej då han ej stör på lektionerna.

    Jag begärde då hem hans mattebok för att se vad som hänt i denna, då höll han fortfarande på med matematik för årskurs 1 , när jag kollade igenom boken så var det mestadels gubbar ritade i den istället för de uppgifter han skulle lösa i den.

    Ingen vuxen har således haft koll på hans bok, man har helt enkelt struntat i vad han har gjort i skolan, när utvecklingsmötet med hans fröken var så sa hon att man kan söka hjälp hos skolläkaren, jag gick således dit eftersom jag var desperat, pratade lite med denne som förklarade att en del barn är lite senare och vill leka mer än andra , kanske något år extra men att man därför inte behöver vara orolig .

    han kontaktade även skolpsykologen som ville göra en utredning på vår son, vi ville dock ha ett möte med denna psykolog innan, ett av de värsta möten jag haft i mitt liv, han hade aldrig träffat min son, han hade pratat med hans lärare , läst lite papper och började att rita upp diagram med iq-gradering där han placerade vår son under medel, HAN hade inte ens träffat honom eller gjort några tester på honom, men ville skicka vår son till särskola.

    Jag och min fru köpte givetvis inte detta och valde att byta skola på vår son då vi vet att han inte lider av någon diagnos eller utvecklingsstörning. 

    Tidigare så har jag alltid tyckt att det är skolans ansvar att lära barnen men här har de fallerat hårt, jag har suttit en halvtimme om dagen med sonen i 3 månader och vi är nu framme med matematik för hans årsgrupp, vi räknar numera 100-tal, tusental, gånger, delat  osv.. det är en sjuk avancering ifrån att han knappt kunde skilja mellan 61 och 16 som tal när han skrev det.

    Vi har pratat med många personer som arbetar inom skolan och de vet inte vad de ska säga, sonen har börjat i ny skola och där har vi dragit hela storyn för rektor och hans lärare, de vet helt enkelt inte vad de ska säga, min mor jobbar inom särskolan och säger att det är horribelt att de vill skicka en fullt fungerande 10åring dit. 

    När vi sitter hemma med uppgifter så förstår han allt jag förklarar. 

    Vad handlar allt om då? jag har träffat lärare som jobbat på vittra som säger att de aldrig skulle sätta sina egna barn där. 

    Helt klart är personalbristen ett faktum, sedan ordningen på skolan, man har valt att ha glasdörrar och glasrutor överallt, när man sitter i ett klassrum så stör barnen utanför som har rast,  jämför jag med den skola han går på nu är det knäpptyst när det lektionstid, man tror ej att det är barn inne i klassrummet.

    Sonen behöver hjälp, det köper jag men man behöver inte sätta diagnos på honom för den sakens skull, men detta är en kostnad, får man diagnos satt så har man rätt till extra medel.

    Vi bytte skola på alex, den nya skolan försökte få ut dokumentation ifrån vittra men vittra har vägrat att skicka någon som helst dokumentation till den nya skolan, denna dokumenatation skulle underlätta för vår son, varför vill man då inte skicka dokumentationen? handlar det om ovilja eller finns det inget att redovisa?

    Han sägs ha fått "extrahjälp" av en person men minns inte ens denna persons namn.

    Vi har haft sonen i ny skola sedan några månader och märker en enorm skilldnad på honom, både kunskapsmässigt och glädjemässigt, han kommer ofta hem och redogör för vad de ag osv, mycjket jobb är kvar men det tänker jag att göra hemma med min son, vi får ta igen denna förlorade tid som vittra har orsakat oss helt enkelt.

    Jag vågar påstå att jag på 3 ynka månader har lärt min son långt mer i matematik än vad skolan har gjort på 3år, det känns helt tokigt, jag är ingen utbildad pedagog och har helt litat på skolans personal.

    man har helt klart problem i sin verksamhet, det var ofta lärare som blev sjukskrivna, troligen gått in i väggen (har pratat med en som bekräftat att hon gick in i väggen , hon byttre sedan arbetsgivare)

    det är ofta vikarier, alla kallar sig för pedagoger men hur många har egentligen utbildning att lära ut?

