• Anonym (losttjej)

Var ta vägen nu?? Sambon vill göra slut..

Bor i sthlm och sambon vill att vi gör slut.. Han har bostadsrätt och jag har inget, har inte stått i bostadskö men har ju stått skriven här typ 7 år. 

Var tar man vägen nu? Jag har inga vänner här som jag kan bo hos, har flyttat hit utifrån och mest umgåtts med min sambo. 

Vet inte riktigt var man ska ta vägen :( 

• Svar på tråden Var ta vägen nu?? Sambon vill göra slut..
  • Anonym (lagen då)

Mig veterligt så finns det en lag i Sverige som säger att man inte får göra någon hemlös.

Detta borde betyda att han inte kan kasta ut dig om du inte har någon annanstans att bo.

Om jag inte minns fel så har detta tillämpats i liknande situationer som din.

• MjauMjauMjau
    Anonym (C) skrev 2015-09-01 14:28:57 följande:
    Partnern har kanske själv betett sig omoraliskt... Varit otrogen, levt dubbelliv eller nåt. Eller så har den ena partnern stannat hemma med barnen, jobbat halvtid för att den andra ska kunna göra karriär och tjäna mycket pengar. Ofta säkert båda delarna...

Vill man så är det enkelt att skriva samboavtal för att avtala bort sambolagen om den som betalar tex hela kontantinsatsen inte vill dela med sig. Väljer man att inte skriva avtal så har man ju valt att dela på all samboegendom.
    Rent moraliskt skulle jag inte ens kunna göra det om så än min sambo var otrogen eller hade levt ett dubbelliv. Det är hans pengar och det är han som har tjänat ihop dessa, och jag ser inte hur jag kan ha mig rätten till dessa bara för att vi råkat vara tillsammans och bott ihop (i hans lägenhet, lagligt).

Det verkar tyvärr vara så att många i vårat avlånga land inte känner till sambolagen eller vad den innebär. Jag insisterade på ett samboavtal med min sambo, just för att han skulle känna sig säker. Jag skulle ju kunna få en knäpp och helt plötsligt kräva pengar som jag egentligen inte förtjänar.
  • TeresB
    MjauMjauMjau skrev 2015-09-01 14:13:24 följande:

Hur kan man ha mage att göra detta mot någon är min fråga? Hur kan man tyckas ha rätt att få ta del av något som någon annan har betalat för? 

Förstår att man helt lagligt har rätt till hälften av allt man köpt "gemensamt" men det är det moraliska jag ifrågasätter. Här har vi en person som sparat eller lånat ihop till en kontantinsats, som tagit ett lån och förhoppningsvis amorterar av det varje månad och så ska man sedan anse sig ha rätten att kräva hälften av kostnaden för lägenheten när det tar slut... Det är sjukt.

Mig veterligen gäller det bara ev värde ökning. Man ska räkna bort lån osv först. Man får anta att man som sambor delat på ev hyra, amorteringar , driftkostnader och reparationer och renoveringar.
  • MjauMjauMjau
    TeresB skrev 2015-09-01 16:25:02 följande:
    Mig veterligen gäller det bara ev värde ökning. Man ska räkna bort lån osv först. Man får anta att man som sambor delat på ev hyra, amorteringar , driftkostnader och reparationer och renoveringar.
    Ja, om man inte skrivit på ett samboavtal så är det väl inte mer än rätt att man ska betala utöver avgiften. Men har man skrivit på ett samboavtal så ses betalningar utöver avgiften som lån/gåva till partnern. Detta var vad vår jurist sa när vi skrev vårat samboavtal, då jag frågade hur det var med kostnader utöver avgiften. Jag skulle absolut inte betala någon amortering eller reparation (om jag inte åstadkommit den såklart...) då det är pengar som jag aldrig kommer få tillbaka.

