• Anonym (Grr)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Menar verkligen inget illa, jag vet att folk har olika smaker när det gäller allt, speciellt namn.
    Vanliga namn som tillexempel Kajsa, Astrid, Ingrid (namn jag inte gillar) kan jag förstå att andra gillar.

Men hur i hela friden tänker ni när ni ger era barn namn som Majken? 
    Vad har era barn gjort för att förtjäna detta? 

• Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?
  • Ego Lovers
    Ego Lovers skrev 2015-09-02 23:35:09 följande:

www.abc.se/~m6921/slaktfiler/namnlista.html

Från länken

Släktforskaren bör därför när det gäller modern tid (de senaste 100-150 åren) följa den stavning personerna själva använde eller - om den inte är känd - den som förekommer i kyrkoböckerna eller andra officiella källor.
  • Embla twopointoh
    Ego Lovers skrev 2015-09-02 23:38:13 följande:
    Från länken

Släktforskaren bör därför när det gäller modern tid (de senaste 100-150 åren) följa den stavning personerna själva använde eller - om den inte är känd - den som förekommer i kyrkoböckerna eller andra officiella källor.
    Det är inget bevis för att namn är undantag från skrivreglerna. Det är en handledning i hur man bör stava namn när man släktforskar (antar jag, eftersom jag inte kan se kontexten).
  • Anonym (?)
    Ego Lovers skrev 2015-09-02 23:38:13 följande:
    Från länken

Du kan inte ha mycket till läsförståelse heller. Det står ingenstans om UTTAL eller att personnamn inte ska följa skrivreglerna.
  • Ego Lovers
    Anonym (?) skrev 2015-09-02 23:42:15 följande:
    Du kan inte ha mycket till läsförståelse heller. Det står ingenstans om UTTAL eller att personnamn inte ska följa skrivreglerna.
    Stumma bokstäver som H är helt okej så man kan pressa in var man vill i ett namn utan att det är fel tex Thindra, Noah, Kehvin, Linhda, Annah, Stihna. Det stod också att man ska välja K före C men C är okej ändå. Dvs man har rätt att skriva sitt namn som man vill.

Hur du inte kan utläsa det är för mig en gåta.
  • Ego Loverrs
    Anonym (?) skrev 2015-09-02 23:42:15 följande:
    Stumma bokstäver som H är helt okej så man kan pressa in var man vill i ett namn utan att det är fel tex Thindra, Noah, Kehvin, Linhda, Annah, Stihna. Det stod också att man ska välja K före C men C är okej ändå. Dvs man har rätt att skriva sitt namn som man vill.

• Anonym (?)
    Ego Loverrs skrev 2015-09-03 00:12:59 följande:

Det är en guide för släktforskare.
    Det är lika korkat som om du ska laga en kalvfilé Oscar och behöver ett recept, medan jag ger dig en enorm text om kossans anatomi.
  • Embla twopointoh
    Ego Lovers skrev 2015-09-03 00:09:28 följande:

Ego Loverrs skrev 2015-09-03 00:12:59 följande:

Hur hänger det här ihop, dessa två inlägg är skrivna av två olika nick? Det översta "Ego Lovers", det undre har ett extra R "Ego Loverrs", samma avatar, men med en "ny medlem"-symbol under.

• Anonym (Polly)
    Embla twopointoh skrev 2015-09-03 03:09:36 följande:

Hur hänger det här ihop, dessa två inlägg är skrivna av två olika nick? Det översta "Ego Lovers", det undre har ett extra R "Ego Loverrs", samma avatar, men med en "ny medlem"-symbol under.

Man kan ha flera fl konton, hahaha visste du inte det?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Polly) skrev 2015-09-03 03:22:06 följande:
    Man kan ha flera fl konton, hahaha visste du inte det?
    Jo, men varför skulle samma person ha två näst intill identiska sådana, och dessutom posta exakt samma inlägg direkt på varandra i samma tråd, men under olika konton?
  • Anonym (Polly)
    Embla twopointoh skrev 2015-09-03 03:32:36 följande:

Jo, men varför skulle samma person ha två näst intill identiska sådana, och dessutom posta exakt samma inlägg direkt på varandra i samma tråd, men under olika konton?

Han kanske blev avstäng någon dag på det gamla aliet och skapade bara ett nytt för att skriva. Spelar roll?

Vad tror du det handlar om bedrägeri mot fl? Hehe.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Polly) skrev 2015-09-03 12:12:06 följande:
    Han kanske blev avstäng någon dag på det gamla aliet och skapade bara ett nytt för att skriva. Spelar roll?

Vad tror du det handlar om bedrägeri mot fl? Hehe.
    Ja, det spelar roll om det är någon annan som försöker utge sig för att vara någon de inte är.
  • Anonym (Polly)
    Embla twopointoh skrev 2015-09-03 14:53:53 följande:

Ja, det spelar roll om det är någon annan som försöker utge sig för att vara någon de inte är.

Alla utger sig för att vara någon vi inte är, annars skulle vi ha våra riktiga namn med ju!

Du tror väl inte på riktigt att ett forum kan jämställas med verkliga vänner och umgängen. Detta finns i rymden, cyber.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Polly) skrev 2015-09-03 15:27:46 följande:
    Alla utger sig för att vara någon vi inte är, annars skulle vi ha våra riktiga namn med ju!

Du tror väl inte på riktigt att ett forum kan jämställas med verkliga vänner och umgängen. Detta finns i rymden, cyber.
    Eh, nej, bara för att man har ett nick på ett forum betyder inte det att man låtsas vara någon annan. Det finns nog ingen som tror att om de slår upp "Embla twopointoh" så kommer det upp ett personnummer, adress och/eller telefonnummer. Detta för att de flesta är införstådda i att det är ett nick och inte mitt riktiga namn. Det är dock inte samma sak som att det jag skriver om här, mina tankar, åsikter och erfarenheter, är lögn eller någon annans tankar. Det är fortfarande jag och ingen annan som skriver.

Om jag däremot skulle kalla mig ett nick som var mycket likt någon annans, och dessutom skulle ha samma avatar, då kan man säga att jag låtsas vara den personen som finns bakom det nicket. I vilket syfte kan man såklart spekulera om. Eller om jag skulle påstå, direkt eller indirekt, att bakom mitt nick så döljer sig Madonna eller Annie Lööf, då skulle jag låtsas vara någon annan.

Visst, det finns säkert de som sitter bakom sina datorer/telefoner/plattor och ljuger och luras (för att provocera, för att de tycker det är kul, för att de vill komma bort från vardagen eller något annat), men många (de flesta?) som berättar om sina tankar, åsikter och erfarenheter är uppriktiga i dessa.

Har jag sagt att ett forum är samma sak som att träffa folk i verkligheten? Nej, det har jag inte gjort. Det är bara du som av någon för mig okänd anledning försöker förlöjliga mig genom att påskina att jag tror eller tycker vissa saker.

Men detta är OT, och så länge "Ego Lovers" själv inte har något att invända mot "Ego Loverrs" så tänker jag inte fortsätta diskutera detta.
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?