• Anonym (Äkta)

En ÄKTA vegetarian äter inget från djurriket!

Jag är så in i Norden trött på människor som äter både ägg, ost och dricker mjölk, kallar sig vegetarianer.

Vet ni vad ordet vegetarian betyder?

Jag är trött på att själv alltid behöva säga att jag är "vegetarian med vegansk kosthållning" för att folk ska fatta att jag varken äter fisk, fågel eller mittemellan.

Är man vegetarian men dricker mjölk, är man lakto-vegetarian!

Är man vegetarian men äter ägg (hur nu det kan komma sig???), så är man ovo-vegetarian.

Är man vegetarian så äter man enbart föda från växt- och svampriket!

• Svar på tråden En ÄKTA vegetarian äter inget från djurriket!
  • bullen1984

Yepp. Har man inget att gnälla på så skaffar man sig det.
    Den mest värdelösa diskussionen jag läst.
    Det är ju sååå jobbigt att förklara sig!?

• Nayaa

Som med alla andra ord som används fel så är det väl bra att människor får reda på vad orden egentligen betyder?

• Dasking

Tycker det är en himla fin lyx vi har i Sverige som kan unna oss att äta den kost vi vill.

Fattiga och hungriga äter nog det som bjuds...

• EnAnonumius
    Anonym (Äkta) skrev 2015-08-30 02:40:18 följande:
    Jag är så in i Norden trött på människor som äter både ägg, ost och dricker mjölk, kallar sig vegetarianer.
    Vet ni vad ordet vegetarian betyder?
    Jag är trött på att själv alltid behöva säga att jag är "vegetarian med vegansk kosthållning" för att folk ska fatta att jag varken äter fisk, fågel eller mittemellan.
    Är man vegetarian men dricker mjölk, är man lakto-vegetarian!
    Är man vegetarian men äter ägg (hur nu det kan komma sig???), så är man ovo-vegetarian.
    Är man vegetarian så äter man enbart föda från växt- och svampriket!
    Varför sitter du och blandar ihop veganer med vegetarianer?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Nayaa

Blandar ihop? Precis som TS skriver så är en vegetarian någon som inte äter någonting från djur, alltså varken kött, mjölk eller ägg.

• Anonym (ABC)
    Nayaa skrev 2015-08-31 19:48:24 följande:

Blandar ihop? Precis som TS skriver så är en vegetarian någon som inte äter någonting från djur, alltså varken kött, mjölk eller ägg.

Fast där har du helt enkelt fel. Det brukar normalt finnas två sätt att förklara vad ett ord betyder i ett språk. Det ena är genom att hänvisa till hur det används och det andra är att se hur det definieras i en ordlista. Enligt båda sätten har du fel, så hur motiverar du det du skriver?
  • Nayaa

(ABC): Nej jag har inte fel, en vegetarian äter ingenting från djur. Varför tror du att en vegetarian som äter mjölk och ägg kallas lakto-ovo vegetarian om nu betydelsen av vegetarian inkluderar mjölk och ägg i kosten?

• Anonym (ABC)
    Nayaa skrev 2015-08-31 19:56:08 följande:

(ABC): Nej jag har inte fel, en vegetarian äter ingenting från djur. Varför tror du att en vegetarian som äter mjölk och ägg kallas lakto-ovo vegetarian om nu betydelsen av vegetarian inkluderar mjölk och ägg i kosten?

Fast om du seriöst vill motivera att du har rätt kan du inte gärna länka till en random hemsida. Det är bara oseriöst.

Kolla SAOL eller ordanvändning. Det är det man brukar använda i språkfrågor.
  • Nayaa

(ABC): Jag har varken lust eller ork att sitta och googla fakta till dig. TS har rätt och du har fel. Det blir liksom inte mer rätt för att tillräckligt många människor använder ett ord fel.

Undrar fortfarande hur du motiverar begreppet lakto-ovovegetarian.

• Themis

Enligt SAOL 13 uppl. från 2006:

Vegetarian: Person som äter föda endast från växtriket, jämte i vissa fall mjölk.

Alltså kan man personligen tycka att definitionen är fel men enligt ordlistan är det inget fel att säga eller skriva vegetarian om någon som även dricker mjölk.

Själv har jag ibland känt att "vegan" borde definieras som "tröttsam person som missionerar värre än Jehovas vittnen", men som tur är har jag träffat några jättetrevliga de senaste åren så nu får jag lägga ner det.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Anonym (ABC)
    Nayaa skrev 2015-08-31 20:33:03 följande:

(ABC): Jag har varken lust eller ork att sitta och googla fakta till dig. TS har rätt och du har fel. Det blir liksom inte mer rätt för att tillräckligt många människor använder ett ord fel.

Undrar fortfarande hur du motiverar begreppet lakto-ovovegetarian.

Du, jag arbetar som lärare i källkritik på gymnasiet och jag kan ju i all välmening tala om för dig att det där med att "sitta och googla" är ett dåligt sätt att finna fakta. . . Bara så du vet. . .

Faktum är att ordanvändning är ett etablerat sätt att fastslå definitioner av ord. Därtill kommer SAOL. Till det kan eventuellt läggas andra uppslagsverks definitioner.

Enligt samtliga dessa har du fel och bara fel.

Så - återigen - vad grundar du dina argument på?
  • Nayaa

Och återigen så är vegan ett bredare begrepp. En vegan utnyttjar inte djurriket på något sätt, äter ingenting därifrån, bär inte skinn/päls, går inte på djurparker etc.

• Aikido
    Nayaa skrev 2015-08-31 20:44:18 följande:
    Och återigen så är vegan ett bredare begrepp. En vegan utnyttjar inte djurriket på något sätt, äter ingenting därifrån, bär inte skinn/päls, går inte på djurparker etc.
    Tips: googla ödmjukhet
  • Nayaa

Aikido: Tips: googla "hur tillför jag någonting vettigt i en diskussion"

• Aikido
    Nayaa skrev 2015-08-31 22:00:49 följande:
    Aikido: Tips: googla "hur tillför jag någonting vettigt i en diskussion"
    Nej jag nöjer mig med att sitta här och slöstudera din argumentationsteknik.
  • Nayaa

Aikido: Det får du så gärna göra men jag har lite svårt att tro att det är intressant för någon annan att läsa om :)

• Anonym (inte vegetarian)
    Pentra skrev 2015-08-31 00:02:09 följande:

Den mänskliga hjärnan måste ha animaliskt protein för att växa och fungera optimalt. Detta finns det tydligvisande forskning på. Alla som utesluter animaliskt protein i sin kost får då per automatik, och inom lagen för orsak och verkan, en sämre fungerande hjärna. En utav dessa konsekvenser är att man kommer in i den fasen där man, i din egen bubbla, tror att veganism är bra, och man hamnar då i en svårbruten och felvriden spiral. Att t.ex. samtidigt då i detta tillstånd vänta barn, som många dessutom gör, är fruktansvärt ansvarslöst. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Det som Nayaa frågade dig var: Vem är veganen som har uttryckt sig korkat? Och vad har hen sagt?

Utesluter du själv animaliskt protein i din kost, eller hur kan du inte fatta de frågorna?
Svar på tråden En ÄKTA vegetarian äter inget från djurriket!