• gbgumman

Många tycker våra morgonrutiner är konstiga! Är de det? Hur ser era ut?

Igår kom igen ämnet morgonrutiner upp på jobbets fika stund. När jag berättar om våra ser folk ut oerhört förvånade ut som om vi var utomjordingar eller så. Jag tycker vi är en vanlig familj med två skolbarn (tidigare dagisbarn då).

5:30 mannen går upp har en lugn stund och och duschar och lagar frukost till familjen. Inga konstiga saker typ plockar fram fil, bröd m.m. Sätter på kaffe.

6:00 väcker oss. Barnen går ner och får frukost direkt vid tv. Jag tvättar och gör i ordning mig.

6:30 (det är det här alla tycker är så konstigt ) mannen och jag äter frukost ihop. Vi lyssnar på radio och läser DN. Vi samtalar och har en jätte mysigt stund.

7:00 vi hjälper ungarna att bli klara. Vi borstar även våra egna tänder och jag lägger på sista sminket.

7: 20 någon av oss till jobbet.

7:45 någon av går med yngsta barnet till fritids.

Jag set inget konstigt i denna rutin. Folk fattar inte hur vi hinner ta det så lugnt. I mina ögon är vi helt vanliga och har lagom lugna/trotsiga barn.

Vad är eran morgonrutiner.

• Svar på tråden Många tycker våra morgonrutiner är konstiga! Är de det? Hur ser era ut?
  • Anonym (Märkligt)

Min son är snart 10 o har inte fått lära sig att han ska sitta vid någon skärm.

• Anonym (pappa)

Tycker inte dina rutiner är så märkvärdiga, TS. Här är våra (på barnveckor):

05:00: Jag vaknar, går upp och går ut med hundarna

06:00 ca: Jag kommer hem igen, fyller på mat åt hundarna, sätter på kaffe, hoppar in i duschen.

06:20: Jag går och väcker barnen, plockar fram frukost

06:30: Jag går och skäller på barnen för att de inte gått upp än

06:40: Jag går och hotar barnen med indragen frukost om de inte går upp genast

06:50: Pojkarna dyker upp i köket

06:55: Äldsta tjejen dyker upp i köket

07:00: Yngsta tjejen plus maken dyker upp i köket. Allmänt snack om vad som händer under dagen, vem som slutar när, eventuella kompisträffar osv.

07:20: Frukosten avklarad. Det blir nu obönhörligt bråk om badrummen

07.30: Minst två av barnen hamnar i bråk för att den ena inte hinner duscha, alt duschar för länge för att den andra ska hinna tvätta sig och borsta tänderna.

07:40: Jag och yngsta tjejen är klädda och klara och går till skolan, oftast även äldsta tjejen

07:50: Killarna springer alt cyklar till skolan.

08:00: Maken har förhoppningsvis stökat undan frukosten och diskat. Förmodligen går han och lägger sig igen.

Rörigt.

• Starta

Jag går upp ca 07.45-08.00. Slänger mig i duschen, på med kläder, borsta tänderna och håret. Äter inte frukost förutom en kopp kaffe på jobbet. Ca 08.15-08.30 går jag till jobbet. En kvart senare är jag framme.

• Starta

Som synes för tiden på mitt inlägg är jag kvällsmänniska och haatar mornar.

• Swagger

Den ena föreldern går upp strax före sex, duschar och cyklar till jobbet. Börjar jobba 6.30, så den kan hämta på förskolan strax efter tre. Den andre föräldern går upp med barn som ska till förskolan, ca 7-8 vaknar man och går upp då, lite beroende på. Duschar ser till att få i barn frukost och lämnar på förskolan strax före nio så att den andre föräldern kan vara på jobbet vid nio. Vi byter hämtning/lämning veckovis.

Vi behöver båda vara på jobbet mellan 9-15, men kan flexa övrig tid. Detta gör vi för att minimera tiden på förskolan och maximera vår tid med barn. Vi jobbar båda 100 %.

• gullan83

Halv sju väcker jag barnen fixar frukost och kläder på dom. Den ena äter frukost på dagis klär på mig själv strax efter sju går.vi till.dagis och lämnar lilleman sen vidare till skola och lämna min stora

• K grrl

Skönt att kunna ta det så lugnt!

