Anonym (C) skrev 2015-09-01 14:28:57 följande:
Partnern har kanske själv betett sig omoraliskt... Varit otrogen, levt dubbelliv eller nåt. Eller så har den ena partnern stannat hemma med barnen, jobbat halvtid för att den andra ska kunna göra karriär och tjäna mycket pengar. Ofta säkert båda delarna...
Vill man så är det enkelt att skriva samboavtal för att avtala bort sambolagen om den som betalar tex hela kontantinsatsen inte vill dela med sig. Väljer man att inte skriva avtal så har man ju valt att dela på all samboegendom.
Rent moraliskt skulle jag inte ens kunna göra det om så än min sambo var otrogen eller hade levt ett dubbelliv. Det är hans pengar och det är han som har tjänat ihop dessa, och jag ser inte hur jag kan ha mig rätten till dessa bara för att vi råkat vara tillsammans och bott ihop (i hans lägenhet, lagligt).
Det verkar tyvärr vara så att många i vårat avlånga land inte känner till sambolagen eller vad den innebär. Jag insisterade på ett samboavtal med min sambo, just för att han skulle känna sig säker. Jag skulle ju kunna få en knäpp och helt plötsligt kräva pengar som jag egentligen inte förtjänar.