Oh well. Off topic blev detta. Hoppas det löser sig för TS och hennes boendesituation.
  • Anonym (Kë)
    Anonym (hm) skrev 2015-09-01 08:21:10 följande:

Man blir inte anvisad om man inte aktivt ställer sig i kö på en enskild lägenhet i min stad, Malmö. Fungerar så även i Göteborg.Det är inte något som en Malmöbo blir förvånad över ens i de mest centrala delarna av stan :)

Men då är du inte aktiv och hamnar ändå sist i den enorma kön. Då tar det år ändå att få lägenhet.
  • Anonym (hm)
    Anonym (Kë) skrev 2015-09-01 17:32:14 följande:
    Men då är du inte aktiv och hamnar ändå sist i den enorma kön. Då tar det år ändå att få lägenhet.
    Nej, jag samlar poäng.
    Samma som i Lund, poäng per dag man varit med.

I Malmö går man efter hur länge man köat också. Jag kan bara betala min avgift i 10 år utan att vara aktiv, jag är ändå med i kön och antagligen först i kn dessutom efter den tiden.
  • Anonym (C)
    Anonym (Kë) skrev 2015-09-01 17:32:14 följande:

Den som stått längst tid i kön får lägenheten när man väl söker. Jag har 1900 dagar i kötid och det tar många år innan jag kommer hamna först i kön.
  • Anonym (.....)
    MjauMjauMjau skrev 2015-09-01 14:13:24 följande:

Hur kan man ha mage att göra detta mot någon är min fråga? Hur kan man tyckas ha rätt att få ta del av något som någon annan har betalat för? 

Förstår att man helt lagligt har rätt till hälften av allt man köpt "gemensamt" men det är det moraliska jag ifrågasätter. Här har vi en person som sparat eller lånat ihop till en kontantinsats, som tagit ett lån och förhoppningsvis amorterar av det varje månad och så ska man sedan anse sig ha rätten att kräva hälften av kostnaden för lägenheten när det tar slut... Det är sjukt.

Varken Ts eller sambon står som ägare, utan det gör sambons pappa. Men Ts kan ha rätt att fortsätta hyra bostaden. Det handlar om vem som har störst behov och som kommer att få svårast att hitta en ny bostad.
  • Anonym (hm)
    Anonym (C) skrev 2015-09-02 08:19:19 följande:
    Den som stått längst tid i kön får lägenheten när man väl söker. Jag har 1900 dagar i kötid och det tar många år innan jag kommer hamna först i kön.
    Jo jag vet. Men ibland har man tur. jag har sett att jag ligger bra till här i stan (man ser sin exakta köplats fortlöpande, vet inte hur Göteborg fungerar), men det varierar ju på lägenhet och lägenhet, även om det t.ex. skulle vara i samma område. Bäst är alltid om det kommer ut många i attraktivt område samtidigt. Då har jag en chans.
  • Anonym (C)
    Anonym (hm) skrev 2015-09-02 08:49:14 följande:

Jo jag vet. Men ibland har man tur. jag har sett att jag ligger bra till här i stan (man ser sin exakta köplats fortlöpande, vet inte hur Göteborg fungerar), men det varierar ju på lägenhet och lägenhet, även om det t.ex. skulle vara i samma område. Bäst är alltid om det kommer ut många i attraktivt område samtidigt. Då har jag en chans.

I Uppsala kan få nybyggda lägenheter på kortare kötid eftersom de är mycket dyrare och sämre områden. Såg en tvåa nu några km utanför centrum där jag är på plats 83 just nu och den ledande har mer än dubbelt så mycket kötid som jag har, mer än 10 år i kön.

Sthlms bostadsförmedling lägger ut vissa lägenheter på snabben och då gäller det att vara först till kvar, så där kan man ha tur :)
  • Anonym (hm)
    Anonym (C) skrev 2015-09-02 09:09:05 följande:
    I Uppsala kan få nybyggda lägenheter på kortare kötid eftersom de är mycket dyrare och sämre områden. Såg en tvåa nu några km utanför centrum där jag är på plats 83 just nu och den ledande har mer än dubbelt så mycket kötid som jag har, mer än 10 år i kön.

Sthlms bostadsförmedling lägger ut vissa lägenheter på snabben och då gäller det att vara först till kvar, så där kan man ha tur :)
    Jo, det är samma här. Men man får bara hyra anpassat till sin inkomst. "För dyra" lägenheter får man inte köa på med låg inkomst.
Svar på tråden Var ta vägen nu?? Sambon vill göra slut..