Vi kliver upp 05:30, duschar tillsammans, jag fönar håret, borstar tänderna och klär på mig medan maken går ner och plockar fram sin frukost. När jag är klar går jag ner och kokar gröt och plockar i ordning min lunch om jag inte gjorde det kvällen innan, äter min frukost - ibland äter vi samtidigt - och maken väcker barnen. Vi får på dem kläder, borstar tänder, jag drar på lite mascara och så klär vi på oss och åker. Barnen äter oftast bara något litet, om något, eftersom de får frukost på förskola och fritids.

• Michael 310

Vi går upp 0600-0800 beroende på när sonen vaknar, eventuellt lite mys i sängen och tittar på barntv 10-15 min.

Sen upp och äter frukost. Tandborstning påklädning och efter det lek tills kl 0845 då vi åker till fsk. Åker hem och dricker kaffe oftast med sambon efter det om inte hon jobbar dag.

• K grrl

Ah, just det. Vi måste vara hemifrån senast 6.50.

• Anastasia

Vad mysigt det låter, TS :)  Morgonen är den bästa tiden på dygnet, tiden mellan 4 - 8 på morgonen.  Då mår jag som bäst, tyvärr vaknade jag lite senare idag.  Men imorgon ska jag försöka gå upp lite tidigare, bara för att få uppleva dagens bästa stund. =)  

Jag brukar gå upp vid lite olika tider, men funderar på att ha som morgonrutin, att jag går upp 5 på morgonen. 

• Duckan

Ser inga konstigheter utöver att vi aldrig skulle gå upp så tidigt i vår familj!

Jag äter frukost på jobbet och fixar först mig själv och sen går resten av tiden åt till att få fart på dottern som är galet morgontrött. Maken sköter sig själv.

• gbgumman

Just nu känns det lite jobbigt. Allt tar sådan tid. Vill bara vara klar. Det är tungt även om det går framåt. någon annan?

• minerva123
    gbgumman skrev 2015-09-10 20:24:03 följande:

Just nu känns det lite jobbigt. Allt tar sådan tid. Vill bara vara klar. Det är tungt även om det går framåt. någon annan?

Jag läste och tänkte oj, ni som var så nöjda med er morgonrutin, vad hände?
  • Anonym (tidiga)

Så sent alla går upp! Önskar att jag med kunde gör det ibland.. såhär ser det ut hos oss:

0500. Klockan ringer

0510. Jag och maken går upp och klär på oss, duschar mm. Äter frukost och packar matlådor och diverse saker som behövs under dagen.

0540 väcker och klär på barnen.

0600. Klär på ytterkläder för att gå till bilen och köra maken till bussen.

0630 lämna på förskolan.

0650 går min buss.

(Vi bor på landet med en bil)

• Kungsholmsbo

Kan det inte vara så att andra tycker att rutinen är konstig eftersom ni går upp så tidigt. Alltså att andra kanske skulle ha prioriterat sömn?

Annars låter det ganska mysigt. Vi brukar äta frukost allihop framför tv:n. Funkar det med.

• gbgumman
    minerva123 skrev 2015-09-10 20:36:50 följande:
    Jag läste och tänkte oj, ni som var så nöjda med er morgonrutin, vad hände? smile1.gif
    Nä dessa funkar fint men vi håller på att bygger hus och jag är med i en annan tråd med andra som bygger. Kul men tufft.
  • jwrga

Självklart kan ni ta det lugnt när ni har så gott om tid på er. Förstår inte att folk tycker det är konstigt.

Här ser det ut så här:

7 - Bebisen vaknar, vi väcker 3-åringen, alla går upp. Vi myser i soffan en stund allihopa, sen ger mannen den lille gröt och gör sig i ordning för jobbet medan jag sitter kvar i soffan. Stora äter frukost i soffan och tittar på morgonshowen, borstar tänder och klär på sig när de gör det i programmet. 

8.10 - Mannen kör stora till förskolan. Jag går ut med bebisen och hunden, bebisen somnar i vagnen och när vi kommer hem så dricker jag kaffe och äter frukost medan bebisen sover. 

Älskar våra mornar!

Svar på tråden Många tycker våra morgonrutiner är konstiga! Är de det? Hur ser era ut?