    En liten tankeställare

    Vittra är ju som bekant den friskola som gör en av de bästa vinsterna per elev i landet, hela 6300 år 2013 / elev låg vinsten på, 

    Räknat på en skola på 300 elever skulle detta räcka till bland annat 4 lärare


    Det skiljer sig tydligen mellan de olika enheterna inom Vittra. Min styvson gick ett år på Vittra i Mölnlycke och han trivdes bra där. Det syntes i hans resultat. Särskilt inom matten. Duktiga lärare, en skicklig skolpsykolog och små grupper skapade hög trivsel. Tyvärr försvann Vittra från Mölnlycke. De hade många ansökningar och behövde nya lokaler för att expandera. De höll till i tillfälliga lokaler, men kommunen kunde inte (eller ville inte?) erbjuda större lokaler, så Vittra lämnade Mölnlycke till slut.
  • Äldre 10 Oct 10:19
    #38

    Jag tror det skiljer väldigt mycket mellan Vittras olika skolor. På många orter ligger Vittra i väldigt bra och socioekonomiskt starka områden. Medan "vår" Vittra-skola ligger centralt och med ett upptagningsområde geografiskt sett (närhetsprincipen) som innebär att väldigt många som inte tillhör den gruppen och som är utlandsfödda eller med utlandsfödda föräldrar gick där.
    Vi lät vår son börja i Vittra då barnen från hans förskola splittrades på tre och ungefär 1/3 hamnade där. Han hade många av sina vänner med sig och i början funkade det bra.

    Men mot slutet var vi inte nöjda så from nu hösten -16 går han i kommunal skola istället och både han och vi trivs klart bättre med det. Elevunderlaget är i princip detsamma men det är mer personal, fler vuxna kring varje barngrupp och mer stabilitet. Vad jag kan säga än så länge, det har ju bara gått ett par månader.

    Fördelen med Vittra var nytänket. Eller kanske snarare viljan. Man ville ligga i framkant, använda IT (på ett bra sätt) och många pedagoger kändes hungriga och ambitiösa.

    Nackdelen... att ovanstående inte gick att upprätthålla i praktiken.
    Om min sons lärare var sjuk fanns det aldrig någon vikarie utan antingen tog fritidsledaren över och man "tittade på film" hela dagen eller så spreds barnen ut på de andra klasserna i samma årskull vilket innebär att deras undervisning också blev lidande då antalet elever ökade m 50%.
    Lärarna kom ofta direkt från högskolan vilket innebar att de var frånvarande regelbundet pga kurser de skulle avsluta > inte heller någon vikarie.

    Gällande undervisningen så sas det inledningsvis att man skulle följa barnets utveckling så ett barn i åk2 skulle mycket väl kunna läsa matte med åk4. Men i praktiken funkade inte det heller eftersom man inte hade matte på samma tider i schemat så det gick ju inte.
    Min son har alltid haft lätt för sig i just matte men ledsnade redan i åk2 då han gjort klart sitt och bara fick sitta vid sidan om med stenciler. Dessutom lät man honom jobba på utan genomgångar regelbundet så att han i vissa kapitel använde fel metoder och sen fick göra om. Mycket i matematik i början bygger ju på att man lär sig olika sätt att lösa problem på, men eftersom han fick jobba före gjorde ju han som han trodde. Men som TUR VAR fick han en ny lärare i åk 3 som i varje fall lovade att fånga upp honom och gå igenom nya moment samt att han faktiskt fick en extra bok. Så nu när vi bytte skola hade han fått tillbaka sitt matematik-intresse!

    Nu på nya skolan finns som sagt större arbetslag kring klasserna och eleverna, fler vuxna huvuden att vända sig till. Man har schemalagd läxläsning en eftermiddag per vecka dit alla kan komma och sitta så liten eller lång stund man vill, man har en aktiv fritidsverksamhet och så är man klart bättre (min upplevelse) att fånga upp barnens färdigheter och öva på det som brister.
    Det finns "hjälpfröknar" (stödpedagoger) för alla barn, inte bara för dem som är stökiga. Min son tex. behöver lästräna och då fanns det ett mått för hur många ord man ska fixa att läsa när man slutar åk 4. Han låg några ord under det målet vilket innebär att en gång per vecka kommer hjälpfröken och knackar honom på axeln och så går de iväg och lästränar koncentrerat en stund.
    Sånt hände aldrig på förra skolan där de resurser som fanns gick helt till de barn som hade diagnoser av olika slag. Och det är ju rätt i sak men även andra barn kan behöva punktmarkeras ibland i olika ämnen.

  • Äldre 1 Dec 09:51
    #39

    Har tyvärr likadan erfarenhet av samma vittra skola i Alingsås. Har också en son som var i behov av extra stöd vilken han aldrig fått utan det gjordes en s.k. utredning av samma psykolog som visade en "lindrig utvecklingsstörning". Själva samtalet med psykologen och specialpedagogen som är numera en rektor i en annan skola var fruktansvärt vars enda syfte var att antningen placera vår son i särskola eller "pressa ut" från vittra. Vi valde att byta skola HT 2016 och just nu ångrar jag mig bittert att vi inte gjorde det tidigare. Det går bara framåt just nu fast så klart vissa svårigheter kvarstår. Vi bad för en kompletterad utredning av en psykolog anställd av kommunen och det visade ingen utveclingsstörnig. Blev även upplyst att den tidigare utredningen gjordes med allvarliga brister.

