• Anonym (Clementin)

Mitt ex sambo kontaktade mig och vi har pratat i ett helt år i smyg..

Vad hade ni gjort i denna situation?

För ett år sedan började min före dettas nya sambo skriva till mig i stort sett varje dag och berätta vilket helvete hon lever i med min fd. Jag hade det likadant´, han är sjukligt svartsjuk, manipulerande och elak människa. Han trycker ner sina flickvänner, misshandlar psykiskt OCH fick jag veta då, även drack kopiösa mängder alkohol. Efter att ha hört detta tillräckligt länge och även pratat med min dotter 8 år så kontaktade jag socialen.

Detta resulterade i att jag hade henne i tre veckor och ett par möten senare så hade han henne återigen varannan vecka o sa att allt var bra, han hade slutat dricka. Detta betvivlade jag starkt men hans sambo och min dotter hävdade att allt var bra nu.

Nu 8 månader senare har min dotter berättat att han återigen dricker och bråkar mycket där hemma. Hon tycker det är jobbigt och vill inte dit. Hon var på möte på socialen i denna veckan o berättade och vi ska ha ett möte med hennes pappa om ett par veckor. Det är vad som händer där...

Jag däremot har tappat tålamodet och idag när hon skulle till din pappa och hade gråtit sig till sömns i natt beslutade jag att låta henne stanna. Hon har nu när hon ör trygg berättat om alla bråk m,m i sommar och att han sagt att hon inte får berätta för mig.

Jag ringde till socialen o de har ju inte befogenhet att säga att jag ska hålla henne hemma men hon rådde mig att göra det.

Jag har kontaktat advokat som jag ska träffa om två veckor.

Han skriver att han kommer o hämtar dottern i morgonbitti o skiter fullkomligt i vad jag försöker förklara för honom, han SKA ha henne. Hon är som en ägodel för honom.

Vad ska jag göra om han kommer i morgon bitti? Om han kommer till skolan?

Kan tillägga att sambon inte säger ett knyst om någonting sen den dagen jag kontaktade socialen och han fick veta att vi pratat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-28 19:44

• Svar på tråden Mitt ex sambo kontaktade mig och vi har pratat i ett helt år i smyg..
  • Anonym (skriftligt)

Har ni ett skriftligt undertecknat avtal? Om inte kan han få svårare att hävda sin rätt att ha henne. Mitt råd är att du kontaktar skolans kurator och ber att dottern får gå dit och prata. Kuratorn står helt på dotterns sida och är van (förhoppningsvis!!!) att ta hand om situationer som dessa.

Du är skyldig att skydda ditt barn mot sånt som är skadligt för henne. Samtidigt är du bunden av ett ev skriftligt avtal. Om det kommer till en tvist kommer troligen inte soc stå bakom dig, det har hänt förr även i fall där de uppmanat den ena föräldern att hålla barnet hemma.

Ring också familjerätten, de har inte dömande rätt, men de kan hjälpa till med umgängesavtal etc. Kanske behövs det en kontaktperson, kanske kan han gå med på att blåsa innan han kan hämta dottern så de ser att han är nykter. Han kan ju dricka sen iofs, men det brukar ofta räcka med att ett utomstående ser och påpekar om pappans drickande.

Svar på tråden Mitt ex sambo kontaktade mig och vi har pratat i ett helt år i smyg..