    TS, undrar om du har anmält vittras psykolog? Funderar på att göra det nu. Har jobbar inte kvar på KAN psykologerna längre utan har sin egen firma

  • Äldre 15 Feb 08:23
    #40

    Detta är ju en gammal tråd, men för mig är den aktuell eftersom jag precis har satt mitt barn i kö till Vittras grundskola. Hon går i kommunal skola just nu men tycker det är jobbigt med bråkiga killar i klassen och trots att hon har flera tjejkompisar så funderar hon på att börja i en annan skola. Hon står även i kö till Engelska skolan. Jag vet att det skiljer sig oerhört mycket hur folk upplever friskolor i olika kommuner, men jag är intresserad av vad just ni har för erfarenheter av Vittra och Engelska skolan? 

    Det jag reagerar över i den här tråden är hur en förälder kan upptäcka efter TRE ÅR att hans son ligger långt efter och bara ritar gubbar i matteboken? Hur kan man som förälder inte hålla sig insatt hela tiden utan lämna allt till skolan?
    Det finns föräldramöten, utvecklingssamtal och på både Vittra och Engelska har jag hört att man har väldigt tät kontakt och uppföljning med föräldrarna. Hursomhelst, är det bu eller bä för er med dessa friskolor?

  • Äldre 15 Feb 08:40
    #41

    Ingen som har något att säga om friskolor? Please?

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 16 Feb 16:28
    #42

    Vi har haft våra barn på en friskola, Kunskapsskolan, och det är vi glada för.
    Inte för att allt är perfekt på Kunskapsskolan men nog är det mycket bättre än på de kommunala skolor som finns tillgängliga i vårt närområde. På de flesta kommunala skolorna i vår stad är det mycket stök, dålig studiero och låga ambitioner från skolledningen.

    Internationella Engelska skolan har i vår stad fått ett betydligt sämre rykte. Föräldrar som har sina barn där säger att skolan har blivit mycket sämre sen Barbara som grundade skolan sålde större delen av koncernen till ett nordamerikanskt riskkapitalbolag. Dessutom har skolan dragit till sig många stökiga elever som föräldrarna hoppas få ordning på, då skolan förut hade ryktet att det var ordning och reda, disciplin och studiero. Nu klarar de inte längre att hålla studieron, har jag hört. Det är också väldigt stor omsättning på lärare på Engelska skolan.

     

  • Äldre 16 Feb 19:24
    #43
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-02-16 16:28:55 följande:

    Vi har haft våra barn på en friskola, Kunskapsskolan, och det är vi glada för.
    Inte för att allt är perfekt på Kunskapsskolan men nog är det mycket bättre än på de kommunala skolor som finns tillgängliga i vårt närområde. På de flesta kommunala skolorna i vår stad är det mycket stök, dålig studiero och låga ambitioner från skolledningen.

    Internationella Engelska skolan har i vår stad fått ett betydligt sämre rykte. Föräldrar som har sina barn där säger att skolan har blivit mycket sämre sen Barbara som grundade skolan sålde större delen av koncernen till ett nordamerikanskt riskkapitalbolag. Dessutom har skolan dragit till sig många stökiga elever som föräldrarna hoppas få ordning på, då skolan förut hade ryktet att det var ordning och reda, disciplin och studiero. Nu klarar de inte längre att hålla studieron, har jag hört. Det är också väldigt stor omsättning på lärare på Engelska skolan.

     


    Tack för ditt svar! Jag har hört en del dåligt om Engelska skolan i Stockholm, att det är så många som sökt sig dit att man har sänkt standarden för att klara av det hela. Jag har också hört det där om att vissa föräldrar sätter jobbiga barn i ES för att få pli på dem.
    Men i den staden som vi bor i verkar Engelska skolan och Vittra fungera bra utifrån vad jag hört. Det jag funderar över är dock lite om barnen ibland får högre betyg än de är värda för att ge skolorna gott rykte. Men det är ju ganska svårt att få någon riktig uppfattning om. Jag pratade igår med en pappa som har sina två barn på Engelska skolan och han var väldigt nöjd.

    Vittra har jag inte hört lika mycket om så jag undrar om här finns någon som har någon åsikt om Vittra i dagsläget?
  • Äldre 16 Feb 19:33
    #44

    Nu har jag inte läst alla svaren men har också ett barn i vittra.

    Jag är dock väldigt nöjd, mitt barn har adhd och jag känner mig trygg och vi har en bra dialog med lärare och fritidspedagoger

  • Äldre 16 Feb 21:46
    #45
    honutannick skrev 2019-02-16 19:33:04 följande:

    Nu har jag inte läst alla svaren men har också ett barn i vittra.

    Jag är dock väldigt nöjd, mitt barn har adhd och jag känner mig trygg och vi har en bra dialog med lärare och fritidspedagoger


    Tack för ditt svar! Hur upplever ditt barn som har ADHD det med alla glasdörrar överallt? Har hört att en del tycker det är en distraktion för att man ser andra elever genom glasen.
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 17 Feb 10:25
    #46
    tankfull skrev 2019-02-16 19:24:34 följande:

    Tack för ditt svar! Jag har hört en del dåligt om Engelska skolan i Stockholm, att det är så många som sökt sig dit att man har sänkt standarden för att klara av det hela. Jag har också hört det där om att vissa föräldrar sätter jobbiga barn i ES för att få pli på dem.

    Men i den staden som vi bor i verkar Engelska skolan och Vittra fungera bra utifrån vad jag hört. Det jag funderar över är dock lite om barnen ibland får högre betyg än de är värda för att ge skolorna gott rykte. Men det är ju ganska svårt att få någon riktig uppfattning om. Jag pratade igår med en pappa som har sina två barn på Engelska skolan och han var väldigt nöjd.

    Vittra har jag inte hört lika mycket om så jag undrar om här finns någon som har någon åsikt om Vittra i dagsläget?


    För att få reda på om betygen sätts rättvist, är bästa sättet att tala med dem som gått tex engelska och sen höra hur det går för dem i gymnasiet.

    En del föräldrar är alltid nöjda, man måste tala med flera för att få en uppfattning, alla är inte heller helt ärliga. Många vill framhålla att just deras barns skola är bra, för om den inte vore det skulle de ju inte låta sina barn gå där. Jag skulle personligen inte välja engelska skolan , eftersom klasserna är för stora där. 32 elever på högstadiet, det är för mycket anser jag.
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 17 Feb 10:29
    #47
    tankfull skrev 2019-02-16 21:46:18 följande:

    Tack för ditt svar! Hur upplever ditt barn som har ADHD det med alla glasdörrar överallt? Har hört att en del tycker det är en distraktion för att man ser andra elever genom glasen.


    Jag såg ett inslag på nyheterna om detta, att elever mår dåligt av glasväggar. Mina barn går i en skola med inte bara glasdörrar utan stora glaspartier, vilket de tycker ärtoppen, de störs inte alls. Däremot får de in massor av ljus och har en fin miljö, men på deras skola har alla elever rast samtidigt så det är inget spring i korridorer. Håltimmar existerar inte heller, eleverna jobbar hela dagar som alltid börjar och slutar samma tid.
  • Äldre 17 Feb 12:30
    #48
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-02-17 10:25:45 följande:
    För att få reda på om betygen sätts rättvist, är bästa sättet att tala med dem som gått tex engelska och sen höra hur det går för dem i gymnasiet.

    En del föräldrar är alltid nöjda, man måste tala med flera för att få en uppfattning, alla är inte heller helt ärliga. Många vill framhålla att just deras barns skola är bra, för om den inte vore det skulle de ju inte låta sina barn gå där. Jag skulle personligen inte välja engelska skolan , eftersom klasserna är för stora där. 32 elever på högstadiet, det är för mycket anser jag.
    Tack för ditt svar! Jag har pratat med flera stycken som är nöjda med Engelska skolan i just den staden som vi bor i, men ingen av dem har barn som är äldre än 7:an så jag vet inte hur det fungerar längre upp i åldrarna eller hur det går på gymnasiet. Om någon här har något att säga om detta så får de gärna göra det!

    Stora klasser verkar inte vara något problem på den här skolan, alla vittnar om en skön och lugn studiemiljö eftersom det finns respekt.
    Jag tvekar ändå eftersom min dotter skulle komma in i en redan färdigbildad klass och det skulle kännas väldigt annorlunda för henne med all engelska jämfört med hur det är i den vanliga, kommunala skolan.
    De jag känner som har sina barn på ES är ambitiösa personer som har ambitiösa barn, men det kan säkert finnas folk som sätter sina jobbiga barn på ES för att få pli på dem. Det är nog på fritiden detta visar sig i så fall. Vill ju att min dotter ska få bra vänner. Men som det är i den kommunala skolan just nu så är det så mycket stök att hon knappast får det sämre på ES. 

    Ingen som har något mer att säga om Vittra? Vet så lite om den skolan!
  • Äldre 17 Feb 12:31
    #49
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-02-17 10:29:39 följande:
    Jag såg ett inslag på nyheterna om detta, att elever mår dåligt av glasväggar. Mina barn går i en skola med inte bara glasdörrar utan stora glaspartier, vilket de tycker ärtoppen, de störs inte alls. Däremot får de in massor av ljus och har en fin miljö, men på deras skola har alla elever rast samtidigt så det är inget spring i korridorer. Håltimmar existerar inte heller, eleverna jobbar hela dagar som alltid börjar och slutar samma tid.
    Ja, det låter ju som en härlig miljö :)
Svar på tråden Vår bittra erfarenhet utav friskolan vittra